کد خبر: ۷۳۹۴۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲ 29 April 2019

ورود فاضلاب های خانگی فراتر از آن آماری بوده که برآورد شده بود.
مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر با ابراز نگرانی از هدایت مستقیم فاضلاب به دریا دراین منطقه گفت که در بازدید کارشناسان این نهاد بارها دیده شده که حتی چاه جذبی نیز برای واحدهای مسکونی در حاشیه و حریم رودخانه ها پیش بینی و تعبیه نشده است .
مبشری افزود: وجود چاه جذبی نیز به محض پر شدن به شکل نامحسوسی وارد رودخانه ها می شود و مساله مهم تر آنکه در سال گذشته پس از آنالیز رودخانه ها و دریا پی برده شد که در منطقه باغ ملی رامسر آلوده به فاضلاب انسانی است و همین عامل سبب تعطیلی شناه گاه ساحلی این شهرستان شد.
*احتمال شیوع بیماری های عفونی ناشی از سرریز فاضلاب های خانگی 
مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر گفت: سرریز فاضلاب درمحیط زندگی افراد جامعه می تواند منشاء بسیاری از باکتری ها، ویروس ها و نیز بیماری زا باشد.
مبشری افزود: نکته مهم تر آنکه به هنگام وقوع پدیده طبیعی مانند سیل زمانی که فاضلاب های خانگی مدیریت نشود می تواند زمینه ساز طغیان بیماری ها باشد.
وی، اسهال، استفراغ و عوارض روده ای را جزو بیماری های ناشی از سرریز فاضلاب های انسانی در این شهرستان معرفی کرد.
مبشری یکی از علت های اعتراضات مردمی در مکان مورد نظر برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب را ناشی از بوی متصاعد شده از تصفیه خانه و بروز مشکل برای زمین ها و عوارض ناشی از تکنولوژی بکار رفته در اجرای این طرح معرفی ذکرکرد و گفت که همین عامل سبب اجرا نشدن آن در این منطقه شد.
سال 97 و هنگام اغاز به کار و عملیاتی شدن طرح شبکه جمع اوری فاضلاب های خانگی در رامسر جمعی از اهالی روستاهای طالش محله ، شاه منصور محله فتوک و توبن بخش مرکزی رامسر در محل فرمانداری رامسر، خطاب به فرماندار و نماینده مردم شهرستان و دیگر مسئولان خواستار جلوگیری از ساخت این تصیفه خانه فاضلاب شهری شده بودند .
مدیرشبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر با ابراز نگرانی از وضعیت فاجعه بار معضل بهداشتی و زیست محیطی ناشی از سرریز فاضلاب ها گفت که امیدوارم با نامه نگاری های انجام گرفته با مسئولان ذیربط بزودی برای رفع این معضل به صورت اساسی و ریشه ای تدابیری بیندیشند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست رامسر نیز گفت : راه حل اساسی رفع این معضل در این شهرستان اجرای طرح شبکه جمع آوری فاضلاب شهری است. 
محمدرضا نیاستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سوابق اجرای این طرح به 10 سال پیش یعنی زمانی که نقشه طرح تفصیلی شهر ترسیم و تعریف شده بود، برمی گردد.
وی اظهار کرد در چند سال پیش کارشناسان یک شرکت خصوصی پس از بررسی و مطالعات کارشناسی پیرامون شرایط جغرافیایی رامسر به این نتیجه رسیدند که 2 سیستم تصفیه فاضلاب در 2 نقطه شرق و غرب مستقر و فاضلاب ها به آن مکان ها منتقل و پس از تصفیه پساب حاصل از ان به محیط بازگردد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست رامسر با ابراز نگرانی از آلودگی آب های زیرزمینی شهرستان ناشی از سرریز فاضلاب های خانگی تاکید کرد که اجرای این طرح بسیار ضروری است. 
رئیس شرکت آب و فاضلاب شهری رامسر از گفت و گو با خبرنگار ایرنا به علت نداشتن مجوز مصاحبه ازسوی مسئولان استانی امتناع کرد اما درعین حال معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران پیش از این در گزارشی اعلام کرد که حدود 281 میلیون یورو تسهیلات از منابع بانک توسعه اسلامی برای اجرایی شدن شبکه فاضلاب خانگی در شهرهای رامسر ، تنکابن ، امل و محمود اباد مصوب شد.
فرماندار رامسر نیز با ابراز تاسف از اجرا نشدن این طرح گفت که بسترهای لازم برای اجرای این طرح با یک کار کارشناسی، هدفمند و نیز مثبت از 2 سال پیش در زمینی که برای این منظور پیش بینی شد در حال انجام بود منتهی مسائلی مناقشه برانگیز باعث شد تا این طرح به بن بست برخورد کند.
محمد آزاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : دولت نیز برای حفظ محیط زیست و پیشگیری از آب های زیرزمینی و دریای خزر توجه ویژه ای دارد و نشست های متعددی با برخی از مسئولان ذیربط و حتی مردمی که در اجرای این طرح اعتراض داشتند برگزار شد و امیدوارم بزودی این پیگیری ها نتیجه دهد.
شهرستان 80 هزار نفری رامسر واقع درغرب مازندران به علت برخورداری از جاذبه های طبیعی ، تاریخی و گردشگری منحصربفرد نظیر جنگل ، دریا ، کوه ، جلگه و اماکن اقامتی مانند هتل قدیم ، هتل جدید ، کاخ موزه و آب های گرم معدنی از دیرباز تاکنون به عنوان عروس شهرهای ایران مطرح بوده و به همین خاطر در تمامی روزهای سال بویژه نوروز پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگراست .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار