در سال‌های گذشته دیوان عدالت اداری بر اساس شکایت سازمان بازرسی کل کشور بخش‌نامه ارائه تسهیلات و امتیاز به فرزندان اعضای هیات علمی شرکت‌کننده در کنکور را ملغی اعلام کرد، ولی بلافاصله هیات دولت امتیاز انتقال و تغییر رشته در کنکورهای سراسری برای فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را به تصویب رساند؛
کد خبر: ۷۷۳۴۳۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱ 21 August 2019

 «شما تصور کنید یک دانشجو در نقطه صفر مرزی ایران که کشاورززاده است و می‌تواند در بهترین دانشگاه‌ها قبول شود، نیازمند توجه بیشتری است یا فرزند یک استاد هیات علمی که به‌صورت طبیعی از بهترین امکانات در زندگی روزمره خود بهره‌مند است!»

روزنامه شرق نوشت: «مسئله آقازاده‌ها و ژن‌های خوب در ایران جزو مناقشات و مسائل همیشگی است؛ آقازاده‌هایی که به‌تنهایی و بدون حمایت پدر یا مادر شاید وجهه اجتماعی چندانی نداشته باشند ‌اما به‌خاطر یدک‌کشیدن یک فامیلی خاص می‌توانند از بهترین مواهب بهره‌مند شوند. اما همیشه تصور این بود که این مواهب برای آقازاده‌های سیاسی مورد استفاده است اما این‌ طور نیست و استادزاده‌ها نیز در برخی از مواقع کم از آقازاده‌ها ندارند. کافی است استادزاده باشید تا با درخواست پدر یا مادرتان که از اعضای هیات علمی دانشگاه هستند، محل قبولی‌تان بر فرض از دورافتاده‌ترین شهرها به دانشگاهی معتبر در شهری بزرگ برسد. اینجاست که استادزاده‌ها هم مثل آقازاده‌ها ژن‌های خوب این سرزمین محسوب می‌شوند.

هر ساله بحث سهمیه‌های دانشگاهی، یکی از موضوعاتی است که ذهن دانشجویان آینده و خانواده‌های آنها و کارشناسان آموزشی را به خودش مشغول می‌کند. به‌صورت کلی مسئله سهمیه‌ها همیشه جزئی جدایی‌ناپذیر از ماجرای قبولی در کنکور است. آنهایی که به هر نحوی سهمیه دارند، سعی می‌کنند تمام‌قد از آن استفاده کنند و آنهایی که ندارند، می‌دانند حتی اختلاف یک رقم در رتبه، می‌تواند جای‌شان را به یک دانش‌آموز سهمیه‌ای بدهد. همین می‌شود که خیلی از دانش‌آموزان می‌گویند با شنیدن نام سهمیه‌ای‌ها دل‌شان آشوب می‌شود اما این‌ بار مسئله همان سهمیه‌های همیشگی نیست. البته این سهمیه هم از مدت‌ها قبل وجود داشته اما حالا مدتی است که درباره‌اش صحبت می‌کنند؛ سهمیه‌ای که در شرایط خاص به استادزاده‌ها تعلق می‌گیرد. یعنی اگر فرزند استادان عضو هیات علمی دانشگاه‌ها در رشته‌ای مشخص در دانشگاهی قبول بشوند، می‌توانند با توجه به این که پدر یا مادرشان عضو هیات علمی دانشگاه است، محل تحصیل خود را بر فرض از دانشگاه اصفهان به تهران انتقال دهند یا اگر آنها در دانشگاهی رشته دامپزشکی قبول شده باشند و اگر رتبه‌شان با نفر آخر رشته پزشکی دانشگاهی دیگر همخوانی داشته باشد، رشته‌شان را تغییر بدهند و پزشک شوند.

در یکی، دو سال گذشته این سهمیه فرزندان استادان به محل مناقشه تبدیل شده و دیوان عدالت اداری نیز به این موضوع ورود پیدا کرده است. حالا که فصل کنکور و تب‌وتاب انتخاب رشته است، دوباره واکنش‌ها به این سهمیه که بخش زیادی از دانشجویان آن را عادلانه نمی‌دانند، به راه افتاده و البته واکنش وزیر علوم نیز به این رنجش تأمل‌برانگیز است و آن را به بزرگ‌نمایی تعبیر کرده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره استفاده فرزندان اعضای هیات علمی از سهمیه گفت: سال گذشته هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو از این امتیاز استفاده کردند که اغلب از استانی به استان دیگر جابه‌جا شده و ۶۰۰ نفر نیز از این هزار و ۵۰۰ نفر تغییر رشته داشته‌اند. او درباره سهمیه فرزندان اعضای هیات علمی در کنکور و این که به چه علت به فرزندان آنها سهمیه داده می‌شود، گفت: متأسفانه این مسئله در جامعه کمی بزرگ‌نمایی شده است. برخی در کشور اغلب به دنبال این هستند که در موارد مختلف ایرادها و اشکالاتی پیدا کنند. این مسئله طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و چندین سال است که اجرا می‌شود. این سهمیه در واقع دست‌ کم کمک به فرزندان اعضای هیات علمی است که در دانشگاه قبول می‌شوند.

غلامی در ادامه بیان کرد: مصوبه مد نظر به این صورت است که فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در هر دانشگاهی که قبول شده‌اند، می‌توانند به محل خدمت پدر و مادر خود که اعضای هیات علمی آن دانشگاه هستند، بیایند. ما این اقدام را برای دانشجویان عادی هم در نظر گرفتیم؛ به‌ویژه برای خانم‌ها توصیه اکید من بوده است که پس از قبولی در دانشگاه اگر تقاضای جابه‌جایی داشتند، به آنها کمک شود. جابه‌جایی دانشجویان در هر دو صورت، هم فرزندان اعضای هیات علمی و هم افراد عادی وجود دارد؛ پس چرا درباره افراد عادی گلایه‌ای وجود ندارد؟ او درباره تغییر رشته فرزندان اعضای هیات علمی که یکی دیگر از امتیازات فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها است، گفت: در میان افرادی که از این امتیاز استفاده می‌کنند، تعداد کمی تغییر رشته داشته‌اند.

اما نگاهی که به صورت عمومی به این اتفاق وجود دارد، چندان همسو با نظر وزیر علوم نیست. هر چند تعداد افرادی که تغییر رشته داده‌اند، کم اعلام شده اما همین تعداد کم روی چه حسابی تغییر رشته داده‌اند و چه تفاوتی میان آنها و دانش‌آموزان عادی وجود دارد که آنها می‌توانند جهش رشته داشته باشند و یک دانش‌آموز معمولی از این ماجرا بی‌بهره است.

کسری شیرعلیمحمدی، دانشجوی پزشکی دانشگاه شیراز در این باره به «شرق» می‌گوید: این ماجرا تقریبا یک راز مگوست و کسی درباره‌اش صحبت نمی‌کند. طرح مال امروز و دیروز نیست و سابقه‌ای حداقل ۲۰ساله دارد. البته شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوبه‌ای درباره این ماجرا صادر کرده که با وجود اعتراضات و رأی‌های دیوان عدالت اداری مبنی بر باطل‌ کردن این مصوبه دوباره به تصویب رسیده است. کلیت ماجرا هم از این قرار است که فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در صورت کسب نمره‌ای برابر ۹۰ درصد نمره آخرین فرد قبول‌شده می‌توانند به دانشگاه محل تدریس پدر یا مادر خود انتقال پیدا کنند و اگر ۹۲.۵ درصد امتیاز آخرین فرد قبولی یک رشته را هم کسب کرده باشند، امکان تغییر رشته برای آنها وجود خواهد داشت.

او می‌گوید:‌ اما مسئله فقط این نیست و ما می‌دانیم دانشگاه‌ها و هیات امنای دانشگاهی برای رفاه حال خانواده اساتید هیات علمی کارهایی می‌کنند که عملا اجحاف در حق دانشجویان دیگر است. در حالی که اساتیدی که هیات علمی هستند، حقوق خوبی دارند و عموما زندگی‌شان در سطح مناسبی است و نیازی به این بذل و بخشش‌ها ندارند. شما تصور کنید یک دانشجو در نقطه صفر مرزی ایران که کشاورززاده است و می‌تواند در بهترین دانشگاه‌ها قبول شود، نیازمند توجه بیشتری است یا فرزند یک استاد هیات علمی که به صورت طبیعی از بهترین امکانات در زندگی روزمره خود بهره‌مند است!

البته ماجرای سهمیه استادزاده‌ها به این اعتراضات ختم نمی‌شود و حداقل دو مرتبه شکایت رسمی درباره این اتفاق در دیوان عدالت اداری مطرح شده است. اما مصوبات هم تنها به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ختم نمی‌شود. مثلا مطابق مصوبه‌ای در دانشگاه شریف که در سال ۸۶ تصویب شده، اگر فرزندان اعضای هیات علمی در پردیس‌ها یا دوره شبانه قبول شوند، حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد تخفیف خواهند داشت.

هیات‌امنای دانشگاه تهران یک‌ بار در ‌سال ۸۵ مصوبه‌ای برای تخفیف شهریه به فرزندان و همسران اعضای هیات ‌علمی داشت که‌ سال ۹۱ دیوان عدالت اداری آن را باطل کرد، اما مطابق خبرهای منتشرشده، دانشگاه تهران بار دیگر چنین قانونی را تصویب کرد و به مرحله اجرایی درآورد که بار دیگر دیوان آن را باطل اعلام کرده است.

یکی از اساتید دانشگاه شهید بهشتی که ترجیح می‌دهد نامش در گزارش آورده نشود، در این باره به «شرق» می‌گوید: این که گفته می‌شود ما به راحتی دانشگاه یا حتی رشته فرزندان خود را تغییر می‌دهیم صحبتی ناعادلانه به نظر می‌رسد. فرزندان ما باید ۸۵ تا ۹۰ درصد آخرین امتیاز رشته تحصیلی خود را کسب کنند تا به تغییر دانشگاه اقدام کنند. فرزند خود من دانشگاه الزهرا رشته حقوق قبول شده بود و ما توانستیم چون او ۹۰ درصد از امتیاز آخرین نفر قبول‌شده در دانشگاه علامه طباطبایی را کسب کرده بود او را به دانشگاه علامه منتقل کنیم.

وی افزود: برای اساتیدی که هیچ کمک خاصی از دولت و دیگر نهادها دریافت نمی‌کنند و تمام عمر خود را صرف تدریس کرده و حتی از دیدن فرزندان خود محروم بوده‌اند، این که تنها کمکی برای جابه‌جایی فرزندان خود داشته باشند، به معنای سهمیه نیست.

در سال‌های گذشته دیوان عدالت اداری بر اساس شکایت سازمان بازرسی کل کشور بخش‌نامه ارائه تسهیلات و امتیاز به فرزندان اعضای هیات علمی شرکت‌کننده در کنکور را ملغی اعلام کرد، ولی بلافاصله هیات دولت امتیاز انتقال و تغییر رشته در کنکورهای سراسری برای فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را به تصویب رساند؛ هرچند این بخش‌نامه تاکنون چندین بار ملغی اعلام شد و بعد از آن توسط دیوان عدالت اداری نیز ملغی اعلام شد و سپس توسط وزیر علوم در هیات دولت مطرح و تصویب شد.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار