معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست مازندران گفت که باران های سیل آسای بهاری حدود پنج هزار هکتار از مساحت خشک شده تالاب میانکاله را آبدار کرد و این منطقه را از بیابان شدن نجات داد.
کد خبر: ۷۳۷۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵ 23 April 2019

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست مازندران گفت که باران های سیل آسای بهاری حدود پنج هزار هکتار از مساحت خشک شده تالاب میانکاله را آبدار کرد و این منطقه را از بیابان شدن نجات داد.

علی اکبر یداللهی روز سه شنبه در گفت و گو یی ، افزود : در حالی که در چند سال گذشته هفت هزار هکتار از مساحت تالاب میانکاله خشک شده بود و نگرانی داشتیم که تبدیل به بیابان شده و ریزگرد ایجاد کند ، ولی اکنون پنج هزار هکتار از این سطح آبدار شد و ارتفاع آب هم به حدود 30 سانتی متر رسیده است.
وی از آبگیری بقیه 2 هزار هکتار از مساحت خشک شده نیز خبر داد ولی گفت که ارتفاع آب در این منطقه در حال حاضر بین سه تا پنج سانتی متر است.
یداللهی ابراز امیدواری کرد که با تداوم بارش ها در روزهای آینده ، خشکی تالاب میانکاله به طور کلی از بین رفته و در حد صفر برسد.
موج جدید بارندگی در مازندران از عصر دیروز دوشنبه آغاز شد و بر اساس پیش بینی هواشناسی تا پایان هفته ادامه می یابد.
هواشناسی اعلام کرده است که بیشترین میزان بارندگی در این مدت مربوط به شرق مازندران خواهد بود ، جایی که تالاب میانکله واقع است و بیشترین تاثیر را هم از خشکسالی پیاپی چند سال گذشته داشته است.
** لایروبی رودخانه ها ؛ یک تیر به دو نشان
معاون محیط زیست مازندران گفت که این اداره کل تابستان سال گذشته برای هدایت آب سرگردان رودخانه و نهرهای اطراف به تالاب میانکاله حدود 76 هزار هکتار لایروبی انهار و رودخانه را انجام داد و به همین علت هم با افزایش میزان بارش ها ، روان آب بیشتری در حال حاضر به تالاب میانکاله و تالاب های محلی اطراف از جمله لپو، شیرخان و پلنگان می رسد.
وی افزود : اگر این لایروبی ها بموقع انجام نمی شد، قطعا روستای یعقوب لنگه، یک توت و دیگر روستاهای اطراف تالاب میانکاله در بارش های سیل آسا دچار آبگرفتگی شدید همانند آق قلاء در استان گلستان می شدند.
یداللهی گفت : اگر چه بارندگی های اخیر خسارت های زیادی را به مزارع کشاورزی، واحدهای مسکونی و تاسیسات زیربنایی در مازندران و برخی استان های دیگر کشور وارد کرد، ولی بررسی اولیه نشان می دهد که رویش ها محیط زیست بیش از خسارت ها بود.
وی پر آب شدن 800 آببندان و بیش از 76 تالاب محلی منطقه و چشمه های طبیعی را از مزیت های بارش های اخیر برشمرد و توضیح داد : بیشتر چشمه های طبیعی در داخل مناطق حفاظتی محیط زیست بر اثر خشکسالی یک دهه گذشته یا خشک شدند و یا برای تامین آب شرب به روستاها انتقال داده شد که با بارش اخیر این چشمه ها پرآب شدند و زمینه استفاده حیات وحش را از این چشمه ها فراهم کرد.
معاون محیط زیست مازندران تعداد چشمه های طبیعی موجود در جنگل ها و مناطق حفاظتی استان را بیش از 20 هزار رشته اعلام کرد که براثر بارش های اخیر همه آنها پرآب و جوشان شد.
یداللهی افزایش زاد و ولد در حیات وحش و رویش دوباره درختان خشک و تکیده درجنگل ها را از دیگر مزیت های بارش های اخیربیان کرد.
بر اساس گزارش هواشناسی مازندران ؛ بارش های نقطه ای فروردین ماه سال جاری حدود 91 میلی متر رسید که نسبت به فروردین سال گذشته 169 درصد افزایش داشته است.
بر اساس این گزارش ؛ میزان بارندگی فروردین امسال در این استان هم 47 میلی یمتر بود که نسبت به دوره آماری بلند مدت 91 درصد بیشتر شد.
بیشترین میزان بارندگی فروردین ماه سال جاری استان در رامسر با 207 میلی متر و کمترین نیز بندر امیر آباد با 35 میلی متر بود.
در مجموع در هفت ماهه سال زراعی جاری حدود 660 میلی متر باران در مازندران بارید که نسبت به سال زراعی گذشته 43 درصد بیشتر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار