عملکرد یک تیم زمانی به بهترین شکل خود می رسد که وظایف و مسئولیت های هر یک از اعضا مشخص باشد در این حالت تمام نقش هایی که برای رسیدن به یک تیم موفق لازم است، عملکرد مناسبی دارند.
کد خبر: ۷۶۵۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳ 23 July 2019

عملکرد یک تیم زمانی به بهترین شکل خود می رسد که وظایف و مسئولیت های هر یک از اعضا مشخص باشد در این حالت تمام نقش هایی که برای رسیدن به یک تیم موفق لازم است، عملکرد مناسبی دارند.

علی رغم توانایی یک فرد در انجام کار همیشه چند نفر در کنار هم با داشتن تخصص در قالب یک تیم موفق تر خواهند بود.

مازندران از آن دسته استان هایی است که در کار فردی بسیار موفق عمل کرده و نتایج مطلوبی در تمامی زمینه ها بدست آورده است اما همچنان با داشتن ظرفیت های عالی و زمینه بالای انجام کار گروهی، شاهد عدم ارتباط و همکاری هستیم.

خلق و خوی مردمان مازندران در انجام کار فردی گرایش بیشتری داشته و نیازمند آموزش و نهادینه کردن فرهنگ کار تیمی از سنین پایین در راستای بهبود وضعیت ممکن در استان خواهیم بود.

فرهنگ ایرانی یک نقطه ضعف با نام اتکا بر کارهای فردی دارد

سید علی قاسمی مدیر کل سابق آموزش و پرورش مازندران در گفت و گو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه کار تیمی در کل کشور مسئله مهمی بوده و نتیجه مطلوبی نداشته است، اظهار کرد: به طور مثال در مازندران ورزش های فردی جایگاه مهم و مقام های بالایی داشته اما در ورزش های گروهی کمتر نتیجه مطلوب بدست آمد.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر در مازندران شاهد تغییرات با نتایج مطلوبی در حوزه کار تیمی بوده ایم، تصریح کرد: فرهنگ ایرانی یک نقطه ضعف با نام اتکا بر کارهای فردی دارد.

مدیر کل سابق آموزش و پرورش مازندران در ادامه مازندران را یک استان با ظرفیت های بالا دانسته که کارهای جمعی در آن ضعیف تر است، گفت: شرایط اقلیمی در مازندران یکی از مسائلی است که تاثیر گذار بر خلق و خو و انجام کارهای فردی است.

قاسمی با بیان اینکه در گذشته کارهای تیمی خصوصا در بحث کشارزی در مازندران دیده می شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از ضعف های تعلیم و تربیت ما انجام تمام سیاست گذاری ها و برنامه های درسی به صورت متمرکز است.

وی افزود: اگر بخواهیم تعلیم و تربیت به صورت غیر متمرکز در مازندران انجام شود باید افکار دانش آموزان به سمت کارآیی جمعی هدایت شود.

مدیر کل سابق آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه راه حل جمعی کردن انجام کارها این است که نهادهایی مانند آموزش و پرورش، تربیت بدنی و فرهنگ و ارشاد در کنار هم تشکیل کارگروه راهبردی توسعه استان را دهند، گفت: صاحبان اندیشه و تحصیل با قرار گرفتن در کنار هم برنامه های بنیادینی در مازندران داشته باشند تا به فرهنگ کار جمعی توجه بیشتری شود.

قاسمی در ادامه بیان کرد: آموزش در زمینه فرهنگ سازی انجام کار تیمی در مازندران باید از مقطع پیش دبستانی به نونهالان داده شود و نهادینه تر کردن این فرهنگ از جمله برنامه های آموزش است.

وی اظهار کرد: نسل های قبل باید به این نکته توجه داشته باشند که در جامعه زندگی کردن یعنی زندگی گروهی و همه در زندگی یکدیگر دخیل هستند پس نمی توان منافع عمومی را برای فرد خودمان استفاده کنیم.

مدیر کل سابق آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه همانطور که خدمت می گیریم باید خدمت رسانی نیز داشته باشیم، افزود: اگر افراد کنشگر و فعال در جامعه به کار گروهی توجه کنند، می توان فرهنگ آن را در سطح استان خود نهادینه کرد.

قاسمی خاطرنشان کرد: اگر منافع جمعی در منافع عمومی تعریف شود، فرهنگ جستجو کار جمعی رواج می یابد و کار گروهی بیشتر در حوزه اقتصاد، تعلیم و تربیت، تربیت بدنی و حوزه علمیه ها می تواند خود را نشان دهد.

مطلوب بودن کار تیمی به آموزش بستگی دارد

سید مهدی سید آقایی مدرس توان افزایی و تاب آوری فردی و اجتماعی وزارت کشور در گفت و گو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه متاسفانه افراد در کار تیمی در استان ما براساس شایسته سالاری انتخاب نمی شوند، گفت: انتخاب یک تیم از روی رفاقت و آشنایی و نداشتن تعهد و تخصص افراد منجر به انجام کار خوب نمی شود.

وی افزود: انتخاب اینگونه تیم ها در ادارات و نهاد ها چه اداری و چه خصوصی که برای ارائه خدمات به مردم است، به نفع شخصی خود بوده و منافع مردم تامین نخواهد شد.

مدرس توان افزایی و تاب آوری فردی و اجتماعی وزارت کشور با بیان اینکه عدم مطلوب بودن کار تیمی گاها به تعلیم و تربیت در کودکی مربوط است، تصریح کرد: به طور مثال در شهرستان تنکابن کلاس های خصوصی زیاد دیده می شود و این نوع کلاس ها امکان رقابت سالم را می گیرد.

سید آقایی یادآور شد: در شهر یا کشوری که بیشتر برای رسیدن به ثروت انصاف و وجدان را زیر پا می گذارند، هیچ وقت کار تیمی با هدف مشخص جواب نمی دهد، مگر اینکه هدف استفاده از ذات و بهره برداری نامشروع از منافع عموم باشد.

وی بیان کرد: جایی که پزشکان به جای طبابت برج می سازند و بالاترین مقام شهری به جای خدمت به مردم وقتش را صرف شرکت در همایشات و جلسات می کند، نمی توان توقع انجام کار تیمی موفق در راستای حقوق مردم را داشت.

مدرس توان افزایی و تاب آوری فردی و اجتماعی وزارت کشور گفت: بزرگترین مشکل ایجاد رابطه و انتخاب از روی آشنایی بدون تخصص است.

فرد گرایی به معنای افراطی در مردم مازندران به شدت رایج است

سید احمد رضایی عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران در گفت و گو با ایسنا مازندران، اظهار کرد: فرد گرایی به معنای افراطی در مردم مازندران به شدت رایج است.

وی تصریح کرد: یکی از علت هایی که در مازندران عادت به کار تیمی نداریم، این است که منفعت فرد را به جمع ترجیح می دهیم.

عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران گفت: به طور مثال مازندرانی ها در ورزش های فردی مانند کشتی و وزنه برداری قهرمانان زیادی با مدال های رنگارنگ دارند.

رضایی افزود: روحیه همکاری مشترک که در کار تیمی وجود دارد کمتر در ورزش های جمعی در مازندران دیده می شود.

وی با اشاره به اینکه زبان مازندرانی نوعی گویش قدیمی است، خاطرنشان کرد: چیزی که عامل پیوند، ارتباط و انجام کار گروهی در استان می شود، این است که فرهنگ بومی ما در خودمان نهادینه شود اما متاسفانه ما این همبستگی و ارتباط را حتی در سخن گفتن با گویش محلی خود در مازندران هم نمی بینیم.

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار