مؤسسه خیریه توانبخشی شهید فیاض‌بخش سرخرود محمودآباد که تنها مرکز توان بخشی استان مازندران است مامنی شده برای افراد معلول جسمی و حرکتی اما خود در این کوران اقتصادی با مشکلاتی چون کمبود بودجه، نداشتن تجهیزات لازم و امکانات کافی دست و پنجه نرم می‌کند.
کد خبر: ۷۳۷۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹ 23 April 2019

مؤسسه خیریه توانبخشی شهید فیاض‌بخش سرخرود محمودآباد که تنها مرکز توان بخشی استان مازندران است مامنی شده برای افراد معلول جسمی و حرکتی اما خود در این کوران اقتصادی با مشکلاتی چون کمبود بودجه، نداشتن تجهیزات لازم و امکانات کافی دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش ایسنا، مؤسسه خیریه توانبخشی شهید فیاض‌بخش سرخرود محمودآباد با مجوز رسمی از سازمان بهزیستی از سال ۱۳۸۲ آغاز به کار کرد؛ این مؤسسه حدود ۱۴ سال در زمینه انجام خدمات توانبخشی و مراقبتی افراد معلول جسمی و حرکتی در حال فعالیت است.

این مؤسسه با ارائه خدماتی از قبیل نگهداری و تأمین مایحتاج خوراکی و پوشاک افراد تحت پوشش که همگی از توان‌یابان و معلولین جسمی حرکتی هستند، به صورت خیریه و بلاعوض خدمت رسانی می‌کند.

مرکز توانبخشی معلولان سرخرود تنها مرکز در مازندران است، این مؤسسه در ابتدا مددجویان آقا را می‌پذیرفت اما از سال ۹۲ بانوان نیز در این مرکز پذیرفته می‌شوند.

زهرا رحمانی، مدیر داخلی مؤسسه توانبخشی فیاض‌بخش سرخرود در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه ۶۰ درصد مددجویان از خانواده‌های بد و یا بی‌سرپرست استان‌های دیگر هستند که از طریق دادگستری به این مرکز معرفی می‌شوند، اظهار کرد: مددجویان این مؤسسه افراد بی بضاعتی هستند که سهم مشارکت خانواده آنها در تأمین مایحتاج زندگی بسیار اندک بوده و کفاف خرید پوشک بزرگسالان را نمی‌دهد.

هزینه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی هر مددجو در مؤسسه

وی با اشاره به اینکه هر مددجو حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در ماه هزینه دارد، تصریح کرد: خرید داروهای خاص، انتقال به بیمارستان، هزینه‌های بهداشتی، مصرفی و حقوق پرسنل این مؤسسه که به طور شبانه روزی در حال فعالیت هستند، از سوی این مجموعه تأمین می‌شود.

مدیر داخلی مؤسسه توانبخشی فیاض‌بخش سرخرود خاطرنشان کرد: دولت یارانه ۳۱ میلیونی را به صورت ماهیانه در اختیار مجموعه قرار می‌دهد در صورتی که هزینه‌های مؤسسه در ماه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان بوده که معمولاً از سوی خیرین پرداخت می‌شود.

مشکلات ریز و درشت در مؤسسه توانبخشی!

رحمانی با تاکید بر اینکه مؤسسه و مددجویان نیاز زیادی به حضور پزشکان متخصص و روانپزشک دارند، گفت: نداشتن پزشک متخصص پوست، عدم وجود دستگاه آمبولانس، نبود سردخانه مواد غذایی و نداشتن برخی دستگاه‌های مرتبط با بیماران از جمله مشکلات مهم این مؤسسه توانبخشی است.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند داروهای مازاد خود در منازل و لوازم دست دومی که به آن احتیاج ندارند را برای کمک به مددجویان تحویل دهند، اظهار کرد: مددجویان با کمبود لباس مواجه هستند و مردم می‌توانند با حضور خود در کنار این قشر باعث ایجاد روحیه در آنان شوند.

مدیر داخلی مؤسسه خیریه توانبخشی شهید فیاض بخش سرخرود با اشاره به اینکه مؤسسه در حال حاضر ۳۸ مددجو آقا و ۲۳ مددجو خانم داشته و گنجایش تحویل مددجویان و ارجاع کنندگان دیگر را ندارد، یادآور شد: مهم‌ترین مسئله این مرکز داشتن یک منبع درآمد پایدار است تا خدمت‌رسانی بهتری به این مددجویان صورت گیرد.

رحمانی خاطرنشان کرد: داشتن سالنی برای برگزاری برنامه‌های شاد و گذراندن اوقات فراغت مددجویان از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که می‌تواند موجب کاهش هزینه حمل و نقل و آسودگی خیال مددجو شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار