کشتی آزاد قهرمانی جهان - قزاقستان؛
پلنگ مازندران، حسن یزدانی،و نماینده وزن ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد ایران با درخشش خیره کننده خود و با شکست قاطع تمامی رقبای خود به مدال طلای رقابت‌های جهانی قزاقستان رسید و تنها طلایی کشتی آزاد و فرنگی ایران در رقابت های جهانی ۲۰۱۹ قزاقستان نام گرفت.
کد خبر: ۷۸۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲ 22 September 2019

به گزارش تابناک مازندران، پونیای هندی که قرار بود در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم مقابل یزدانی قرار گیرد، به دلیل مصدومیت این رقابت را از دست داد و بدین ترتیب صاحب مدال نقره شد.

بر اساس این گزارش، دیپاک طلا و نقره پیکارهای جوانان جهان، طلای نوجوانان جهان و برنز سال ۲۰۱۹ بزرگسالان آسیا را در کارنامه دارد.

حسن یزدانی به غیر از مدال طلای بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو، با کسب این مدال طلا صاحب دومین مدال طلا در رقابت‌های جهانی شد. او یک برنز و یک نقره جهان را نیز در کارنامه دارد.

یزدانی مدال طلای بازی‌های آسیایی و جوانان جهان را نیز در کارنامه دارد.

 در ادامه رقابت‌های روز پایانی کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۱۹ که در نورسلطان پایتخت قزاقستان در حال برگزاری است، حسن یزدانی دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک و آخرین نماینده ایران در این رقابت‌ها با اقتدار عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کرد و تنها مدال طلای ایران در رقابت های جهانی قزاقستان را از آن کشتی ایران کرد. این پنجمین مدال جهانی و المپیک حسن یزدانی بود. او دو طلا، یک نقره و یک برنز جهان به همراه یک طلای المپیک را در ویترین افتخارات خود دارد.

در جریان دیدار نهایی وزن ۸۶ کیلوگرم، دیپاک پونیا از هند بدلیل مصدومیت برابر یزدانی حاضر به مبارزه نشد تا به این ترتیب دست یزدانی به نشان فرد پیروز بالا برود و وی بر سکوی نخست جهان قرار بگیرد.

آخرین بار کشتی آزاد ایران توسط حسن یزدانی در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۷ پاریس صاحب مدال طلا شد، در آن رقابت‌ها نیز یزدانی تنها طلایی کشتی ایران بود. تیم ملی کشتی آزاد ایران در دوره قبل رقابت‌های جهانی که سال گذشته در مجارستان برگزار شد توسط حسن یزدانی، علیرضا کریمی و پرویز هادی به ۳ مدال برنز رسیده بود و در جایگاه ششمی جهان قرار گرفت.

به این ترتیب در پایان رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۱۹، تیم ملی کشتی آزاد ایران به یک مدال طلا توسط حسن یزدانی، یک نقره توسط علیرضا کریمی و ۲ مدال برنز توسط بهنام احسان‌پور و یونس امامی دست یافت. امیر محمد یزدانی در ۶۵، رضا افضلی در ۷۴ ، بهمن تیموری در ۷۹ ، علی شعبانی در ۹۷ و یدالله محبی در سنگین وزن، ۵ آزادکار دیگر ایران بودند که با شکست مقابل رقبایشان حذف شدند.

در رده بندی تیمی نیز روسیه با ۱۹۰ امتیاز مقتدرانه قهرمان شد، قزاقستان با ۱۰۳ امتیاز در رده دوم ایستاد و آمریکا با ۹۴ امتیاز سوم شد. ایران هم تنها با یک امتیاز کمتر نسبت به آمریکا در مکان چهارم قرار گرفت.

حسن یزدانی پیش از این و در جریان دور مقدماتی که روز گذشته(شنبه) برگزار شد، پس از استراحت در دور نخست، برابر اسپینال نایب قهرمان المپیک ۲۰۱۲ لندن از پورتوریکو در مدت زمان ۲ دقیقه و ۱۳ ثانیه با نتیجه ۱۰ بر صفر به برتری رسید و راهی یک هشتم نهایی شد. وی در این مرحله نیز مقابل استفان ورب دارنده مدال برنز جهان از مجارستان در مدت زمان یک دقیقه و ۲۳ ثانیه در حالیکه ۹ بر ۲ پیش بود موفق به ضربه فنی حریف شد.

یزدانی در ادامه و در مرحله یک چهارم نهایی مقابل آرتور نایفونوف دارنده مدال نقره زیر ۲۳ سال جهان از روسیه به میدان رفت و در همان تایم نخست در حالیکه ۴ بر ۲ از حریف خود پیش بود با ضربه فنی به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد. وی در نیمه نهایی نیز برابر مایلز آمینه از سن مارینو در مدت زمان یک دقیقه و ۵۵ ثانیه با نتیجه ۱۱ بر صفر به برتری رسید و مقتدرانه راهی فینال شد.

* کسب ۲ سهمیه از ۶ سهمیه المپیک توسط آزادکاران ایران

بر اساس قانون اتحادیه جهانی کشتی به نفرات اول، دوم، سوم مشترک و پنجم مشترک در این رقابت‌ها سهمیه المپیک اختصاص داده می‌شد که با این اوصاف تنها رضا اطری در ۵۷ کیلوگرم با کسب عنوان پنجمی و حسن یزدانی با مدال طلای وزن ۸۶ کیلوگرم موفق به کسب ۲ سهمیه از ۶ سهمیه برای کشتی آزاد ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو شدند اما امیر محمد یزدانی در ۶۵، رضا افضلی در ۷۴، علی شعبانی در ۹۷ و یدالله محبی در سنگین وزن با حذف از رقابت‌های جهانی قزاقستان، سهمیه المپیک را از دست دادند.

کشتی آزاد ایران برای کسب ۴ سهمیه باقی مانده باید در رقابت‌های گزینشی قاره‌ای و جهانی که اوایل سال آینده برگزار می‌شود، شرکت کند.

از میان ۱۰ وزن رقابت های کشتی آزاد، اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم جزو اوزان المپیکی محسوب می‌شوند و کشتی‌گیران در این ۶ وزن در رقابت‌های المپیک به روی تشک می‌روند.

رده بندی ۱۰ وزن مسابقات جهانی ۲۰۱۹ کشتی آزاد:

(نفرات اول تا پنجم اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم سهمیه المپیک گرفتند.)

۵۷ کیلوگرم: ۱- زائور اوگویف (روسیه) ۲- سلیمان آتلی (ترکیه) ۳- کومار راوی (هند) و نوراسلام سانایف (قزاقستان) ۵- رضا اطری (ایران) و استوان میچیچ (صربستان)

۶۱ کیلوگرم: ۱- بکا لومتادزه (گرجستان) ۲ – ماگومد رسول ادریسوف (روسیه) ۳- راهول آواره (هند) و بهنام احسانپور (ایران) ۵- تایلر گراف (آمریکا) و آبوس رحیموف (ازبکستان)

۶۵ کیلوگرم: ۱- گاجی مراد رشیدوف (روسیه) ۲- دولت نیازبکوف (قزاقستان) ۳- باجرانگ (هند) و اسماعیل موزوکایف (مجارستان) ۵- تولگا تومور اوچیر (مغولستان) و تاکوتو اوتوگورو (ژاپن)

۷۰ کیلوگرم: ۱- دیوید بائف (روسیه) ۲- نورکوژا کایپانوف (قزاقستان) ۳- یونس امامی (ایران) و ماگومد مراد گاجیف (لهستان) ۵- نیکولا کویوکارو (انگلیس) و زورابی یاکوبیشویلی (گرجستان)

۷۴ کیلوگرم: ۱- زائوربک سیداکوف (روسیه) ۲- فرانک چامیزو (ایتالیا) ۳- جردن باروز (آمریکا) و زلیمخان خاجیف (فرانسه) ۵- مائو اوکوی (ژاپن) و دانیار کایسانوف (قزاقستان)

۷۹ کیلوگرم: ۱- کایل دیک (آمریکا) ۲– جبرئیل حسن اف (آذربایجان) ۳- تیموراز سالکازانوف (اسلواکی) و گاجی نبیف (روسیه) ۵– گالیمژان اوسربایف (قزاقستان) و رشید قربان اف (ازبکستان)

۸۶ کیلوگرم: ۱- حسن یزدانی (ایران) ۲- دیپاک پونیا (هند) ۳- آرتور نایفونوف (روسیه) و استفان ریچموت (اتریش) ۵- مایلس آمینه (سن مارینو) و کارلوس مندس (کلمبیا)

۹۲ کیلوگرم: ۱- جی دی کاکس (آمریکا) ۲- علیرضا کریمی (ایران) ۳- علیخان جبرائیلوف (روسیه) و ایراکی متسیتوری (گرجستان) ۵- گئورگی روبایف (مولداوی) و نورگالی نورگایپلی (قزاقستان)

۹۷ کیلوگرم: ۱- عبدالرشید سعدالله یف (روسیه) ۲- شریف شریف اف (آذربایجان) ۳- کایل اسنایدر (آمریکا) و ماگومد گاجی نوروف (مقدونیه) ۵- الیزبار اودیکادزه (گرجستان) و آلیشر یرگالی (قزاقستان)

۱۲۵ کیلوگرم: ۱- گنو پتریاشویلی (گرجستان) ۲- طاها آکگول (ترکیه) ۳- خسنبوی رخیموف (ازبکستان) و الکساندر خوتسیانیوسکی (اوکراین) ۵- ژی وی دنگ (چین) و باژا خوتابا (سوریه)

رده بندی تیمی:

۱- روسیه با ۱۹۰ امتیاز ( ۵ طلا، یک نقره، ۳ برنز)

۲- قزاقستان ۱۰۳ امتیاز ( ۲ نقره، یک برنز و ۴ عنوان پنجمی)

۳- آمریکا ۹۴ امتیاز (۲ طلا، ۲ برنز و ۲ پنجمی)

۴- ایران ۹۳ امتیاز ( یک طلا، یک نقره، ۲ برنز و یک عنوان پنجمی)

۵- گرجستان ۸۵ امتیاز (۲ طلا، یک برنز و ۲ عنوان پنجمی)

۶- هند ۷۹ امتیاز (یک نقره و ۳ برنز)

۷- آذربایجان ۵۰ امتیاز ( ۲ نقره)

۸- ازبکستان ۴۹ امتیاز (یک برنز و ۲ عنوان پنجمی)

۹- ترکیه ۴۸ امتیاز ( ۲ نقره)

۱۰- ژاپن ۳۴ امتیاز (۲ عنوان پنجمی)

به این ترتیب تیم ملی کشتی آزاد ایران برای کسب سهمیه المپیک در این وزن‌ها باید در مسابقات کسب سهمیه قاره‌ای و جهانی حضور یابد. کشتی آزاد ایران توسط «رضا اطری» در وزن ۵۷ کیلوگرم و «حسن یزدانی» در وزن ۸۶ کیلوگرم ۲ سهمیه المپیک کسب کرده است.

حسن یزدانی چراتی (از مازندران) کشتی‌گیر آزادکار ایران، قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو در وزن ۷۴ کیلوگرم و دارندهٔ مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۷ و قهرمانی جهان ۲۰۱۹ در وزن ۸۶ کیلوگرم، مدال نقرهٔ قهرمانی جهان ۲۰۱۵ در وزن ۷۰ کیلوگرم و مدال برنز قهرمانی جهان ۲۰۱۸ است. و در سال ۲۰۱۷ نیز از سوی فدراسیون جهانی کشتی به عنوان بهترین کشتی‌گیر سال جهان برگزیده شد.

حسن یزدانی به همراه عبدالله موحد، امامعلی حبیبی، غلامرضا تختی، رسول خادم، علیرضا دبیر و کمیل قاسمی یکی از  کشتی‌گیر آزادکار ایرانی است که موفق به کسب مدال طلای المپیک شده‌است و با توجه به مدال‌هایش جزو بهترین کشتی‌گیران ایران در رشتهٔ کشتی آزاد است .

او همچنین در سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به همراه تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جام جهانی کشتی به مقام قهرمانی تیمی رسید. مدال طلای بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ در وزن ۸۶ کیلوگرم یکی دیگر از افتخارات یزدانی است.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
افتخار مازندران
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
ایول دارنهههههههههههههههههههههههه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار