یک محقق و پژوهشگر برنج گفت: باید توزیع برنج سازمان‌یافته و با برند باشد درحالی‌که توزیع بیش از 50 درصد برنج مازندران به‌صورت فله‌ای و غیربرند است.
کد خبر: ۷۳۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵ 17 April 2019

یک محقق و پژوهشگر برنج گفت: باید توزیع برنج سازمان‌یافته و با برند باشد درحالی‌که توزیع بیش از 50 درصد برنج مازندران به‌صورت فله‌ای و غیربرند است.
تخلیط برنج توسط دلالان در برخی از شهرهای مازندران صورت می‌گیرد، دلالان با خرید شالی از کشاورزان در برخی از شالیکوبی‌ها اقدام به تخلیط برنج طارم محلی با برنج خارجی می‌کنند که موجب بدنام شدن برنج طارم محلی مازندران می‌شود.

یک محقق و پژوهشگر برنج در این باره در گفت‌وگو با فارس‌، اظهار کرد: روش‌هایی برای تعیین میزان ناخالصی در برنج وجود دارد ولی اینکه این روش‌ها سازمان‌مند بوده و به‌صورت دستورالعمل باشد چنین موضوعی درست نیست.

قربانعلی نعمت‌زاده با بیان اینکه فروش برنج به‌صورت متمرکز نبود و برند خاصی در این زمینه وجود ندارد، افزود: ممکن است فروشنده از فروشنده دیگری برنج را خریداری کرده باشد ولی موضوعی که با اطمینان می‌توان در این باره اعلام کرد این است کشاورز دست به چنین کاری نمی‌زند.

وی با تأکید بر ضرورت برخورد توسط دستگاه‌های نظارتی و کنترل در بازار، خاطرنشان کرد: حتی مشاهده شده برنج وارداتی دولتی خریداری شده و در سطح انبوه در کیسه‌های ایرانی به فروش رسیده است وقتی چنین اتفاقی می‌افتد دنبال کردن مسائل خرده پا از نظر فنی می‌توان گفت سودی ندارد.

این پژوهشگر برنج با بیان اینکه باید ارتباط سازمانی مشخص و معین بین مراکز تحقیقاتی با مراکز عمده خرید و فروش برقرار شود، اظهار کرد: استانداردهای برای تعیین میزان ناخالصی برنج داریم ولی از اینکه در بازار جلویش گرفته شود در این زمینه کار نکردیم.

نعمت‌زاده تصریح کرد: باید توزیع برنج سازمان‌یافته و با برند باشد درحالی‌که توزیع بیش از 50 درصد برنج مازندران به‌صورت فله‌ای و غیربرند است.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه تخلیط برنج به‌نوعی به‌معنای بدنام کردن برنج شمال است، گفت: خیلی‌ها می‌دانند حقیقت برنج‌های کیفی شمال قابل کتمان و پوشش نیست و درحقیقت همانند خورشید بوده که به هرحال خودش را نشان می‌دهد و در این میان مصرف‌کننده متضرر می‌شود که یک کالای نامرغوب را به‌عنوان مرغوب خریداری کرده است.

دبیر انجمن برنج ایران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، با این عنوان که «علیزاده شایق: برخورد با تخلیط برنج برعهده سازمان‌های نظارتی است» ، اظهار کرد: تخلیط برنج توسط دلالان در برخی از شهرهای مازندران صورت می‌گیرد . دلالان با خرید شالی از کشاورزان در برخی از شالیکوبی‌ها اقدام به تخلیط برنج طارم محلی با برنج خارجی می‌کنند که موجب بدنام شدن برنج طارم محلی مازندران می‌شود.

جمیل علیزاده شایق افزود: تخلیط برنج گاهی انجام می‌شود و حتی اخیرا برخی از برنج‌های پرمحصول که کیفیتش از برنج‌های محلی و سنتی پایین‌تر است با برنج‌های محلی مخلوط می‌کنند به نام برنج‌های محلی به همان قیمت عرضه می‌کنند.

پیش از این رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با فارس با این عنوان که «تخلیط برنج از سوی کشاورزان مازندران انجام نمی‌شود/ برندسازی برنج شمال» ، اظهار کرد: در ارتباط با این بحث چیزی که با اطمینان می‌توانیم اعلام کنیم اینکه تخلیط برنج از سوی کشاورزان مازندران انجام نمی‌شود؛ به این دلیل که کشاورز بارش را می‌فروشد این مراکز بسته‌بندی برنج هستند که نباید نسبت به این کار اقدام کنند.

ابراهیم قربان‌نژاد با اشاره به اینکه تخلیط برنج علاوه بر اینکه کیفیت برنج را پایین می‌آورد عدم اعتماد مصرف‌کنندگان را در پی دارد، اضافه کرد: ما بهترین برنج‌ها را در مازندران داریم که با این کار اطمینان مصرف‌کننده نسبت به برنج شمال از بین می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه در زمینه برخورد با این مشکل به‌دنبال برندسازی برنج‌های بسته بندی شده هستیم که دارای کدشناسایی باشند، خاطرنشان کرد: مشاهده می‌شود در برخی از برنج‌هایی که در بازار به فروش می‌رسد روی کیسه باعنوان برنج ایرانی درج شده که نشان نمی‌دهد این برنج از نوع محلی و پرمحصول است.

رئیس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران در پایان گفت: در آینده‌ای نزدیک سازوکار و راهکاری برای برخورد با تخلیط برنج از سوی انجمن برنج ایران و وزارت جهاد کشاورزی عملیاتی می‌شود تا برای همیشه شاهد این معضل نباشیم.

این سوژه با عنوان «جلوی تخلیط برنج در بعضی از شهرهای مازندران گرفته شود» در سامانه فارس من به ثبت رسیده و خبرگزاری فارس مازندران این مساله را پیگیری کرده است.

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار