رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با تابناک ؛
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: تولید گوشت سفید و گوشت قرمز سه برابر و تولید شیر یک و نیم برابر مصرف استان است .
کد خبر: ۷۷۵۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹ 26 August 2019
به گزارش تابناک ایلام، سید محمد تراب میری در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد:سالانه ۹ هزار تن انواع آبزیان سرد آبی و گرم آبی و همچنین ۸۰۰ تن عسل مرغوب در استان ایلام تولید می‌شود.
 
وی بیان داشت : به مناسبت هفته دولت تعداد ۳۵ پروژه تولیدی و خدماتی بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۴۶۳ میلیارد و ۱۶۸ میلیون ریال با اشتغال زایی مستقیم ۴۷۴ نفر توسط مسئولین کشوری و استانی افتتاح و به بهره برداری می‌رسد..

میری  افزود: تعداد ۶ پروژه مهم بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر ۴۲۴ میلیارد و ۸۸۲ میلیون ریال با اشتغالزایی مستقیم ۵۲۰ نفر نیز کلنگ‌زنی خواهند شد.

وی یادآور شد: این پروژه‌ها شامل ایستگاه پمپاژ، آبیاری تحت فشار، تجهیز و برقی کردن ایستگاه و چاه کشاورزی، سایت باغبانی، پرورش گاو شیری، پرواربندی بره، مرغ تخمگذار، سیلوی ذخیره گندم، تسطیح اراضی، خط انتقال اراضی، جنگلکاری و گابیون بندی می‌باشند.

میری بابیان اینکه استان ایلام ازنظر کیفیت گندم تولیدی در سطح کشور رتبه اول کشور را کسب کرده است افزود: یکی از مرغوب‌ترین گندم‌های کشور در استان ایلام به‌ویژه در شهرستان دهلران تولید می‌شود.

وی بیان داشت: در سال زراعی گذشته ۲۶۵ هزار تن گندم تحویل مراکز خرید گندم استان شده و استان ایلام در زمینه خرید گندم ازنظر تحقق برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی، رتبه سوم کشور را کسب کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه همچنین بیش از ۲۷ هزار تن گندم بذری در همین مدت از کشاورزان استان خریداری‌شده است، افزود: استان ایلام ازنظر میزان خرید گندم بذری رتبه اول کشور را کسب کرده است که این میزان گندم بذری، پایه و بستر کشت گندم در سال زراعی آینده خواهد بود.

میری با اشاره به پایان عملیات اجرای طرح سامانه گرمسیری در استان افزود: در سامانه گرمسیری سهم استان ایلام ۴۵ درصد و استان کرمانشاه ۵۵ درصد است و طبق آخرین تخصیص، سهم استان ایلام ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب می‌باشد.

وی افزود: از این میزان بخشی برای مصرب شرب، صنعت وبخش عمده آن یعنی حدود ۲۲۰ میلیون مترمکعب از آن در سال در حوزه کشارزی مصرف خواهدشدکه حدود ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را در شهرستان‌های ایلام، مهران و دهلران تحت پوشش قرار خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه امکان انتقال آب سامانه گرمسیری به سایر مناطق وجود ندارد افزود:امکان انتقال این آب‌ها به سایر مناطق استان به جز بخشی از مناطق شهرستان‌های ایلام، مهران ودهلران، به دلیل عبور خطوط لوله امکان ایجاد انشعاب وجود ندارد ومناطق مذکور هم به صورت ثقلی تحت پوشش ابیاری قرار می‌گیرند.

تراب یادآور شد: ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن کلزا به همت کشاورزان استان تولید شد که ازنظر تحقق برنامه‌های وزارتخانه استان اول ازنظر حجم تولید استان چهارم کشور هستیم.

وی با اشاره به برنامه‌های تدوین برای توسعه باغات در اراضی شیبدار استان بیان داشت:یکی از طرح‌های خوبی که به صورت جدی استارت داده شده و در سطح ملی نیز از آن حمایت می‌شود، ایجاد باغات در اراضی شیب دار یا همان جنگل داری اقتصادی است. دراین راستا یک سری ارضی مستعد در شمال استان شناسایی شده تا با کاشت ارقامی همچون؛ انجیر، انگور و بادام بهره وری دراین اراضی افزایش داده شود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام یاداور شد: تمرکز بر روی توسعه باغات اقتصادی در استان بوده که در آینده هم تداوم می‌یابند و هم ازنظر اقتصادی بسیار قابل‌رقابت با محصولات دیگر بوده و هم درآمد‌های خوبی برای کشاورزان ایجاد می‌کند.


وی بابیان اینکه سایت‌های کشاورزی در نقاط مختلف استان ایجادشده است و سرمایه‌گذاران مختلفی برای سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی استان دعوت‌شده است، گفت: کار‌های زیرساختی ازجمله ایستگاه پمپاژ و شبکه‌های فرعی در سطح ۵۰۰ هکتار از اراضی منطقه عمومی هلیلان توسط هلدینگ وابسته به بنیاد مستضعفان کشور انجام‌شده و امیدوارم که کاشت نهال زیتون در سطح ۲۵۰ هکتار انجام گیرد و مقررشده است که صنایع فرآوری و تبدیلی نیز در این سایت طراحی و احداث شود.

میری در خصوص وضعیت ایستگاه‌های پمپاژ در مناطق مختلف استان بیان داشت:براساس قانون وظیفه تامین آب وزارت نیرو است و جهاد کشاورزی در راستای محرومیت زدایی، دراین راستا کمک‌هایی ارایه داده و وبا مساعدت وزارت نیر ایستگاه‌های پمپاژ متعددی را در نقاط مختلفی همچون سیروان، زید بدره، ورگر آبدانان، برتش دهلران وهلیلان با پیشرفت ۲۰ تا ۸۰ درصد احداث کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار