کارشناس حوزه اقتصاد کشاورزی گفت: خارج شدن کشتار مرغ از قالب سنتی به صنعتی مازندران را به عنوان یکی از قطب های اصلی اقتصاد کشاورزی تبدیل کرد.
کد خبر: ۷۵۲۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴ 09 June 2019

مسعود تقی پور در گفت و گو یی، با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور بدلیل بی ثباتی اقتصادی، افزایش بهره وری چندان مفهومی ندارد، گفت: یکی از نمونه های موفق افزایش بهره وری در استان مازندران به دهه 70 بر می گردد و خارج شدن کشتار مرغ از قالب سنتی به صنعتی در این دوران، مازندران را به عنوان یکی از قطب های اصلی در این حوزه مطرح کرد.

وی تصریح کرد: اصطلاح بهره وری از منظر تولید و بازار به معنای کسب حداکثر نتیجه از حداقل امکانات موجود است به این معنا که با پائین ترین سطح امکانات بالاترین سطح خروجی حاصل شود.

کارشناس حوزه اقتصاد کشاورزی نگاه معکوس به زنجیره تولید از انتها به ابتدا را برای بررسی مشکلات حاکم در بازار مفید دانست و گفت: بهره وری شرکت های مازندران مانند سایر نقاط کشور نازل است و عدم نگاه بازاری یکی از دلایل بهره وری پائین بوده یعنی تولید بدون در نظر گرفتن جواب بازار و سود انجام گرفته که این موضوع در کشاورزی استان مشاهده می شود.

تقی پور خاطرنشان کرد: بدنبال تغییر قالب سنتی به صنعتی شرکت های بزرگی تشکیل شد که در نهایت به اتحادیه رسید در واقع نکته مهمی این بود که میزان تولید بالای شرکت ها در مقیاس های کلان تولیدی، کارایی آن ها را افزایش و سبب افزایش بهره وری شد.

استاد دانشگاه علوم کشاورزی ساری یکی از مزایای تولید انبوه شرکت ها و تشکیل اتحادیه را قدرت تحمل در مقابل نوسانات هزینه ای دانست و افزود: در این حالت با افزایش سطح تکانه های هزینه ای مانند مواد اولیه اتفاقی برای سطح هزینه تولید نیفتاده زیرا مخارج عمدتا سرشکن شده و خود را در قیمت گذاری بازار هدف نشان نخواهد داد و این ضمانتی برای شرکت ها محسوب می شود.

وی با بیان اینکه شرکت های بزرگ با تشکیل اتحادیه می توانند هزینه های خرید مواد اولیه را کنترل کنند، بیان کرد: در قسمت فروش نیز عرضه کننده ها با یک اتحادیه شرکتی قوی می توانند قیمت توافقی مناسب ارائه و در این حالت نه شوک اقتصادی به بازار وارد آمده و نه متضرر می شوند حتی می توانند ریسک های خود را نیز پوشش دهند.

کارشناس حوزه اقتصاد با اشاره به اینکه صنایع بزرگتر قدرت چانه زنی، تعیین قیمت و بقای بیشتری در بازار هدف دارند، گفت: محصول برنج در مازندران این قابلیت را نداشته زیرا بسیار سنتی است اما مرکبات و گل و گیاه با نگاهی به بازارهای هدف می توانند به عنوان یک صنعت راه خود را پیدا کنند.

تقی پور نگاه اتحادیه محور با افزایش کارایی را سبب کاهش هزینه های تولید دانست و افزود: اگر مرکبات و گل و گیاه استان مازندران به این سمت حرکت کنند می توانند هزینه های تولید، بسته بندی، پیداکردن بازار هدف، قیمت تضمینی خرید، بیمه محصولات، هزینه های کارگری و غیره را تا حدود زیادی کاهش دهند.

راهکارهایی برای مسئولان

وی تسهیلات کم بهره و ورود دولت با اعطای هرگونه پرداخت به حوزه تولید را در شرایط فعلی اقتصادی مهلک توصیف کرد و بیان کرد: دولت می تواند با تعریف پنل هایی افراد اعم از کارشناسان، تولیدکنندگان و فروشنگان را گرد هم آورده و با بیان ایده ها، خواسته ها و دیدگاه های خود مسیر درست را ترسیم کنند.

استاد دانشگاه علوم کشاورزی ساری تصریح کرد: بدترین اقدام دولت حمایت از صنایع کوچک بوده و هموار کردن مسیرهای تجارت با کاهش کانال های بروکراتیک، یک پنله کردن، تسهیل در اخذ مجوزها و داشتن یک طرح جامع برای کشاورزی با تولید مناسب اقداماتی است که دولت می تواند برای حصول به نتیجه دلخواه انجام دهد.

کارشناس حوزه اقتصاد مناطق آزاد را فرصتی مغتنم برای دولت در افزایش سطح بهره وری برشمرد و خاطرنشان کرد: کشورهای حاشیه دریای خزر با 500 میلیون جمعیت ظرفیت مناسبی برای صادرات بویژه در حوزه کشاورزی اعم از گل و گیاه و مرکبات پیش روی دولت قرار داده که می توان با اتکا به توانایی ها و داشته های موجود به رونق تولید دست پیدا کرد.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار