کد خبر: ۷۵۴۴۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰ 17 June 2019

به گزارش تابناک مازندران، یک سوم نفت خام جهان که با نفتکش صادر می‌شود، از تنگه هرمز عبور می‌کند و اختلال در عبور و مرور نفتکش‌ها یک فاجعه برای اقتصاد جهان محسوب می‌شود، زیرا سبب افزایش شدید قیمت‌ها خواهد شد و مشخص نیست این اختلال تا چه وقت طول خواهد کشید.ایران ازقدیم الایام شاهراه اقتصادی و خصوصا نفتی جهان بوده و دنیا باید به این نقش حیاتی توجه کند.

ایالات متحده قبلا یک دوره جنگ نفتکش‌ها را در تنگه هرمز شاهد بوده است. در دوره هشت ساله جنگ عراق علیه ایران بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ دامنه تنش‌ها برای مدتی به خلیج‌فارس کشیده شد و صدها کشتی این دو کشور و کشورهای دیگر هدف قرار گرفتند.
وازنتایج ان تنش ها باید عبرت گرفت.ونه تنها نفتکش ها بلکه هواپیماهای مسافربری نیز ازاین دایره اتش مستثنی نبودند....
جنگ نفتکش‌ها در دهه ۱۹۸۰ ادامه جنگ دو کشور یعنی عراق و ایران بود، اما تنش‌های کنونی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان می‌تواند کل منطقه خاورمیانه را به آتش بکشد و نیز باید به این واقعیت توجه شود که سیستم‌های تسلیحاتی کنونی بسیار مخرب تر و دقیق تر هستند. ایران می‌تواند مین‌هایی در سراسر تنگه هرمز قرار دهد و پاک کردن آنها در شرایط عادی ماه‌ها طول می‌کشد.
که هم زمان وهم هزینه سنگینی را بردوش ایران و جهان میگذارد.
متخصصان می‌گویند اگر ایران مجبور شود تنگه هرمز را ببندد عرضه نفت به بازارهای جهان ناگهان حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد و لازم است به این واقعیت اشاره کنیم که حتی جبران کاهش چند صد هزار بشکه‌ای عرضه نفت ایران به جهان آسان نبوده است چه رسد به کاهش چند میلیون بشکه‌ای عرضه آن هم برای مدتی طولانی. پس قائده بازی باید با لغو تحریمها وشیطنت های امریکا ازیک سو وقبول راههای گفتگو ومسالمت های جهانی ازسوی ایران عوض شود.
چراکه جنگ ازهر مدل و روشی ناپسند وهزینه برانگیز ونابود کننده اقتصاد و محزون کننده ملت هاست.

برچسب ها: تنگه هرمز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار