پس از وقوع سیل بعضی از افراد مسئول مسئول به عنوان شعار اعلام کردند به کشاورزانی که بیمه ندارند نیز خسارت پرداخت می‌شود حتی بیشتر از بیمه شدگان!؟ در واقع عدم اعتماد مردم به اجرای تعهدات بیمه از دلایل مهم بیمه نکردن محصولات کشاورزی است، مردم اعتمادشان را به بیمه از دست دادند .
کد خبر: ۷۳۸۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۲ 27 April 2019

به گزارش تابناک مازندران، پس از وقوع سیل بعضی از افراد مسئول مسئول به عنوان شعار اعلام کردند به کشاورزانی که بیمه ندارند نیز خسارت پرداخت می‌شود حتی بیشتر از بیمه شدگان!؟ در واقع عدم اعتماد مردم به اجرای تعهدات بیمه از دلایل مهم بیمه نکردن محصولات کشاورزی است، 

براساس این گزارش، رئیس خانه کشاورز استان همدان با بیان اینکه 25 درصد از اراضی کشاورزی استان همدان بیمه است، گفت: در سال گذشته اعلام کردیم کشاورزان به دلیل اینکه بیمه جاذبه‌ای ندارد و مردم اعتمادشان را به بیمه از دست دادند حاضر به بیمه نیستند.

ابولقاسم سوزنچی در گفت‌وگو یی اظهار کرد: در کشور پوشش بیمه کشاورزان ۱۰ درصد بوده است.

وی افزود: تا جایی که بنده خبر دارم استان لرستان ۲۰ هزار هکتار از مزارع را بیمه کرده و کرمانشاه ۲۶ هزار هکتار را تحت پوشش بیمه قرار داده است درحالیکه در استان کرمانشاه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قابلیت بیمه داشته است.

وی تصریح کرد: در بررسی خسارت وارد شده به مناطق سیل زده، یک وزیر اعلام کرد که به بیمه شدگان خسارت پرداخت می‌شود و بعد اعلام شد که بیمه شدگان هیچ مشکلی ندارند و بعضی از افراد مسئول مسئول به عنوان شعار اعلام کردند به کشاورزانی که بیمه ندارند نیز خسارت پرداخت می‌شود حتی بیشتر از بیمه شدگان. اگر این موضوع تحقق یابد تیرخلاصی بر صنعت بیمه در ایران وارد می‌شود.

سوزنچی با بیان اینکه به علت کارکرد غلط بیمه‌ها، کشاورزان هیچ علاقه‌ای به بیمه محصولات خود ندارند، خاطرنشان کرد: بیمه‌های موجود پوشش لازم را ندارند هرچند در سالجاری تعاریف خوبی برای بیمه شاخص گندم انجام شد که این اگر این تعاریف به سایر محصولات نیز تسری یابد می‌تواند در بازسازی اعتماد کشاورزان مثبت و مفید باشد.

رئیس خانه کشاورز افزود: در این فرصت‌هایی که سیل فراهم کرد همه فریادشان بلند بود که چرا کشاورزان بیمه نمی‌کنند اما چند نفر از این افراد به دنبال چرایی بیمه نکردن کشاورزان بودند.

وی با تأکید بر اینکه عدم اعتماد مردم به اجرای تعهدات بیمه از دلایل مهم بیمه نکردن محصولات کشاورزی است، بیان کرد: عدم تعریف لازم در مورد تعهدات بیمه یکی دیگر از دلایل عدم استقبال کشاورزان از بیمه است به طوری‌که در حال حاضر بیمه یک هکتار جو دیم ۲۸ هزار تومان است و در صورت بروز خسارت نهایتاً ۲۵۰ هزار تومان خسارت داده می‎‌شود درحالیکه امروز قیمت هر کیلو جو ۲,۲۰۰ تومان است و این تعهد بیمه حتی قیمت بذر کاشته شده را هم پوشش نمی‌دهد.

سوزنچی، سومین دلیل عدم استقبال کشاورزان از بیمه را عدم اطلاع رسانی و تبلیغات به هنگام دانست و افزود: اگر به سرفصل بیمه‌های کشور نگاه شود می‌بینیم در سال‌هایی که خطر بوده کشاورزان بیمه کردند و بهترین شاهد این ادعا هم عدم بیمه گندم و جو آبی است که استقبالی نمی‌شود ولی زمانیکه سیل آمد همه سرو صداها بلند می‌شود که چرا کشاورز بیمه نکرده است.

وی ادامه داد: همچنین اگر به سرفصل بودجه کشور توجه شود می‌بینیم رشد بودجه صندوق بیمه اصلاً رشدی نداشته است که هیچ بلکه سیر قهقرایی نیز داشته است.

رئیس خانه کشاورز همدان خاطرنشان کرد: در مورد بیمه باغات نیز به ظاهر ۴۰ محصول برای بیمه تعریف شده است اما کارشناسان اطلاعی از آنها ندارند و از طرفی تنها سردرختی‌ها بیمه می‌شوند و خود درخت بیمه نمی‌شود.

سوزنچی با بیان اینکه با این وضعیتی که در حال حاضر داریم بیمه تنها یک شعار است، تصریح کرد: وقتی وزیر کشاورزی اعلام کند فقط ۱۰ درصد از زراعت کشور پوشش بیمه‌ای دارد جا ندارد مجلس و وزارت جهاد کشاورزی و گروه‌های ناظر علت را بررسی کنند؟

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
سلام. ما یه زمانی باغ زردآلو داشتیم. یک سال بیمه کردیم، سرما زد و محصول خراب شد، کارشناس بیمه گفت پولی بهتون نمیدیم ولی میتونیم برای بیمه سال دیگه واستون تخفیف بدیم.
اینم از وضعیت بیمه.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار