کد خبر: ۷۶۰۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹ 07 July 2019

آفت پروانه تخم انگشتری ۲هزار و ۵۰۰هکتار از عرصه‌های ملی منطقه نوشهر را آلوده کرده است.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر: با بیان اینکه 2هزار و 500هکتار از عرصه های ملی منطقه نوشهر، به آفت پروانه تخم انگشتری آلوده و همچنین به درختان میوه جنگلی نیز خسارت وارد شده است.

حسین لزربنی افزود: این آفت با شیوع از اوایل فروردین امسال در پهنه‌ های مرتعی و جنگلی این منطقه به ویژه بخش کجور شهرستان نوشهر و مرزن آباد از توابع شهرستان چالوس موجب برگ ریزی و از بین بردن میوه‌های درختان از جمله زرشک در این مناطق شده است.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر با بیان اینکه تاکنون برای پیشگیری و ریشه کنی این آفت در 2مرحله عملیات، حدود یک میلیارد ریال هزینه شده است گفت: هرس کردن شاخه‌های درختان و از بین بردن لانه تخم لارو پروانه و نیز محلول پاشی در منطقه ای 100هکتاری (باتوجه به شدت آفت) از جمله این عملیات ها بوده است.

لزربنی با تاکید بر مبارزه بیشتر با آفت پروانه تخم انگشتری، اعتبار مورد نیاز برای مبارزه با این آفت را 25میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: پارسال فقط در جنگل های کجور و امسال علاوه بر آن، منطقه مرزن آباد شهرستان چالوس مورد هجوم آفت پروانه تخم انگشتری قرار گرفته و احتمال دارد سال آینده بر اثر شیوع این آفت مناطق دیگری از عرصه های جنگلی و مرتعی غرب مازندران هم آلوده شود.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر به محدودیت‌ های اعتباری و کمبود امکانات لازم برای مبارزه با آفت پروانه تخم انگشتری اشاره و از همکاری اعضای شوراهای اسلامی، دهیاران بخش کجور، حوزه‌ های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب استان و مشارکت مردم محلی منطقه برای هرس کردن درختان میوه جنگلی (بیشتر در زمین های مستثنیات اشخاص وجود دارد) با هدف جلوگیری از شیوع احتمالی این آفت در سال آینده های خبر داد.

حسین لرزبنی با اشاره به اینکه هم اکنون فعالیت آفت پروانه تخم انگشتری به دلیل عملیات انجام شده در منطقه فروکش کرده است گفت: نام فارسی این آفت به دلیل نوع قرار گرفتن تخم ‌ها به حالت حلقه انگشتر بر روی شاخه‌ها نامیده شده است.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر افزود: خسارت آفت پروانه تخم انگشتری بعنوان یکی از آفات درختان میوه و جنگلی در ایران، مشابه ابریشم باف ناجور و نوع زندگی آن هم به حشره نامبرده شبیه بوده، با این تفاوت که پروانه تخم انگشتری توده‌های تخم خود را مانند حلقه انگشتر به پهنای ۸تا۱۰ میلیمتر گرداگرد سرشاخه‌ها قرار می‌دهد.

لرزبنی گفت: لارو های این حشره به ویژه در سنین نخست زندگی دسته جمعی بوده و از برگ درختان میوه و زینتی تغذیه می‌کنند. همچنین این حشره تاکنون در استان های کرج، طالقان، گیلان، مازندران، گرگان، خراسان و  مرکزی دیده شده و در جنگل‌های شمال هم از برگ ‌های درختان جنگلی تغذیه می‌کند.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه نوشهر با بیان اینکه حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه مازندران نوشهر، با وسعت 662هزار و 33هکتار بیش از 27درصد مساحت مازندران را در برگرفته و در دامنه شمالی البرز مرکزی و غرب مازندران واقع شده است افزود: این حوزه به عنوان یکی از چهار حوزه منابع طبیعی شمال ایران و با توجه به اهمیت آن، مستقل و به مرکزیت شهرستان (اداره کل) نوشهر اداره می‌شود.

همچنین این حوزه در مرکز جنگل ‌های هیرکانی یا جنگل‌های شمال (جنگل‌های خزری) و بخش البرز مرکزی واقع و از شهر رویان تا شهرستاتن رامسر را در بر می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
آقا به داد جنگل سی سنگان برسید که درختهاش داره خشک میشه
من گریه ام گرفت وقتی از نزدیک با چشم خودم درختان مریض را دیدم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار