کد خبر: ۷۵۳۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۱ 11 June 2019

سیل اواخر اسفندماه 97 و اوایل فروردین سال98 طبق برآورد تکمیلی حدود 20 هزار میلیارد ریال به واحدهای مسکونی، مزارع کشاورزی و تاسیسات زیربنایی مازندران خسارت زد که یک سوم این خسارت ها مربوط تاسیسات زیربنایی حوزه راه، سردهنه کشاورزی و منابع آبی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس اعلام استاندار مازندران، میزان خسارت سیل به تأسیسات زیربنایی حدود ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است که با گذشت ۷۰ روز از وقوع سیل در اینخطه شمال کشور، دولت به دلیل محدودیت مالی اعتباری برای جبران این بخش از خسارت‌ها به مازندران اعتباری اختصاص نداد.
این در حالیست که دولت در همان روزهای اولیه وقوع سیل علاوه بر سفر رئیس جمهوری و معاون اول به مناطق سیلزده و دلجویی از خانوارهای خسارت دیده، اعتبار خوبی را در قالب کمک‌های بلاعوض (معیشتی، تعمیر و نوسازی مسکن) وتسهیلات ارزان قیمت ساخت و بازسازی واحدهای مسکونی ابلاغ کرد که صرفاً در بخش مسکن اعتبار ابلاغی به همراه کمک‌های بلاعوض یک هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال اعلام شده است که تاکنون ۲۲۵ میلیارد ریال از مجموع ۴۱۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض دولتی به سیلزدگان پرداخت شد و مابقی نیز به مرور زمان متناسب با میزان خسارت‌ها پرداخت می‌شود.
علاوه بر آن پرونده حدود ۳ هزار واحد مسکونی سیلزدگان نیز برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت ساخت و مرمت تکمیل و به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات معرفی شد و در حوزه کشاورزی نیز از هفته جاری این پرداختی‌ها در دستور کار قرار داده شده است.
**** وصله بندی تأسیسات زیربنایی با جیب خالی
با اینکه دولت برای بخش مردمی اعتبار خوبی را اختصاص داد و تا حد زیادی رضایت مندیمردم خسارت دیده ناشی از سیل را فراهم کرد، ولی برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل به تأسیسات زیربنایی تاکنون اعتباری اختصاص نداد، مگر اعتبار حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد ریالی که در قالب تنخواه در روزهای اولیه وقوع سیل به مازندران تخصیص یافت و این اعتبار نیز به صورت قطره چکانی در اختیار دستگاه‌ها و سازمان‌های خسارت دیده از جمله راه و شهرسازی، راهداری، برق و آب قرار داده شد.
اگرچه با این وجود در کمتر از یک هفته آب، برق، گاز، تلفن و راههای روستایی و حتی اصلی خسارت دیده به صورت وصله بندی و موقتی برقرار شد و به ظاهر مشکلی در تأمین این خدمات وجود ندارد، ولی تأخیر در پرداخت اعتبار به خصوص در حوزه راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که بیشترین خسارت سیل را متحمل شدند، می‌تواند مشکلاتی را به ویژه با شروع فصل سرما برای تردد روستاییان حدود ۷۰۰ روستا ایجاد کند.
علاوه بر آن در بخش منابع آب و برق نیز چنانچه اعتباری برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل پرداخت نشود، می‌تواند اب و برق برخی شهرها و حتی روستاهای مازندران که در سیل اخیر حدود ۸۰۰ میلیارد ریال خسارت دیدند در آینده از مدار خارج کند و بحران نارضایتی به استانی که در ساماندهی اولیه بحران سیل در بین ۲۳ استان کشور توانست با ورود به موقع زبانزد خاض و عام و مورد تقدیر رئیس جمهوری قرار بگیرد، برگرداند.
**** خسارت ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی سیل به تأسیسات زیربنایی
استاندار مازندران با مثبت ارزیابی کردن کمک‌های دولت برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل در حوزه مسکن و کشاورزی گفت: دولت پس از بازدید رئیس جمهوری و معاون اول از مناطق سیلزده مازندران کمک‌های بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت خوبی را برای جبران خسارت‌ها در بخش مسکن و کشاورزی مصوب و ابلاغ کرد که در بخش کشاورزی برای نخستین بار این کمک‌ها عملیاتی شد.
احمد حسین زادگان در دهمین نشست کارگروه بازسازی و نوسازی قرارگاه سیل که روز جاری با حضور وزیر ارتباطات و فناوری در ساری برگزار شد افزود: کمک‌های دولت در این حوزه رضایت مندی مردم سیلزده استان مازندران را به دنبال داشت و توانست بخش زیادی از مشکلات سیلزدگان را کاهش دهد و بزودی نیز در بخش تعمیراتی سیلزدگان به خانه‌های خود بر می‌گردند.
نماینده عالی دولت در مازندران اضافه کرد: این در حالیست که دولت به دلیل محدودیت مالی که ما نیز از آن مطلع هستیم، برای جبران خسارت‌ها به تأسیسات زیربنایی که حدود ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال می‌رسد، اعتباری را به استان مازندران ابلاغ نکرد.
حسین زادگان افزود: اگرچه با ورود به موقع دستگاه‌های اجرایی به خصوص بخش خسارت به راههای روستایی، آب و برق مشکل اولیه ناشی از نداشتن خدمات آب، برق و قطعراههای روستایی و تخریب پل رفع شد، ولی برای اتصال به خصوص در راههای روستایی و اصلی نیاز به اعتبار داریم و امیدواریم که دولت این اعتبارات را به استان ابلاغ کند تا بتوانیم مرمت راههای روستایی را تا قبل از فصل سرما داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: با بازسازی راه‌های روستایی خسارت دیده به طور موقتی تردد برقرار شد و برای مرمت کامل در ۷۰۰ روستای استان نیاز به اعتبار داریم.
**** قول مساعد وزیر ارتباطات برای پیگیری تخصیص اعتبار جبران خسارت سیل به تأسیسات زیربنایی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که وزیر معین دولت دوازدهم در قرارگاه اقتصاد مقاومتی مازندران است روز سه شنبه با حضور در نشست بازسازی و نوسازی قرارگاه سیل قول مساعد داد تا مشکلات استان را برای جبران خسارت ناشی از سیل به تأسیسات زیربنایی در نشست هیأت دولت طرح و پیگیر تخصیص اعتبار باشد.
محمد جوادآذری جهرمی گفت: مازندران در کاهش بحران ناشی از سیل با ورود به موقع مدیریت ارشد و سایر مدیران دستگاه‌های اجرایی و حتی نیروهای نظامی و انتظامی موفق عمل کرد و تداوم رضایتمندی مردم نیز منوط به ادامه این خدمات رسانی است.
در سیل اسفند ۹۷ و فروردین ۹۸ حدود ۵ هزار میلیارد ریال به بخش راههای مازندران خسارت وارد شد به طوری ۵۲ کیلومتر راه آسفالته اصلی و روستایی بین ۳۰ تا ۱۰۰ درصد از بین رفت و ۴۷۵ نقطه از محورهای روستایی و اصلی دچار رانش شد و ۶۰ دستگاه پل تخریب و یا دچار خسارت شد که ۱۹ دستگاه به طور کامل تخریب شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار