مازندران امسال در محصولات کشاورزی از جمله برنج، گندم، کلزا و غیره با کاهش تولید براثر سیل مواجه نخواهد شد و فقط در محصولات سیاه ریشه (هلو، شلیل، گوجه سبز و گیلاس) کاهش تولید خواهد داشت که آن هم کارشناسان درصدد هستند تا میزان خسارت و کاهش تولید این بخش را نیز به حداقل برسانند.
کد خبر: ۷۳۷۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۸ 23 April 2019

مازندران امسال در محصولات کشاورزی از جمله برنج، گندم، کلزا و غیره با کاهش تولید براثر سیل مواجه نخواهد شد و فقط در محصولات سیاه ریشه (هلو، شلیل، گوجه سبز و گیلاس) کاهش تولید خواهد داشت که آن هم کارشناسان درصدد هستند تا میزان خسارت و کاهش تولید این بخش را نیز به حداقل برسانند.
زهره افشار/حسین خانی خبرنگار

بارندگی‌ها هیچ تأثیری برقیمت برنج نخواهد گذاشت

«عزیزالله شهیدی فر»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تأکید می‌کند: کمبود تولید برنج طی امسال در استان نخواهیم داشت و اگر تاکنون اخباری مبنی بر گران شدن برنج شنیده می‌شود، کذب است، زیرا این بارندگی‌ها هیچ تأثیری برقیمت برنج نخواهد گذاشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال به‌دلیل بارندگی‌هایی که داشتیم بهترین سال تولید محصولات کشاورزی استان را در کشور خواهیم داشت، اظهارمی دارد: با وجود بحث‌هایی که در مورد تخریب محصولات کشاورزی بخصوص محصول برنج به‌دنبال این بارندگی شنیده شده با قطعیت می‌توان گفت که شالیزارهای استان آسیب ندید و تنها خزانه گیری‌هایی که دراین مدت انجام شده آسیب جزئی دید که آن هم از طریق بانک جدید خزانه از دیگر استان‌ها جایگزین شد.
ارائه تسیهلات بلاعوض به کشاورزان زیان دیده

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 80 درصد خزانه‌گیری اراضی شالیزاری استان انجام شده و 20 درصد دیگر هم از استان‌هایی چون گیلان و گلستان تهیه شده، می‌گوید: سیل اخیر ۶۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی، دام، طیور و زیرساخت‌های کشاورزی نظیر جاده‌های بین مزارع، تأسیسات آبی باغ‌ها و غیره آسیب وارد کرده است.

وی ادامه می‌دهد: طبق پیگیری‌های صورت گرفته، بیش از ۵۰ درصد مطالبات کشاورزانی که محصولاتشان بیمه بود، پرداخت شده و در مجموع ۲۰ میلیارد تومان در این بخش از سوی صندوق بیمه کشاورزان پرداخت می‌شود.

شهیدی فر درباره ارائه تسیهلات بلاعوض و ارزان قیمت به کشاورزان زیان دیده، می‌گوید: ۱۵۸ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض و ۴۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت 4 درصدی برای جبران خسارت به بخش کشاورزی تخصیص داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه 5 بانک عامل برای ارائه تسهیلات درنظرگرفته شده، می‌افزاید: هر بانک ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای به کشاورزان خواهد داد و تاکنون ۷۹ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض نیز به کشاورزان آسیب دیده پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه کارهای اولیه برای پرداخت تسهیلات بلاعوض به ۱۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی انجام شده، اظهار می‌دارد: با پیگیری‌های صورت گرفته، هر چه زودتر نسبت به جبران و رفع دغدغه‌های کشاورزان اقدام می‌کنیم.

Image result for ‫خزانه گیری برنج در مازندران‬‎
کشت برنج در 14 استان ممنوعه

«جمیل علیزاده شایق» دبیر انجمن برنج نیز با اشاره به اینکه امسال با کشت برنج در 620 هزار از اراضی کشور به تولید سال‌های طلایی 91 و 92 می‌رسیم، می‌گوید: همه ساله در اسفند ماه شالیکاران در استان‌های شمالی خود را برای کشت برنج آماده می‌کنند و در اولین مرحله اقدام به خزانه‌گیری می‌کنند.

وی می‌افزاید: خزانه‌گیری برنج یکی از مراحل کاشت این محصول است که برای تبدیل بذر برنج به نشاء، برای نشاکاری در شالیزار انجام می‌شود، اما امسال در کنار شرایط آب و هوایی مناسب برای خزانه گیری، بارندگی مطلوب نیز به کمک آمده تا نوید یک سال خوب را برای محصول برنج بدهد.

دبیر انجمن برنج تصریح می‌کند: باران‌های سیل آسای امسال آسیبی به کشت برنج نزد ضمن اینکه خوشبختانه امسال خبری هم از افت دمای هوا بهاره که تقریباً همه ساله به خرانه برخی کشاورزان آسیب می‌زند نبود و به همین دلیل هیچ مشکلی در خرانه‌گیری وجود نداشت.

وی یادآورمی شود: از سوی دیگر، در سال‌های گذشته حتی در برخی نوار ساحلی خزر، کشاورزان به‌دلیل خشکسالی قادربه کشت این محصول استراتژیک نبودند، اما امسال با بارش‌های خوبی که داشتیم در کل نوار ساحلی استان‌های مازندران و گیلان شالیکارن در حال انتقال نشاء از خزانه به زمین هستند.

علیزاده شایق می‌افزاید: در همین حال، بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که شالیزارهای 14 استانی که پیشتر برایشان محدودیت کشت اعلام شده بود نیز در حال نشاکاری هستند، زیرا سیل در عین حالی که مشکلاتی را برای استان‌های مختلف ایجاد کرده، اما برکاتی را نیز داشته و اثرات خشکسالی را در بسیاری از استان‌ها پاک کرده وکشت برنج نیز که تنها به آب وابسته است دوباره در این استان‌ها رونق گرفته است.

به‌گفته وی امسال حتی در سیستان و بلوچستان خشک نیز سطح زیر کشت به سال‌های ایده آل قبل برگشته است.

دبیرانجمن برنج خاطرنشان می‌کند: با توجه به این شرایط اگر تا اواخر شهریور ماه مشکل خاصی پیش نیاید قطعاً 620هزار هکتار ازاراضی کشور که قرار است به زیرکشت برنج برود تولید این محصول استراتژیک را به سطح سال‌های 91 و 92 می‌رساند که سال‌های طلای برنج به شمار می‌رود/ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار