کد خبر: ۷۵۲۵۱۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۰ 10 June 2019

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه 7 هزار هکتار باغات چای رها شده در کشور وجود دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 20 درصد تولید چای کشور افزایش یابد.
 امسال تولید چای کشور به دلیل تغییر در سیاست‌های خرید و حمایت از کشاورزان تا 20 درصد افزایش می‌یابد.

حبیب جهانساز رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگویی گفت: تاکنون 5300 تن برگ سبز چای از کشاورزان خریداری شده و 83 میلیارد تومان پول آن نقداً پرداخت شده است.

به گفته جهانساز هنوز 70 میلیارد تومان چای‌کاران گیلان و مازندران مطالبه دارند که به زودی پرداخت خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک 3275 تومان و برگ سبز درجه 1849 تومان از چای کاران خریداری می‌شود.

وی پیش‌بینی کرد که امسال 100 الی 120 هزار تن برگ سبز چای از کشاورزان خریداری شود که نسبت به سال گذشته رشد 20 درصدی خواهد داشت.

به گفته جهانساز، حجم برگ سبزی که تاکنون خریداری شده نسبت به مشابه سال قبل 18 درصد رشد داشته است.

سالانه در کشور 100 هزار تن چای خشک مصرف می‌شود که 25 هزار تن در داخل کشور تولید و حدود 75 هزار تن وارد می‌شود. طی سال‌های گذشته سیاست‌های نادرست واردات، تعیین نامناسب نرخ‌های تضمینی وعدم حمایت از چای‌کاران باعث شده وابستگی کشور به واردات چای بیشتر شود.

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه در سال‌های گذشته حدود 6 الی 7 هزار هکتار از مزارع چای کشور رها شده است، گفت: تمام برنامه‌های این سازمان احیای دوباره مزارع چای رها شده است که در این صورت و با انجام اقدامات به‌زراعی و به‌نژادی می‌توان تا 50 درصد نیاز کشور به چای را در داخل تأمین کرد.

وی در پاسخ به اینکه سطح زیر کشت فعلی چقدر است، گفت: حدود 30 هزار هکتار باغات چای در کشور وجود دارد که 25 هزار هکتار آن بهره‌برداری می‌شود.

جهانساز در پاسخ به اینکه چرا به رغم مشکلاتی که چای‌کاران در گذشته داشتند نوع کشت خود را تغییر نداده‌اند، گفت: معمولاً باغات چای در زمین‌های شیب‌دار احداث می‌شود که امکان جایگزینی زراعت‌های دیگر وجود ندارد.

رئیس سازمان چای کشور درآمد ناخالص چای‌کاران از هر هکتار زمین را حدود 15 تا 16 میلیون تومان عنوان کرد که با کسر هزینه‌ها، هر کشاورز چای‌کار از یک هکتار زمین 5 الی 6 میلیون تومان سود دارد.

به گفته وی، در حال حاضر باغات چای‌کار در شرایط دیم که میانگین بارش آنها حدود 1200 میلی‌متر است به عمل می‌آید.

از جهانساز سؤال شد که آیا امکان توسعه کشت در استان‌های دیگر وجود دارد، گفت: در حال حاضر چای تنها در استان‌‌های مازندران و گیلان به عمل می‌آید و امکان توسعه آنها در استان‌های دیگر به دلیل محدودیت‌های آبی، دمایی و شرایط اقلیمی تقریباً وجود ندارد.

بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار