فروش فوری خودروسازان از هفته جاری کلید خورد. این در شرایطی است که بسیاری از سیاست‌گذاران صنعتی انتظار دارند که این اقدام خودروسازان بر کاهش یا حداقل ثبات قیمت‌ها در بازار تاثیرگذار باشد.
کد خبر: ۷۳۶۲۹۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶ 20 April 2019

فروش فوری خودروسازان از هفته جاری کلید خورد. این در شرایطی است که بسیاری از سیاست‌گذاران صنعتی انتظار دارند که این اقدام خودروسازان بر کاهش یا حداقل ثبات قیمت‌ها در بازار تاثیرگذار باشد.

فروش فوری دو خودروساز بزرگ کشور با هدف تنظیم بازار از اسفندماه سال گذشته به‌طور روزانه آغاز شد. هرچند انتقاداتی به روش فروش‌ فوری دو تولید‌کننده از همان شروع آن مطرح بود، اما وزارت صنعت با هدف تنظیم بازار به خودروسازان فرمان داد که ۸۰ درصد محصولات تولیدی خود را به پیش فروش‌ها تخصیص دهند و ۲۰ درصد باقی‌مانده را فروش فوری کنند. درحال‌حاضر نیز هنوز خبری از تحویل این خودروها نیست، با این حال مسوولان صنعتی توقع دارند با عرضه ۲۰ درصدی خودروهای تولیدی به بازار که سال گذشته تعداد آن به ۴۰۰ دستگاه در روز می‌رسید به تنظیم بازار کمک قابل‌توجهی کنند؛ اما آنچه در فروش فوری امسال که ایران خودرو کلید آن را زد، مهم به نظر می‌رسد چگونگی قیمت‌گذاری این خودروها است. آیا وزارت صنعت مجوز قیمت‌گذاری در حاشیه بازار را که سال گذشته از خودروسازان گرفته بود، در سال جدید به آنها خواهد داد یا اینکه قیمت‌گذاری با فاصله فاحش با بازار باز هم در اختیار وزارت صنعت معدن و تجارت باقی خواهد ماند؟ پاسخ این سوالات در شروع فروش فوری که دوشنبه گذشته از سوی ایران خودرو صورت گرفت، داده شد. به‌طوری‌که پژو ۴۰۵ به قیمت ۶۸ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمت ۷۹ میلیون و ۴۱۸ هزار تومان از سوی این شرکت عرضه شد، حال آنکه قیمت این خودروها در بازار به ترتیب در حدود ۷۵ میلیون و ۹۳ میلیون تومان است. به‌نظر می‌رسد که با قیمت‌گذاری دستوری، بازار خودرو همانند سال گذشته همچنان برای دلالان و واسطه‌گران از جذابیت بالایی برخوردار باشد.

دنیای اقتصاد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار