هجدهمین اجلاس شورای بین‌المللی همکاری تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر درحالی برگزار شد که بسیاری از سخنرانان این مراسم اذعان به بی‌نتیجه بودن این اجلاسیه داشتند.
کد خبر: ۷۵۲۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۶ 11 June 2019

 هجدهمین اجلاس شورای بین‌المللی همکاری تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر با حضور کشورهای ایران، روسیه، قزاقزستان، آذربایجان و ترکمنستان در استان مازندران و شهرستان بابلسر برگزار شد.

اجلاسیه‌های کشورهای حاشیه خزر بدون دستاورد
عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در این اجلاسیه اظهار کرد: این اجلاس 23 سال قدمت دارد که تاکنون 18 همایش برای آن برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: در نگاهی اجمالی به برگزاری این اجلاس‌ها باید گفت که متاسفانه دستاورد خوبی نداشته و تاکنون با وجود ظرفیت‌های خوبی که دریای خزر برای گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی در اختیار کشورهای حوزه قرار داشته، نتوانستیم بخوبی از آن بهره‌برداری کنیم.

دبیر اجرایی هجدهمین اجلاس شورای بین‌المللی همکاری تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر تصریح کرد: دریای خزر فرصت بسیار مناسبی است که اگر به درستی از آن استفاده می‌شد هیچ تحریمی نمی‌توانست برای ما اثرگذار باشد و هیچ مشکلی نمی‌توانست مانع فعالیت ما شود.

مهاجر با بیان اینکه اگر در هر سال از برگزاری این اجلاس یک مشکل برطرف می‌شد هم‌اکنون هیچ مشکلی پیش روی ما وجود نداشت گفت: یکی از ضعف‌های ما عدم شناخت مشکلات پیش رو است که باید برای رفع آن اقدامات لازم صورت گیرد.

میزان تبادل تجاری کشورهای حاشیه دریای خزر پایین است
غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در اجلاسیه شورای بین‌المللی همکاری تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر که در بابلسر برگزار شد، اظهار کرد: این اجلاس می‌تواند برای تمامی فعالان اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده باشد.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای حاشیه دریای خزر علاوه بر تسهیلات مراودات اقتصادی به لحاظ مراودات اجتماعی و فرهنگی به هم نزدیک‌تر هستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: درحالی که جمعیتی بالای 250 میلیون نفر و رقم بالاتر از 700 میلیارد دلار بحث تجاری در کشورهای حاشیه خزر مطرح است اما باید نگاه کرد که چه میزان این کشورها با هم مراودات اقتصادی دارند.

شافعی با بیان اینکه اجلاسیه باید برای بررسی چالش‌های موجود باشد، گفت: بخش خصوصی باید با تحت فشار قرار دادن بخش دولتی موانع را از سر راه بردارد.

وی ادامه داد: احیای راه ابریشم یکی از اقداماتی است که می‌تواند در مراودات اقتصادی موثر باشد و تاکنون 67 کشور به احیای راه ابریشم پیوستند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که موجب شد کشورهای حاشیه دریای خزر نتوانستند میزان مراودات خود را بالا ببرند عدم موفقیت در قراردادهای تجاری است و اگر کشورها معتقد به بالا رفتن مبادلات هستند باید نسبت به اجرای قراردادها اقدامات لازم را انجام دهند.

لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های مازندران برای افزایش تجارت حاشیه دریای خزر

ولی‌الله نانواکناری رئیس مجمع نمایندگان بابلسر در این همایش اظهار کرد: بدون تردید یکی از راه‌های پیشرفت و توسعه ایجاد روابط تجاری بازرگانی بین کشورها است که می‌تواند موجب رشد و توسعه کشورها شود که البته این امر از عوامل امنیت و آرامش کشورهای حوزه دریای خزر هم است.

وی خاطرنشان کرد: از دریای خزر می‌توان به عنوان دریاچه صلح و دوستی برای کشورهای حاشیه دریای خزر استفاده کرد و کشورهای حاشیه این دریا باید برای استفاده صحیح از این نعمت خدادادی تلاش کنند.

نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آلودگی دریای خزر یکی از موضوعاتی است که نگرانی ما را به دنبال دارد چراکه می تواند موجب انقراض برخی از گونه‌ها باشد و لازم است تاجران به دولت‌های خود بابت این موضوع تذکر دهند تا از این ظرفیت به درستی استفاده شود.

نانواکناری تاکید کرد: ظرفیت‌های موجود در استان های شمالی کشور می‌تواند برای کشورهای حاشیه دریای خزر بسیار حائز اهمیت باشد؛ حجم مبادلات تجاری برای ما قابل قبول نیست.

رئیس مجمع نمایندگان مازندران یادآور شد: باتوجه به اینکه کشورهای استکباری به دنبال خدشه دار کردن وضعیت اقتصادی ایران و کشورهای دیگر هستند باید با افزایش روابط اقتصادی بین کشورهای حاشیه دریای خزر ظرفیت تبادل تجاری به سه میلیارد برسد.

وی ادامه داد: برنج، کیوی، مرکبات و شیلات از ظرفیت‌هایی مازندران است که اگر این موارد در بازار تجاری کشورهای همسایه قرار گیرد موجب رونق تجارت و بازرگانی می‌شود.

نانواکناری اظهار کرد: فرآورده‌های لبنی و تولید گوشت طیور مازندران که می‌تواند رتبه اول کشور را داشته باشد از ظرفیت‌های دیگر استان مازندران است که قابلیت بهره‌برداری و صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر را دارد.

تمایل شرکت‌های اسپانیایی برای سرمایه‌گذاری در مازندران
حسن قشقاوی در هجدهمین اجلاس شورای بین‌المللی همکاری تجاری اتاق های بازرگانی حاشیه دریای خزر که در بابلسر برگزار شد اظهار کرد: روز گذشته در مجلس شورای اسلامی کلیات پیوستن ایران به اتحادیه اورآسیا و منطقه تجاری تصویب شد و تا چندماه آینده امیدواریم جزییات آن به تصویب برسد که گام بلندی است برای توسعه اقتصادی و این اقدام می‌تواند زمینه کاهش تعرفه‌های تجاری بین کشورهای عضو را فراهم کند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های تجاری و زیرساخت‌های مناسبی در استان مازندران وجود دارد خاطرنشان کرد: هفته آینده سه رویداد مهم بین کشورهای ایران و روسیه انجام می گیرد که فرصت بسیار مهمی است.

سفیر ایران در اسپانیا با بیان اینکه نیازمندی‌های بسیار مناسبی در این کشور برای توسعه تجاری وجود دارد گفت: شرکت‌های اسپانیایی تمایل دارند در کشورهای حاشیه دریای خزر، به ویژه ایران و استان مازندران سرمایه‌گذاری کنند.

معاون سابق وزیر امور خارجه برگزاری هجدهمین نشست روسای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر در بابلسر را گامی موثر در راستای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی بین کشورهای عضو برشمرد و توصیه کرد تا روابط تجاری و اقتصادی کشورهای عضو این اجلاسیه با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فراوان موجود بیش از گذشته گسترش پیدا کند.

رویدادهایی که در مازندران اجرا می‌شود مربوط به استانداران قبلی است

احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران نیز اظهار کرد: بسیاری از اتفاقات و اجلاسیه‌هایی که در استان مازندران رخ می‌دهد مربوط به استانداران قبلی است که جای قدردانی از آنان دارد.

وی خاطرنشان کرد: خواهرخواندگی، تفاهم نامه‌ها و نمایشگاه‌های متعددی را برگزار کردیم، اما درحالی که همه به همدیگر نیاز داریم متاسفانه حجم مبادلات تجاری ما پایین است که نیاز است آسیب شناسی شود.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه این استان به اندازه یک کشور در زمینه‌های مختلف ظرفیت دارد تصریح کرد: متأسفانه علیرغم همه ظرفیت‌ها و نیاز همه کشورهای حوزه خزر و آسیای میانه به همدیگر، حجم مبادلات تجاری آن قدر بالا نیست و این مسائل می‌تواند در اجلاس کنونی آسیب شناسی و راهکارهای آن بررسی و مشخص شود که آیا دولت باید پای کار بیاید و یا کم تحرکی بخش خصوصی موجب این امر شده است.

حسین زادگان یادآور شد: ریسک بالای تجاری و سیاسی مشکلات زیادی را در زمینه سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است که این موارد در کشورهای اروپایی وجود ندارد.

وی با بررسی مشکلات موجود که موجب ایجاد موانع در زمینه رونق اقتصادی می‌شود گفت: عدم پیگیری مصوبات و عدم برگزاری منظم اجلاس‌ها یکی از مشکلات جدی در زمینه مبادلات اقتصادی است.

استاندار مازندران ادامه داد: استان مازندران تمامی زیرساخت لازم را برای ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر دارد، دارا بودن چهار بندر تجاری، دو فرودگاه و وضعیت مناسب منطقه جغرافیایی نشان دهنده اهمیت این استان است.

حسین زادگان اظهار کرد: نزدیک 123 کالا و بیش از سه هزار و 200 کارخانه قابل رقابت در مازندران وجود دارد که به نظر می‌رسد باید از حالت خصوصی خارج شود و به دنبال این هستیم تا تبدیل به هلدینگ اقتصادی با شاخه های مختلف شود.

وی با بیان اینکه ارتباط کشورهای حاشیه دریای خزر در زمینه اجتماعی بسیار پایین است گفت: بسیاری از مسافران و گردشگران شمال ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس سفر می‌کنند و همچنین گردشگران کشورهای عربی به کشور ما سفر می‌کنند که اگر در حوزه اجتماعی ارتباط بیشتر شود می تواند در زمینه اقتصادی هم موثرتر باشد.

گفتنی است، در این همایش مهمانانی از کشورهای اسپانیا، افغانستان، عراق، پاکستان، ویتنام، ازبکستان و قرقیزستان حضور دارشنند و همچنین نمایشگاهی به مدت چهار روز، ارائه پنل‌های تخصصی و بازدید از قابلیت‌های تولیدی استان مازندران در برنامه‌های این اجلاسیه گنجانده شده است.

در پایان بیانیه‌ای درخصوص راهکارهای افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی قرائت شد.

بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار