در پی افزایش ورود دام‌های غیرمجاز از استان‌های البرز و طالقان به غرب مازندران؛ روسای ادارت منابع طبیعی نوشهر و چالوس ضمن اعلام ممنوعیت ورود دام‌های غیرمجاز به مراتع این شهرستان‌ها از برخورد قانونی با متخلفان و دامدارانی که اقدام به پذیرش این دام‌ها در مراتع خود کنند، خبر دادند.
کد خبر: ۷۵۵۵۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱ 20 June 2019

 وحید مشایخی طی گفت‌وگویی اظهار کرد: با دامدارانی که دام غیرمجاز وارد مراتع کنند، طبق قانون برخورد می‌شود.

وی افزود: دامداران از ورود دام غیرمجاز به مراتع خودداری کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نوشهر با بیان اینکه دامداران باید بر اساس پروانه چرا، نسبت به ورود دام در مراتع اقدام کنند، خاطرنشان كرد: مأموران منابع طبیعی به محض مشاهده دام غیرمجاز آن‌ها را توقیف می‌کنند.

مشایخی سطح مراتع این شهرستان را حدود 5 هزار و 789 هکتار اعلام کرد و گفت: از اين سطح، حدود 4 هزار و 780 هكتار آن دارای طرح مرتع‌داری است که در این مراتع، تعداد 15 سامانه عرفی وجود دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نوشهر تعداد دامداران اين حوزه را 32 بهره بردار اعلام كرد و یادآور شد: در مراتع حوزه اين شهرستان، حدود 4 هزار و 485 واحد دامی سبک و سنگين وجود دارد.

در این خصوص، مهرداد خزائی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان چالوس نیز با بیان اینکه به موجب قانون، جلوی ورود دام‌های مهاجر را در مراتع حوزه این شهرستان خواهیم گرفت؛ عنوان کرد: این دام‌ها از استان البرز و طالقان، راهی مراتع کندوان می‌شوند که با حضور ماموران منابع طبیعی از ورود آنان جلوگیری می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از این دامداران که فاقد پروانه چرای دام هستند با هماهنگی تعدادی از دامداران و شوراهای اسلامی محل، اقدام به ورود دام به مراتع می‌کنند که تعداد یک‌هزار و 500 راس دام سبک را اخیرا از مراتع خارج کردیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و ابخیزداری چالوس با اشاره به اهميت مراتع ييلاقی در حفظ پوشش گياهی و خاک و پيشگيری از بروز سيلاب تصریح کرد: از آن‌جا كه بخشی از پروژه‌های آبخيزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و در راستای عمليات مكانيكی و بيولوژيكی در مناطق بالادست سد سياه بيشه، اجرا شده است لذا این اداره با هماهنگی دستگاه قضایی از هرگونه تخریب به مراتع ممانعت و با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

خزایی از دامداران قانونی مراتع خواست تا نسبت به رعایت فصل چرا و ظرفیت مراتع بر اساس پروانه چرا اقدام و از پذیرش دام‌های غیرمجاز و مهاجر، اکیداً پرهیز کنند و در صورت مشاهده، به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار