پس از بارش شدید باران طی چند روز که از ۲۷ اسفند ماه ۹۷ در مازندران شروع شد و با ریزش و رانش فراوان در جاده ها و راه های ارتباطی بین روستاها همراه بود، شاهد سیلاب در برخی نقاط این استان بودیم.
کد خبر: ۷۶۴۸۲۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴ 22 July 2019

با گذشت نزدیک به ۴ ماه از سیل مازندران که روستاها و برخی شهرهای این استان را دچار چالش کرد و با آسیب های زیادی همراه بود، همچنان عملیات عمرانی منازل و راه ها ادامه دارد.

مازندران استانی پر بارش است و روند بازسازی و ساخت منازل تخریب شده باید تا آغاز فصل بارندگی به اتمام برسد اما این در حالیست که ساخت منازل مسکونی و بهره برداری از آن با کندی پیش می رود و این موضوع یکی از مهمترین دغدغه های مردم روستاهای سیل زده مازندران است.

 ۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی درگیر سیل در مازندران

محمد خانی نوذری مدیرکل بنیاد مسکن مازندران در گفت‌و‌گو با ایسنا مازندران، با بیان اینکه در تاریخ ۲۷ اسفند ماه سال گذشته شاهد بارندگی شدید در این استان بوده که منجر به سیل شد، اظهار کرد: این سیلاب باعث شد حدود ۷ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در مازندران دچار آسیب شوند.

وی با اشاره به اینکه بلافاصله واحدهای آسیب دیده شناسایی و به بانک های عامل معرفی شد، تصریح کرد: درحال حاضر نزدیک به ۲۶ میلیارد تومان کمک های بلاعوض معیشتی، تعمیری و احداثی به متقاضیان پرداخت شد.

مدی کل بنیاد مسکن مازندران با تاکید بر اینکه از ۵ هزار واحد تعمیری حدود ۴ هزار و ۵۰۰ واحد به اتمام رسیده است، گفت: ۵۰۰ واحد باقیمانده در حال تعمیر و به زودی به اتمام می رسد.

خانی نوذری با بیان اینکه به هر واحد تعمیری ۱۵ میلیون تسهیلات کم‌بهره و ۵ میلیون بلاعوض پرداخت شد، خاطرنشان کرد: به سایر واحدهای قابل بازسازی و معیشیتی آن ها نیز تا سقف ۱۵ میلیون تسهیلات و ۵ میلیون بلاعوض پرداخت می شود.

وی افزود: ساخت واحدهای احداثی نیازمند کمک های مردمی بیشتر بوده و از ۶۲۰ واحد احداثی در مازندران، ۳۰۰ واحد آواربرداری و پی کندن انجام شد و ۱۷۰ واحد فنداسیون اجرا و ۱۳۰ واحد اسکلت بندی شده است.

مدیر کل بنیاد مسکن مازندران ادامه داد: ما به صورت ماهانه از چند واحد مسکونی بهره برداری می کنیم و تاکنون ۱۵ واحد به بهره برداری صد درصد رسید.

خانی نوذری با اشاره به اینکه ۴۰ میلیون تومان وام برای واحدهای احداثی پرداخت می شود، بیان کرد: برای واحد های احداثی بانک عامل ۱۰ میلیون تومان وام بلاعوض و ۵ میلیون معیشتی در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه در مجموع دولت برای واحدهای احداثی بین ۷۵ تا ۸۰ میلیون کمک می کند، گفت: امیدواریم با مشارکت مردمی تا قبل از شروع فصل بارندگی ساخت این واحدها به اتمام برسد.

مدیر کل بنیاد مسکن مازندران افزود: خدمات بنیاد مسکن به افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند نیز ارائه می شود و تحت حمایت قرار می گیرند.

خانی نوذری با بیان اینکه واحدهایی که در معرض رانش یا سیلاب قرار داشتند، طبق مکاتباتی با منابع طبیعی و راه و شهرسازی انجام شد، زمین هایی در حال واگذاری به بنیاد قرار گرفت، اظهار کرد: با واگذاری زمین ها سریعا واحدهایی که در معرض لغزش، رانش یا در بستر رودخانه ها قرار داشته و نیاز به جابجایی دارند در آن واحدها نیز عملیات اجرا می شود.

وی در خصوص اجرای طرح های عمرانی که در سیل اخیر باعث رانش جاده ها، خیابان های منتهی به رودخانه یا از بین رفتن آن ها شد، تصریح کرد: مطالعات فاز یک و دو برخی روستاها به اتمام رسیده، عملیات اجرایی آغاز می شود و در سایر روستاها که راه ارتباطی قطع شده بود با هماهنگی معاون عمرانی استانداری در ۱۰ روستا عملیات اجرا شد.

مدیر کل بنیاد مسکن مازندران با اشاره به اینکه حدود ۳۵ روستا در مازندران در معرض رانش و لغزش در سیلاب بودند که مطالعات در سطح بستر آن شروع شد، افزود: ۱۲۰ مورد در بحث ارتباط ملی، اعتبارات ملی داریم که امیدوارم با معامله موافقت نامه و تن خواه که از طرف مرکز داده می شود، اجرایی کنیم.

خانی نوذری خاطرنشان کرد: واحد هایی که تحت پوشش بنیاد مسکن در حال بازسازی است، استعلام های لازم در خصوص نبودن در بستر رودخانه ها، حریم برق و آب از مراجع صدور پروانه کنترل می شود و ما هیچ واحد در حال ساخت بعد سیل که در معرض این آسیب ها باشد، نخواهیم داشت.

وی گفت: در معرفی ۷ هزار و ۲۰۰ واحد تعمیری، ساخت و معیشتی که به بانک های عامل برای دریافت تسهیلات بانکی ارائه شد، تاکنون خوب عمل کرده و ۵ هزار ۷۰۰ واحد انعقاد قرارداد انجام و وام ها پرداخت شد.

روند کند ساخت منازل تخریبی سیل زده در مازندران

عبدالله رضیان نماینده مردم قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایسنا مازندران، با اشاره به روند ساخت و نوسازی واحدهای تخریب شده در سیل اخیر، خاطرنشان کرد: مجموعه کارهایی که در بحث ساخت خانه های تعمیری بوده بنیاد مسکن خوب عمل کرده اما دربحث ساخت و نوسازی که بعضا انجام نشده ورود پیدا کردیم.

وی افزود: زیر ساخت ها در بخش عمران و بهره برداری منازل مسکونی که در سیل اخیر از بین رفته اند، هنوز پیشرفت زیادی نداشته و در دوماه اول به خاطر وجود آب امکان کار وجود نداشت و بعد از ۲ماه کار ساخت آغاز شد.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با توجه به قولی که بنیاد مسکن استان داده تا قبل از شروع فصل بارندگی و سرما در آبان ماه تمام واحدها آماده بهره برداری می شود.

رضیان تصریح کرد: در برخی مواقع خانه هایی که در ساخت دچار مشکل شدند، خود خانواده ها پیگیر امورات صدور مجوز نشده و ورود جدی نداشتند.

گله مندی بانوی کارآفرین و سرپرست خانوار روستای رکن کلا سیمرغ

معصومه مسلمی یکی از اهالی روستای رکن کلا بوده که در سیل ۲۷اسفند ۹۷منزل مسکونی وی کاملا تخریب شد.

او در خصوص ساخت مجدد منزل خود در گفت و گو با ایسنا مازندران می گوید: در دوماه اول بعد از وقوع سیل کاری انجام نشده و بعد از آن آوار برداری و ساخت را شروع کردند.

مسلمی افزود: بعد از مدت کوتاهی روند ساخت متوقف شد تا دو روز گذشته که باز به مدت ۲روز کار کردند اما امروز باز سر ساختمان حضور پیدا نکردند.

این بانوی کارآفرین روستای رکن کلا که تنها راه معیشت او از گاو داری بوده و متاسفانه با وقوع سیل تنها یک گاو برای او باقی ماند، از روند پرداخت وام گله مند بود و گفت: قرار بود ۴۰میلیون تومان وام برای ساخت خانه داده شود اما فقط ۱۰میلیون بلاعوض پرداخت و مابقی به حساب بانکی من واریز نشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت بد زندگی خود و داشتن دو فزرند که توان گرفتن جشن ازدواج برای آن ها ندارم، خودم با شرایط بیماری در حال کار کردن هستم و الان در یک چهاردیواری کوچک بلوکی و بدون هیچ امکاناتی در کنار دام شب ها می مانم.

مسلمی از مسئولین ذیربط خواستار پیگیری و کمک در ساخت منزل خود بود تا در آغاز فصل باران و سرما بتواند در خانه خود باشد.

به گزارش ایسنا مازندران، پس از بارها تماس با رازجویان معاون امور عمرانی استانداری مازندران، این مسئول به سوالات خبرنگار ایسنا پاسخگو نبود.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار