هنر شمع‌سازی نه تنها می‌تواند پولساز باشد بلکه می‌تواند منبع درآمد بزرگی برای زنان محسوب شود و البته این هنر خانگی به اندکی چاشنی ذوق و علاقه و مقدار کمی سرمایه نیاز دارد.
کد خبر: ۷۴۳۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸ 12 May 2019

بازار شمع در ایران بازار بسیار فوق العاده ای است و روزانه میلیاردها تومان در کشور شمع سوزانده می‌شود؛ این موضوع از آن جهت درخور توجه است که ایران سومین تولیدکننده بزرگ پارافین در جهان است و تولیدکنندگان چینی به لحاظ کیفیت به گرد پای ایران هم نمی رسند.

سپیده پورشعبان، تولید کننده شمع خانگی در گفت وگو یی با بیان اینکه شمع به عنوان منبع انرژی جایگاه خاصی در بین خانواده‌ها دارد، اظهار کرد: شمع از گذشته‌های دور در همه منازل به اشکال مختلف وجود داشته است و در حال حاضر نیز هم به علت منبع انرژی و هم به خاطر زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این هنرمند با بیان اینکه طی چند سال گذشته ارز زیادی بابت خرید شمع از کشور خارج شده است، تصریح کرد: در حالی که کشور ما منبع غنی پارافین همان ماده اصلی شمع است اما چین را می‌توان بزرگترین صادرکننده شمع به ایران دانست.

پورشعبان با بیان اینکه هر شمع بر اساس شکل و کاربردی که دارد و بنا به ذوق و سلیقه سازنده شمع دارای قالب‌های مختلف است، تصریح کرد: با این حال رنگ نقش اصلی را در ساخت یک شمع زیبا ایفا می‌کند.

وی، پارافین را ماده اصلی شمع دانست و گفت: هر شمعی نیاز به پارافین با درجات مختلف و فتیله برای سوختن دارد و هرچه درجه پارافین بالاتر باشد ماندگاری و زیبایی محصول تولیدی بیشتر می‌شود؛ در اصطلاح شمع دیرتر می سوزد.

این هنرمند با بیان اینکه برای شکل گیری شمع، پارافینی که کمی داغ شده و به صورت مایع درآمده است درون قالب ریخته می‌شود، خاطرنشان کرد: میزان داغی و گرمای پارافین باید به اندازه یعنی نه زیاد سرد و نه زیاد داغ باشد.

پورشعبان با اشاره به اینکه برای رنگ کردن شمع‌ها از رنگ‌های جامد و مایع که در بازار موجود است، استفاده می‌شود، اضافه کرد: اگر قرار است از رنگ در کل ساخت شمع استفاده شود همراه با گرم شدن پارافین از رنگ که به صورت جامد و شبیه خرده‌های مداد شمعی است استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی رنگ‌ها همانند رنگ‌های اکرولیک پس از قالب گیری شمع بر روی بدنه محصول استفاده می‌شود، گفت: اکلیل، گرانیت و سنگ‌های تزئینی، گل‌های خشک شده، صدف، نخ‌های کنفی، مروارید و بسیاری دیگر از مواد برای شکل بخشی و زیبایی شمع استفاده می‌شود./ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار