استاندار مازندران با ارائه طرح پيشنهادي خود براي ايجاد سه منطقه آزاد و تصويب آن در کارگروه تخصصي دبيرخانه مناطق آزاد کشور ، بار ديگر موتور دسترسي به اين خواسته ديرينه مردم مازندران را روشن کرد.
کد خبر: ۷۴۴۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 14 May 2019

ايرنا ، روابط عمومي استانداري مازندران امروز سه شنبه اعلام کرد که با حضور احمد حسين زادگان در کارگروه تخصصي دبيرخانه مناطق آزاد کشور ، طرح پيشنهادي وي در اين مرحله مصوب شده است.
استاندار بومي مازندران که ايجاد همگرايي در استان را مهم ترين شعارش هنگام در دست گرفتن سکان استانداري اعلام کرده بود ، پس از بررسي علل ناکامي در ايجاد منطقه آزاد به سراغ رفع موانع رفت و توانست نمايندگان مازندران در مجلس شوراي اسلامي را با ارائه طرح سه منطقه آزاد در سه نقطه غربي ، مرکزي و شرقي مازندران متقاعد کند.
بر اساس طرح حسين زادگان براي بهره گيري سراسر استان از مزيت منطقه آزاد ، سه منطقه شامل اميرآباد، فريدونکنار و نوشهر راه اندازي خواهد شد.
حسين زادگان که زمستان سال گذشته سکان استانداري را به صورت رسمي در دست گرفت ، پس از کسب موافقت نمايندگان مازندران در مجلس و ايجاد وفاق در استان ، طرحش را اواخر سال گذشته به معاون اول رييس جمهوري ارائه کرد.
**سابقه دستيابي به منطقه آزاد در مازندران 
منطقه آزاد به ناحيه ويژه ­اي در خارج از مرز گمرکي گفته مي­ شود که توليداتش جهت­ گيري صادراتي دارند و هدف اصلي ايجاد اين مناطق ، توسعه و رشد اقتصادي از طريق سرمايه گذاري خارجي در حوزه توليد و صادرات تبيين شد.
آخرين بار موضوع منطقه آزاد مازندران تابستان سال گذشته حتي تا مرحله تصويب شدن در مجلس شوراي اسلامي پيش رفت ولي مخالفت تعدادي از نمايندگان استان با تبديل بندر اميرآباد به منطقه آزاد از دستور کار نهاد قانونگذاري کنار گذاشته شد.
مجلس در همان جلسه با ايجاد هشت منطقه آزاد ديگر در نقاط مختلف کشور موافقت کرده بود که در صورت راه اندازي تعداد مناطق آزاد کشور به 15 نقطه افزايش مي يابد.
استان هايي که داراي منطقه آزاد هستند از 22 مزيت اقتصادي اختصاصي اين مناطق بهره مي برند که در ساير مناطق مانند مناطق ويژه اقتصادي وجود ندارد.
مهم ترين مزيت هاي اقتصادي منطقه آزاد نسبت به ساير مناطق از جمله ويژه اقتصادي معافيت هاي مالياتي و گاها گمرکي صادراتي و وارداتي، جذب سرمايه گذاري خارجي با مالکيت 100درصدي، افزايش درآمد ناشي از فعاليت‌هاي خدماتي (حمل و نقل، بارگيري و تخليه، بانکداري، بيمه گري و توريسم) و اشتغال است.
استان مازندران با قرارگيري در منطقه جنوبي درياي خزر و همسايگي پنج کشور حاشيه و با واسطه ارتباط با اروپا از طريق خط ريلي اينچه برون- آسياي ميانه و توليد سالانه هفت ميليون تن محصولات کشاورزي و امکانات زيرساختي بيش از هر استاني داراي شرايط خاص براي برخورداري از مزيت هاي منطقه آزاد اقتصادي است.
براساس قانون تشکيل مناطق آزاد در استان ها نياز به مصوبه مجلس شوراي اسلامي دارد و پس از تاييد در شوراي عالي مناطق آزاد اين مصوبه براي تاييد نهايي به هيات وزيران مي رود و با تاييد هيات وزيران در قالب لايحه اي به مجلس شوراي اسلامي ارسال مي شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار