بیش از ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب تاکنون از سد‌ها و آب‌بندان‌ها رهاسازی شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۶۶۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ 28 July 2019

 بیش از ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب تاکنون از سد‌ها و آب‌بندان‌ها رهاسازی شده و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران، مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان گفت: به دلیل بارش‌های مناسب امسال ، شاهد افزایش ۳۶ درصدی آبدهی رودخانه‌های استان در مقایسه با شاخص درازمدت هستیم.

قربانعلی خدابخشی افزود:علاوه بر در اختیار گذاشتن آب کافی به کشاورزان، هم اکنون حدود ۷۰ درصد از حجم مخازن سد‌ها پر و حدود ۵۰ درصد آب‌بندان‌ها دارای ذخیره آب است.

وی با اشاره به وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های استان، گفت: حدود ۲۷ میلیون متر مکعب ذخیر آبخوان در مقایسه با شاخص درازمدت کاهش یافته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز افزود: میزان خسارت سیلاب اخیر درمناطق دارای سازه سرشاخه‌گیر بسیار کم بود.

مهدی رازجویان به اجرای برنامه عملیاتی طرح آبخیزداری در استان اشاره کرد وگفت: تعداد سازه‌های سرشاخه‌گیر با توجه به شرایط اقلیمی استان کافی نیست و باید این سازه‌ها توسعه وطرح‌های نیمه‌تمام هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

وی با بیان اینکه تهدید‌ها در مدیریت سیلاب باید تبدیل به فرصت شود، افزود: نباید اجازه دهیم نزولات جوی بدون مدیریت وارد آبخوان شور دریا شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت: باید از این فرصت برای تقویت آبخوان‌ها در دشت‌ها استفاده شود تا از این طریق بتوانیم بخشی از کمبود آب زیرزمینی را جبران کنیم.
رازجویان بررسی کمی و کیفی آب مزارع پرورش ماهی را در استان مهم برشمرد و گفت: حجم آبی که در این مزارع مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار قابل توجه است، اما باید برنامه ریزی مناسبی برای استفاده مجدد و بازچرخانی آن‌ها انجام دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران افزود: برای اجرای این طرح نیازمند سرمایه گذاری در زمینه تصفیه و فیلترینگ هستیم.

رازجویان بر حفاظت کیفی مخازن سد‌های استان به ویژه سد‌هایی که دارای هدف آشامیدنی هستند تاکید کرد و گفت: نظام خود را مکلف می‌داند تا آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و با استاندارد‌های قابل قبول در اختیار مردم قرار دهد.

وی افزود: مشارکت همه آحاد جامعه به‌ویژه جوامع محلی را برای حفاظت از مخازن سد‌های استان ضروری است.

مدیرتابناک مازندران: مسعود پاشنا

خبرنگار تابناک ساری : سلمان مهدوی

خبرنگار تابناک بابل : مهدی رفیعی

خبرنگار تابناک فریدونکنار: مصطفی آسمانی

خبرنگار تابناک بابلسر : حامد رهی

خبرنگار تابناک نکا و بهشهر: الهام زارعی

خبرنگار تابناک نوشهر : فاطمه معصوم پناه

بزودی چند خبرنگار دیگر به جمع ما اضافه می شوند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار