کارشناسان موسسه تحقیقات برنج و حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران اعلام می‌کنند بی‌توجهی کشاورزان در مدیریت خزانه‌گیری برای کشت دوم سبب شد تا امروز ضریب آسیب‌پذیری در اثر طغیان آفت کرم ساقه‌خوار برنج چندین برابر شود.
کد خبر: ۷۷۴۷۹۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۹ 26 August 2019

کارشناسان کشاورزی می‌گویند که کشت دوم برنج با طغیان نسل سوم و چهارم کرم ساقه خوار به صورت جدی تهدید می‌شود و حتی سمپاشی‌های مداوم هم تاثیری ندارد.

مشاهدات عینی خبرنگار ایرنا از حضور شالیکاران در فروشگاه‌های سموم کشاورزی آمل، بابل، محمودآباد، بابلسر و فریدونکنار برای خرید و انجام سمپاشی‌های چند باره نشان می‌دهد که کشت دوم موجب شیوع بیماری و آفات به ویژه کرم ساقه خوار شده است و شالیکاران برای مهار آن مجبور به مصرف سموم بیشتر شدند.

کرم ساقه خوار نسل اول و دوم در کشت اول با عملی کردن توصیه های کارشناسان از جمله شخم زمستانه و از بین بردن علف های هرز کنار مزرعه نه تنها به مرحله طغیان نرسید بلکه حتی مصرف سم دیازینون و گرانوله نیز به شدت کاهش یافته است اما با گسترش کشت دوم برنج نسل دوم و سوم این آفت به دلیل بی توجهی در مدیریت خزانه گیری امروز به مرحله طغیان رسیده است.

طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران در سال های اخیر به دلیل انجام شخم و شیار زمستانه، سم دیازینون برای مقابله با آفت نسل اول و دوم کرم ساقه خوار تا ۷۰ درصد کاهش یافته است، برای این که آفتی در فصل کشت و کار وجود نخواهد داشت تا استفاده از سموم را ضروری کند.

در فصل زراعی جاری به دلیل وجود آب فراوان حدود ۹۰هزار هکتار از زمین های شالیزاری دوباره نشاء و یا به صورت پرورش ساقه شالی ( رتون)کشت شده است و اکنون نشاء سبز شالی در حوزه آبریز هراز میزبان کرم ساقه خوار نسل سوم و چهارم شدند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات برنج کشور مستقر در آمل با بیان اینکه رطوبت مناسب و نشاء سبز همواره دو عامل مهم برای تداوم نسل کرم ساقه خوار در شالیزارها است و امسال به دلیل وجود آب بیشتر و افزایش قابل توجه نشا کاری مجدد ، شاهد طغیان این آفت در شالیزارهای استان مازندران هستیم.

مهرداد طبری با بیان اینکه تا ۷۰ درصد نسل سوم کرم ساقه خوار در زمان خزانه گیری مجدد برای کشت دوم قابل مهار و مدیریت بوده است، توضیح داد: بی توجهی کشاورزان در مدیریت خزانه گیری به ویژه نکشیدن توری روی خزانه با هدف جلوگیری از تخم ریزی پروانه های نسل دوم کرم ساقه خوار روی بوته نشا،سبب شد تا با انتقال بوته نشا به زمین اصلی شاهد طغیان این آفت باشیم.

وی در عین حال به اهمیت سم پاشی صحیح و مدیریت در مبارزه با آفت کرم ساقه خوار اشاره کرد و بیان داشت: اگر مقدار سم،زمان سمپاشی و اصل بودن سم مورد توجه قرار بگیرد ، می توان محصول شالی را از حمله این آفت نجات داد.

طبری که دکترای گیاه پزشکی و حشره شناسی کشاورزی دارد ، گفت که به دلیل مهیا نبودن شرایط لازم از جمله کشت هماهنگ، ارقام یکسان ، تسطیح و یکپارچه سازی زمین های شالیزاری و از همه مهمتر پائین بودن سرانه زمین سبب می شود تا همواره شاهد کرم ساقه خوار بالغ، نابالغ و پروانه در یک منطقه باشیم و در نتیجه سم پاشی ها هم کارایی لازم را ندارند.

شالیکاری از آمل با بیان اینکه نشا مجدد را در حدود یک هکتار انجام دادم ولی پس از گذشت ۲۰ روز ، اکنون کرم ساقه خوار به جان نشا سر سبز افتاده است، گفت: تا کنون دوبار سم پاشی کردم اما به نظر می رسد آسیب پذیری آفت بر ساقه شالی عمیق شده است.
سید ابراهیم توکلی افزود: در آیش ۳۰ هکتاری حدود ۱۰ هکتار دوباره کشت شده است که هر یک از شالیکاران با فاصله ۳تا پنج روز نیز نشا کاری کردند که این امر سبب شد تا کرم ساقه خوار به راحتی از این زمین به زمین دیگر منتقل شود و در واقع به دلیل عدم سمپاشی همزمان مبارزه کارایی لازم را ندارد.

وی به هزینه های کشت دوم از جمله پرداخت ۸۰۰ هزار تومان برای تهیه بذر و بوته نشا ، ۷۵۰ هزار تومان شخم وشیار ،یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دستمزد نشا کار ،۶۰۰هزار تومان کود شیمیایی و ۴۵۰هزار تومان سموم اشاره کرد و گفت: با همه این هزینه ها به دلیل حمله کرم ساقه خوار، ساقه شالی به شدت ضعیف شده است و احتمال اینکه رها کنم نیز وجود دارد.

مسئول یکی از فروشگاههای سموم کشاورزی در منطقه لاله آباد بابل هم با بیان اینکه شمار زیادی از شالیکاران در یک بازه زمانی کمتر از یک ماهه اخیر ۲ تا سه بار خرید سم دیازینون را داشته اند، گفت: طغیان کرم ساقه خوار سبب شد تا شالیکاران در فاصله کم اقدام به سمپاشی چند باره کنند.
یحیی موسوی افزود: از آنجایی که شالیکاران با هزینه هنگفت شخم و شیار و دستمزد نشا کاری را متقبل شدند، در هر شرائطی در حال مبارزه شیمیایی علیه کرم ساقه خوار هستند.
وی با بیان اینکه قیمت تقریبا مناسب برنج در سال جاری و وجود آب فراوان سبب شد تا انگیزه شالیکاران به کشت دوم چند برابر شود، ادامه داد: به رغم اینکه قیمت سم نسبت به زمان کشت اول ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است، اما کشاورز به راحتی هزینه خرید سم را متقبل شده و در صدد نجات محصول خود هستند.

بر پایه اعلام جهاد کشاورزی مازندران، در مبارزه شیمیایی علیه کرم ساقه خوار برای هر هکتار ۲۰ کیلو سم دیازینون ۵ و ۱۰ درصد استفاده می شود و قیمت این سم در بسته های ۱۰ کیلویی ۱۹۰هزار تومان رسیده است.

مدیر حفظ و نباتات جهاد کشاورزی مازندران با تایید طغیان نسل سوم و چهارم کرم ساقه خوار گفت: اینکه این آفات در زمین هایی که سرسبز و زمینه مساعدتری برای تخم ریزی داشته باشند، امری طبیعی است.
عبدالرحمان زاغی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارها هشدارهای لازم نسبت به لزوم رعایت تقویم زراعی برای کشت دوم شده است و شالیزارهایی که از بیستم مرداد به بعد زیر کشت دوباره برنج رفته است، مورد حمله آفت کرم ساقه خوار قرار گرفته اند.
وی توضیح داد: به هر حال آفت برای ماندگاری نسل خود و برخورداری از غذای مناسب ،روی گیاه سبز و سالم تخم ریزی می کند و به طور یقین زمین هایی که دیرتر نشاء شدند ،شرائط بسیار مناسبی برای آفت کرم ساقه خوار هستند.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اعلام این که مبارزه شیمیایی علیه این آفات سخت است و حتی سمپاشی چند باره نیز جوابگو نخواهد بود، گفت: سمپاشی بیش از حد با توجه به قیمت بالای سموم علاوه بر افزایش هزینه تولید، آفت را مقاوم و خطر زیست محیطی جدی دارد.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار