متاسفانه این بافت‌ها همیشه نمی‌تواند فشارهای حاصل از زندگی روزمره را تحمل کنند و فشار بسیار زیادی که به کمر وارد می‌شود می‌تواند باعث کشیدگی یا پارگی رباط‌ها شود که به این حالت رگ به رگ شدگی کمر گفته می‌شود.
کد خبر: ۷۴۷۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶ 22 May 2019

سالم بودن کمر به معنای قوی و انعطاف‌پذیر بودن آن است که این امر به عضلاتی که از ستون فقرات محافظت می‌کنند و رباط‌هایی که مهره‌ها را به هم متصل می‌کنند، ارتباط دارد. متاسفانه این بافت‌ها همیشه نمی‌تواند فشارهای حاصل از زندگی روزمره را تحمل کنند و فشار بسیار زیادی که به کمر وارد می‌شود می‌تواند باعث کشیدگی یا پارگی رباط‌ها شود که به این حالت رگ به رگ شدگی کمر گفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از متخصصین کلینیک تخصصی پا امید، منظور از رگ به رگ شدگی، کشیدگی یا پارگی عضله یا تاندون است که در اکثر موارد این مشکل به‌صورت خودبه‌خود برطرف می‌شود و درصورتی که شما از نکاتی که در ادامه با آن‌ها اشاره می‌کنیم پیروی کنید بهبود خواهید یافت. با این حال در برخی موارد بیمار به درمان تخصصی نیاز خواهد داشت.

از مهم‌ترین موارد که غالباً به آن توجه نمی‌شود بررسی راستایی قرارگیری مفاصل اندام تحتانی می‌باشد، به‌طور مثال وجود انحراف از راستای طبیعی در مفصل مچ پا، زانو و لگن به‌عنوان زنجیره بسته می‌تواند حامل زمینه‌ای رگ به رگ شدن کمر می‌باشد، کوتاهی و بلندی پاها نسبت به یکدیگر و چرخش مچ پا و صافی کف عوامل تشدیدکننده هستند و قوس کف پا که پتانسیل جذب شوک‌های زمین را دارد و استفاده از کفی طبی بسیار مفید و تأثیرگذار است.

چه عواملی باعث بروز رگ به رگ شدن یا گرفتگی کمر می‌شود؟

تقریباً می‌توان گفت که همه ما از بدن خود کار بسیار زیادی می‌کشیم و به این ترتیب پیچ‌خوردگی یا رگ به رگ شدن آن امری غیرعادی نیست. برخی از موقعیت‌های خاص باعث می‌شود که شما بیشتر مستعد آسیب‌دیدگی مفاصل باشید این شرایط به شرح زیر می‌باشد:

- تمرینات و فعالیت‌های ورزشی از قبیل دویدن یا پریدن

- آسیب‌دیدگی بدن به علت زمین خوردن یا لیز خوردن

- برداشتن اجسام سنگین ایستادن یا نشستن در حالت نامناسب

- انجام دادن برخی حرکات به‌صورت مکرر و به مدت طولانی

فاکتورهای خطر در بروز رگ به رگ شدن کمر شامل چه مواردی است؟ (h2)

احتمال رگ به رگ شدن کمر در همه افراد در همه سنین وجود دارد اما برخی از فاکتورهای خطر می‌تواند ریسک کشیدگی بیش‌ازحد یک مفصل را افزایش دهد. به نقل از دکتر سعادتی متخصص فیزیوتراپی این فاکتورها به شرح زیر می‌باشند:

- چاقی و نداشتن تناسب‌اندام باعث می‌شود که عضلات و مفاصل بدن ضعیف شوند و نتواند به‌خوبی از بدن در هنگام حرکت کردن محافظت کنند.

- استفاده از کفش نامناسب می‌تواند ریسک بروز رگ به رگ شدن کمر را افزایش دهد به همین دلیل باید همیشه کفش مناسب تهیه کنید تا از بدن شما محافظت شود.

- گرم نکردن و سرد نکردن بدن پس از ورزش یا تمرینات ورزشی باعث می‌شود که شما دچار آسیب‌دیدگی شوید. برای گرم کردن بدن باید به‌آرامی به کشش عضلات خود بپردازید و به‌تدریج دامنه حرکات خود را افزایش دهید. انجام حرکات کششی برای سرد کردن بدن می‌تواند عضلات آن را تقویت کند تا بهتر از مفاصل محافظت کنند.

- هنگامی‌که شما خسته هستید به‌صورت درست و صحیح راه نمی‌روید خسته بودن به این معنا است که بدن شما در حالت نامناسبی قرار می‌گیرد. بین جلسات ورزش کردن خود فاصله ایجاد کنید تا بدن شما بتواند استراحت کند و بهبود پیدا کند.

- راه رفتن روی سطوح خیس، یخی و لغزنده باعث می‌شود بدن در حالت بدی قرار گیرد و ریسک زمین خوردن در شما افزایش پیدا کند اما اطلاع داشتن از خیس بودن زمین باعث می‌شود که شما برای راه رفتن بیشتر احتیاط کنید و از آسیب‌دیدگی کمر پیشگیری گردد.

شدت رگ به رگ شدگی کمر چگونه توصیف می‌شود؟

آسیب‌دیدگی شدید بافت‌های نرم بدن بر اساس شدت آن‌ها به شرح زیر توصیف می‌شود:

- گرید ۱ به موارد گفته می‌شود که بافت‌های بدن پاره شده است و موضع موردنظر کمی دردناک و متورم است اما تأثیری بر عملکرد و قدرت کمر نگذاشته است.

- در گرید ۲ تعداد زیادی از بافت‌های بدن پاره شده است و موضع موردنظر کمی دردناک و متورم است بیمار تا حدودی عمل کرد تا قدرت کمر خود را ازدست‌داده است.

- در گرید ۳ بافت‌های نرم به‌طور کامل پاره شده است و بیمار بخش قابل‌توجهی از عملکرد و قدرت کمر خود را از دست‌داده است. اغلب این نوع آسیب‌دیدگی برای ترمیم به انجام عمل جراحی نیاز دارد.

علائم و نشانه‌های رگ به رگ شدن کمر شامل چه مواردی است؟

- درد پایین کمر می‌تواند پهلو و باسن را نیز درگیر کند اما تأثیری بر پاها نمی‌گذارد.

- گرفتگی قسمت پایین کمر باعث محدود شدن دامنه حرکات بیمار می‌شود.

- بیمار به علت سفتی عضلات و درد حاصل از آن نمی‌تواند حالت طبیعی بدن خود را حفظ کند.

- بیمار در هنگام استراحت یا فعالیت دچار اسپاسم عضلانی می‌شود.

- درد کمر بیمار بین ۱۰ تا ۱۴ روز طول می‌کشد.

رگ به رگ شدن کمر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

روش‌هایی که برای تشخیص رگ به رگ شدن کمر مورداستفاده قرار می‌گیرد به شرح زیر می‌باشد:

- پزشک با بیمار در خصوص علائم و نشانه‌هایی که دارد و شدت آن‌ها صحبت می‌کند و از روش‌هایی که تاکنون برای تسکین علائم خود استفاده کرده است سوال می‌پرسد.

- سپس به‌طور کامل به انجام معاینه جسمانی می‌پردازد تا وجود محدودیت حرکتی، مشکلات تعادل و وجود درد را تشخیص دهد.

- پزشک در هنگام انجام معاینه جسمانی به ارزیابی کاهش عکس‌العمل اندام‌های بدن، میزان ضعف عضلات، از دست دادن حس و سایر علائم مشکلات نورولوژیکی می‌پردازد.

- عکس‌برداری از کمر می‌تواند وجود هرگونه تغییر در ساختار مهره‌ها و مفاصل را نشان دهد. عکس‌برداری از کمر باهدف بررسی علل بروز درد کمر از قبیل تومور، عفونت، شکستگی ستون فقرات و مواردی از این قبیل انجام می‌شود.

- اسکن ام آر آی یک روش تشخیصی است که به کمک فناوری کامپیوتر و یک میدان مغناطیسی قوی تصاویری سه‌بعدی از ساختارهای بدن را در اختیار پزشک قرار می‌دهد و می‌تواند طناب نخاعی ریشه اعصاب و نقاط اطراف آن را نشان دهد تا پزشک بتواند وجود هرگونه تومور، تحلیل رفتگی این ناحیه و بزرگ شدن اجزای آن را تشخیص دهد.

رگ به رگ شدن کمر چگونه درمان می‌شود؟

برخی از روش‌هایی که برای درمان رگ به رگ شدن کمر و کشیدگی آن مورد استفاده قرار می‌گیرند به شرح زیر می‌باشد:

- استراحت کردن و گذر زمان

هنگامی که شما درد کمر خود را احساس می‌کنید بهتر از هر چه زودتر از انجام فعالیتی که باعث بروز درد شده است دست بکشید و استراحت کنید. معمولاً در مواردی که رگ به رگ شدن کمر خفیف است ۲ تا ۳ روز استراحت برای بهبود آن کافی است. استفاده از کفی طبی هم در کاهش درد مؤثر باشد.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

استفاده از کمپرس سرد و گرم می‌تواند به تسکین درد کمک کند. برای استفاده از کمپرس سرد باید مقداری یخ را درون یک کیسه پلاستیکی بریزید سپس آن را درون یک حوله بگذارید و روی موضع موردنظر قرار دهید. به خاطر داشته باشید که باید از قرار دادن مستقیم کمپرس یخ روی پوست خودداری کنید؛ زیرا باعث سوختگی آن و آسیب دیدن پوست می‌شود. کمپرس یخ باعث می‌شود که سطح جریان خون به موضع موردنظر کاهش پیدا کند و به‌این‌ترتیب از میزان تورم و التهاب و درد کاسته می‌شود. استفاده از کمپرس گرم می‌تواند با افزایش گردش خون در موضع موردنظر باعث ارسال اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به آن قسمت شود و مواد زائد از آنجا دفع شوند. استفاده از کمپرس گرم باعث رفع سفتی عضلات و درد آن قسمت می‌شود.

مصرف داروهای ضدالتهاب

مصرف داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب از قبیل استامینوفن و ایبوپروفن و آسپرین می‌تواند با کاهش تورم و درد و بهبود رگ به رگ شدگی کمر کمک کند. مصرف این داروها توسط پزشک توصیه می‌شود، زیرا می‌توانند از میزان التهاب بکاهند. باید این داروها را زمانی مصرف کرد که معده پر از و بیش از دو هفته از این داروها استفاده نکرد، زیرا باعث التهاب معده و کلیه می‌شوند. به خاطر داشته باشید که این داروها فقط برای تسکین موقت علائم درد کمر کاربرد دارند. البته در کمردردهای حاد که منجر به دیسک کمر شده است استفاده از تزریق دیسکوژل مؤثر است.

ماساژ کمر

در اکثر موارد ماساژ دادن بافت‌های نرم کمر باعث تسکین درد می‌شود، زیرا از میزان اسپاسم عضلات می‌کاهد، سطح التهاب را کاهش می‌دهد و باعث بهبود درد و افزایش میزان آرامش بدن خواهد شد. ماساژ کمر باید توسط متخصص انجام شود و حدود ۳۰ دقیقه کمر ماساژ داده شود و با توجه به سطح تحمل بیمار ماساژ کمر او ادامه داده شود. برای اینکه نتایج قابل‌توجهی به دست آید ممکن است بیمار به چند جلسه درمانی نیاز داشته باشد به همین دلیل باید به‌طور کامل از دستورات پزشک پیروی کند.

تحریک الکتریکی

تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست روشی است که در آن امواج بدون درد و خفیف الکتریکی از طریق پوست به برخی از اعصاب خاص فرستاده می‌شوند. جریان الکتریکی باعث تولید گرمای خفیف می‌شود که به رفع گرفتگی عضلات و درد آن کمک می‌کند و باعث بهبود دامنه حرکات آن خواهد شد. این نوع درمان یک روش غیرتهاجمی است که عوارض جانبی شناخته‌شده ندارد و می‌توان از آن برای کنترل درد شدید و مزمن کمر استفاده کرد.

اولتراسوند تراپی

اولتراسوند تراپی در فیزیوتراپی یک روش رایج غیرتهاجمی است که برای درمان درد کمر و گردن، آسیب‌دیدگی رباط و تاندون، اسپاسم عضلات، مشکلات مفصل و سایر اختلالات مرتبط با ستون فقرات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش پزشک ژل مخصوص را روی پوست بیمار قرار می‌دهد تا امواج اولتراسوند بتوانند به‌خوبی به بافت‌های زیرین پوست منتقل شوند. پزشک دستگاه را به‌آرامی روی پوست به حرکت درمی‌آورد. در التراسوند تراپی از امواج صدا که فرکانس بالایی دارند استفاده می‌شود تا گرما به عمق بافت‌های بدن از قبیل عضلات نفوذ کند. این روش درمانی باعث بهبود گردش خون و فرایند التیام بدن، رفع اسپاسم عضلات، کاهش التهاب و تسکین درد خواهد شد.

درمان دستی

درمان دستی روشی است که از حرکات دست در موضع مورد نظر استفاده می‌شود. این روش به بهبود و افزایش توانایی حرکتی از قبیل بهبود دامنه حرکات عضلات سفت کمر و تسکین درد کمک خواهد کرد. در درمان دستی از حرکات خاص و کنترل شده برای آزاد کردن مفصل و برگرداندن آن به وضعیت صحیح استفاده خواهد شد. درمان دستی به حرکت دادن عضلات و کاهش اسپاسم آن‌ها و کاهش التهاب عصب کمک خواهد کرد.

طب سوزنی

طب سوزنی یک روش به‌جامانده از طب سنتی چین است و در این روش تعدادی سوزن ریز وارد نقاط خاصی از بدن می‌شود. این روش هیچ‌گونه دردی را متوجه بیمار نمی‌کنند و بیمار فقط وارد شدن سوزن‌ها به درون‌پوست و بیرون آوردن آن‌ها را احساس می‌کند. طول و عرض این سوزن‌ها و شکل سر آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و بر اساس نظر و تشخیص متخصص طب سوزنی انتخاب خواهند شد.

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال در بیمارستان انجام می‌شود و پزشک به انجام فرایند تزریق می‌پردازد. بیمار می‌تواند پس از اتمام تزریق اپیدورال به منزل برود و نیازی به چند روز بستری شدن در بیمارستان ندارد. پزشک برای تزریق اپیدورال یک کانوله را در پشت دست بیمار نصب می‌کند سپس به انجام تزریق خواهد پرداخت. برای این کار کمر بیمار را به‌خوبی تمیز می‌کند و به کمک محصول ضدعفونی‌کننده آن آماده می‌کند و برای پیشگیری از احساس درد در طول تزریق به بیمار داروی بی‌حس‌کننده خواهد داد. پزشک برای هدایت سوزن به سمت موضع موردنظر از اشعه ایکس استفاده می‌کند تا محل موردنظر را پیدا کند. ممکن است پزشک ترجیح داد از ماده حاجب برای تشخیص دقیق محل موردنظر استفاده کند. پزشک از بیمار می‌خواهد در صورت احساس هرگونه درد به او اطلاع دهد. تزریق اپیدورال فقط چند دقیقه طول می‌کشد اما ممکن است فرآیند عکس‌برداری از کمر کمی طول بکشد و روی‌هم‌رفته این روش پس از ۲۰ دقیقه به اتمام خواهد رسید.

تمرینات ورزشی مناسب برای درمان کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر

برخی از تمرینات ورزشی مناسب برای درمان کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر به شرح زیر می‌باشند:

نشستن در امتداد دیوار

برای انجام این تمرین باید کمر خود را به دیوار تکیه دهید و به‌آرامی بدن خود را به سمت پایین هدایت کند تا در حالت نشسته قرار بگیرید. حدود ۳۰ ثانیه در این حالت بمانید سپس به نقطه شروع برگردید و مجدداً به انجام این حرکت بپردازید.

حرکت پل یوگا

برای انجام این تمرین روی زمین دراز بکشید و زانوهای خود را خم‌کنید و پاها و شانه خود را به زمین بچسبانید سپس به‌آرامی بدن خود را از زمین جدا کنید تا زاویه ۴۵ درجه بسازد. حدود ۲۰ ثانیه در این حالت بمانید سپس به نقطه شروع برگردید و مجدداً به انجام این حرکت بپردازید.

حرکت کرل جزئی

برای انجام این تمرین روی زمین دراز بکشید و زانوهای خود را خم‌کنید به‌نحوی‌که کف پای شما به‌صورت روی زمین قرار بگیرد با استفاده از عضلات مرکزی خود به‌آرامی شانه‌های خود را از زمین جدا کنید و حدود یک تا دو ثانیه در این حالت بمانید سپس به‌آرامی شانه‌های خود را به نقطه شروع برگردانید. سعی کنید از گردن خود برای بالا آوردن شانه استفاده نکنید و فقط از عضلات شکم استفاده کنید. این تمرین را حدود ۱۵ بار تکرار کنید.

حرکت پرس در حالت خوابیده

برای انجام این تمرین روی شکم دراز بکشید و دست‌های خود را زیرشانه بگذارید و با استفاده از آن‌ها شانه خود را به سمت بالا بکشید و حدود ۱۰ ثانیه در این حالت بمانید و مجدداً به تکرار این حرکت بپردازید.

چگونه می‌توان از رگ به رگ شدن کمر جلوگیری کرد؟

رعایت نکات زیر می‌تواند از بروز درد کمر، رگ به رگ شدن کمر و کشیدگی آن جلوگیری کند:

- از تمرینات تقویت‌کننده عضلات شکم برای افزایش میزان پایداری ستون فقرات استفاده کنید. شنا، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی از جمله تمرینات سودمند ایروبیک هستند که فشار زیادی را به کمر وارد نمی‌کنند.

- برای راه رفتن یا برداشتن اجسام سنگین از روش‌های صحیح استفاده کنید و از خم کردن زانو و برداشتن اشیا خودداری کنید. درصورتی که جسم موردنظر خیلی سنگین است از دیگران کمک بگیرید.

- در هنگام نشستن یا ایستادن حالت مناسب بدن خود را حفظ کنید.

- از استعمال دخانیات خودداری کنید، زیرا سیگار کشیدن یکی از دلایل بروز تصلب شرایین است و سیگار کشیدن می‌تواند باعث تحلیل رفتن دیسک و بروز درد پایین کمر شود.

- از قرار گرفتن در شرایط استرس‌زا خودداری کنید زیرا باعث گرفتگی عضلات خواهد شد.

- تناسب‌اندام داشته باشید و در صورتی که اضافه‌وزن دارید به فکر کاهش وزن خود باشید زیرا اضافه‌وزن به بدن فشار وارد می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار