رئیس جمهور، اسکان مردمی که منازلشان از سیل آسیب دیده را در اولویت برنامه‌ها دانست و تاکید کرد: روند بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل اخیر باید در حرکتی جهادی و با وحدت ملی و ایثار و فداکاری شتاب گیرد تا مردم این مناطق به سرعت از معضلی که با آن روبرو هستند، نجات یابند.
کد خبر: ۷۳۶۶۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۳ 21 April 2019

رئیس جمهور، اسکان مردمی که منازلشان از سیل آسیب دیده را در اولویت برنامه‌ها دانست و تاکید کرد: روند بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل اخیر باید در حرکتی جهادی و با وحدت ملی و ایثار و فداکاری شتاب گیرد تا مردم این مناطق به سرعت از معضلی که با آن روبرو هستند، نجات یابند.

 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رئیس جمهور تلاش، وحدت و همدلی مسئولین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و مردم را در حادثه سیل اخیر کم‌نظیر و افتخارآفرین توصیف کرد و گفت: تردید ندارم که ملت ایران از این آزمایش بزرگ کاملاً موفق و پیروز بیرون خواهد آمد و دولت نیز پا به پای مردم و با همه امکانات در مسیر رفع مشکلات مردم حرکت خواهد کرد.

دکتر روحانی اظهار داشت: طی سالیان طولانی غرب در تحریم‌ها و تبلیغات خود عنوان می‌کرد که خشکسالی ایران را از بین خواهد برد و صراحتاً چنین تبلیغ می‌کردند که دریاچه ارومیه خشک خواهد شد و قابل احیا نیست لذا شمال غرب ایران کاملاً غیرقابل سکونت خواهد بود و بقیه نقاط کشور را نیز گرد و غبار و ریزگردها از بین خواهد برد و با این نوع تبلیغات بذر یأس و ناامیدی را در ذهن مردم پراکنده می‌کردند.

دکتر روحانی افزود: خداوند متعال در بهار امسال ضربه اساسی را بر این تفکر استکبار جهانی و صهیونیسم وارد کرد البته خسارت سیل خیلی زیاد است اما خداوند متعال هم رحمت نازل کرده و هم در کنار آن زحمت نیز فراهم شده است که با کمک و اتحاد و همدلی می‌توانیم از شرایط کنونی عبور کنیم.

رئیس جمهور حادثه سیل در آق‌قلا و پلدختر را بسیار اندوهناک و تأثرانگیز توصیف کرد و گفت: زمانی که این حوادث اتفاق افتاد شب بسیار سختی را داشتم و مدام با مسئولین در تماس بودم تا هر چه زودتر بتوانیم از شرایط خطر عبور کنیم.

دکتر روحانی با تجلیل از روحیه مقاومت، صبوری و فداکاری مردم ایران، گفت: مردم استان لرستان و پلدختر برغم مشکلات و سختی‌های فراوانی که با آن مواجه هستند از روحیه بسیار بالایی برخوردارند و امروز در جریان سفر به پلدختر از نزدیک شاهد روحیه بسیار خوب مردم این دیار بودم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز مسئولیت سنگینی بر دوش دولت، همه نهادها و نیروهای مسلح گذاشته شده است، اظهار داشت: در حادثه اخیر همه مسئولین دستگاه‌های اجرایی مشغول تلاش شبانه‌روزی بودند و به وجود مسئولین و مدیران وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف و سپاه و ارتش افتخار می‌کنم.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه مسئولین باید قدر فرصت خدمت را بدانند، اظهار داشت: دوران دولت‌ها تمام می‌شود و دوره مسئولیت‌ها زودگذر است، اما افتخارات ملی برای همیشه در تاریخ ماندگار است و ملت ایران در کنار مسئولین خود در حادثه اخیر افتخار بزرگی را خلق کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه لذتی بالاتر از کمک و دستگیری از همشهری، برادر و هموطن وجود ندارد، گفت: خداوند در فروردین امسال فرصت خدمت و تواضع در برابر مردم را به ما داد و چقدر لذت‌بخش است که از این فرصت برای کمک به مردم استفاده کنیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: در حادثه اخیر خدمات دولت حتی برای یک روز هم متوقف نشده است و دولت با همه توان در کنار مردم قرار دارد و فعالیت‌هایی که دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف بویژه بهداشت و درمان در این مدت انجام داده بسیار ارزشمند است.

همکاری افتخارانگیز همه قوا در کمک به سیل زدگان

رئیس جمهور افزود: در حوادث اخیر نیروهای مسلح، بسیج، سپاه، ارتش، هوانیروز، اورژانس و هلال احمر، خدمات و اقدامات بسیار ارزشمندی را در کنار همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی انجام دادند که افتخارانگیز است.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه باید تا پایان در کنار هم بمانیم، گفت: بدون تردید اگر در کنار هم باشیم، می‌توانیم به راحتی بر مشکلات غلبه کرده و شرایط مناسبی را برای مردم فراهم آوریم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه خوزستان به جان مردم بستگی دارد، اظهار داشت: مردم این دیار در ۸ سال دفاع مقدس و امروز و برای همیشه مرزداران غیور این مرز و بوم بودند و در دوران دفاع مقدس همه غم ما از دست دادن خرمشهر بود و بالاترین شادمانی ما نیز آزادی خرمشهر بود.

دکتر روحانی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه مبنای محاسبات مسئولین باید بر این باشد که روند ترسالی ادامه خواهد یافت، اظهار داشت: بدون تردید اگر مشکلات کنونی ناشی از سیل سال بعد هم تکرار شود برای هیچ کس پذیرفتنی نیست، لذا باید برنامه‌ریزی‌های جامع و کاملی را برای مقابله با حوادث احتمالی در نظر بگیریم.

رئیس جمهور افزود: با توجه به اینکه به روزهای گرم شدن هوا نزدیک می‌شویم و در این وضعیت زندگی برای کسانی که دچار آسیب شده و در چادر زندگی می‌کنند بسیار دشوار خواهد بود، لذا باید مسئولین مربوطه موضوع اسکان همه آنهایی که محل مسکونی آنها آسیب دیده را در اولویت قرار دهند.

دکتر روحانی همچنین برآورد خسارت‌ها و پرداخت آنها در سریع‌ترین زمان ممکن را مورد تأکید قرار داد و گفت: مردم باید بدانند که چقدر و چگونه خسارت‌های آنها جبران می‌شود و اگر از این موضوع اطلاع داشته باشند، شرایط سختی را با امیدواری سپری خواهند کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه فرماندهی حادثه اخیر بر عهده وزیر کشور گذاشته شده است، خاطر نشان کرد: با تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید یک نفر به عنوان فرمانده برای مدیریت حادثه سیل تعیین شود تا همه دستگاه‌ها از آن تبعیت کنند، لذا وزیر کشور به این عنوان انتخاب شد و در این راستا قرارگاهی تشکیل شده و کمیته‌هایی برای مدیریت بهتر وضعیت سیلاب تعیین شده است.

دکتر روحانی افزود: همه تلاش مسئولین در زمینه تأمین اثاثیه منزل سیل‌زدگان باید بر این باشد که به جای پول، اثاثیه لازم برای آنها تهیه شود و در این زمینه همه باید از تولیدکننده تا وزارت صنعت به صحنه بیایند و کاری کنند که مردم کمترین دغدغه را در این زمینه داشته باشند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در خصوص تسریع در تعیین خسارت و جبران آن بایستی قرارگاه تحت مدیریت وزیر کشور برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد و دولت با همه امکاناتی که دارد در کنار این قرارگاه قرار دارد.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: باید نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیردولتی و همه دستگاه‌ها به صحنه آمده و کاری کنیم تاب‌آوری کشور در برابر حوادث زیاد شود.

رئیس جمهور اقدامات انجام شده در زمینه سدسازی در دوران جمهوری اسلامی ایران را بسیار ارزشمند و مفید توصیف کرد و گفت: در ابتدای انقلاب حدود ۱۹ سد در کشور وجود داشت و امروز ۱۷۲ سد احداث شده است که کار بسیار ارزشمندی است که در دوران ۴۰ ساله انقلاب انجام شده است.

گرامی داشت یاد و خاطره آیت الله هاشمی

دکتر روحانی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به اقدامات وی در زمینه توسعه و آبادانی کشورمان اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس به همراه آیت‌الله هاشمی در خوزستان و شهر اهواز حضور داشتیم و در جلسات مدیریت جنگ شرکت می‌کردیم. آیت الله هاشمی شخصی بود که از آبادانی ایران لذت می‌برد و کمتر کسی دیدم که اینقدر برای آبادانی ایران حساس باشد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اگر در کنار هم باشیم می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم، گفت: باید در بازسازی کشور نیز به طور جهادی و با وحدت و همدلی و ایثار و فداکاری کارها را انجام دهیم و شرایط زندگی مردمی که دچار آسیب شده‌اند را بهبود بخشیم.

دکتر روحانی در ادامه بازسازی جاده‌ها و پل‌ها که در حوادث اخیر دچار آسیب شده‌اند و همچنین لایروبی اروند رود را مورد تأکید قرار داد و گفت: لایروبی اروندرود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در این زمینه در سفر به عراق به توافق رسیدیم و لازم است کارهای آن هر چه سریع‌تر آغاز شود. همچنین در جریان این سفر اتصال راه‌آهن خوزستان به بصره نیز مورد توافق قرار گرفت که احداث آن می‌تواند تحول بزرگی برای ایران و همچنین برای خوزستان بوجود آورد.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود نیز با تبریک میلاد با سعادت ولی‌عصر (عج) گفت: اعتقاد به آینده روشن جهان در همه ادیان آسمانی وجود دارد و مسأله منجی جهان در آینده تاریخ مورد تأکید همه ادیان می‌باشد و در اسلام و مذهب تشیع به طور آشکار و با عمق بیشتری به آن پرداخته شده است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در قرآن کریم تأکید شده که پایان زمین از آن صالحان است، اظهار داشت: ناامیدی و خستگی برخلاف آموزه‌های قرآنی است و در قرآن نیز تأکید شده که مردان خدا نه سست می‌شوند و نه احساس ضعف و ناتوانی و درماندگی می‌کنند و لذا هر کسی که بذر یأس می‌پاشد برخلاف منطق اسلام و همه ادیان الهی حرکت می‌کند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه کاملاً به آینده کشور و حتی آینده عدالت جهانی معتقد هستیم، گفت: با این امید و اعتقاد به آینده روشن باید مسیر خود را ادامه دهیم.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: دشمنان انقلاب و مردم ایران، دنبال پاشیدن بذر یأس هستند تا مردم را خسته کنند و ایران برای کشورهای منطقه الگو نباشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: دشمنان از اینکه ایران اسلامی به عنوان سدی در برابر آنها ایستاده بسیار عصبانی هستند و تصمیماتشان بر مبنای عصبانیت و عدم محاسبه درست نسبت به این منطقه و مردم ایران است.

در ابتدای این نشست مسئولین دستگاه‌های اجرایی استان و تعدادی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گزارشی از خسارت‌های ناشی از سیل در بخش‌های مختلف کشاورزی و زیربنایی و اقدامات انجام شده در حوزه سلامت و آب و برق استان در کنار پیشنهادات خود برای بهبود و ارتقا سطح استان در مقابل حوادث ناشی از سیل ارائه کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار