مرد شالیکار هر روز به شالیزارش که در گل فرورفته سر می‌زند و از اینکه سیل آرزوهایش را بر باد داده ، در حسرت است.
کد خبر: ۷۳۵۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷ 16 April 2019

علیرضا نوری کجوریان -گروه استان‌ها: دیگر سال‌ها، فروردین ماه، ماه گل و بلبل برای شالی و شالیکاران بود و از قبل از عید شخم و شیار شالیزار شروع می‌شد و فروردین و اردیبهشت ماه به جوانه نشستن شالی ها بود.

سیل ۲۷ اسفندماه و ۱۲ فروردین مازندران، آرزوهای شالیکاران حوزه مرکزی را برباد داد و هر روز کشاورزان با حسرت به اراضی به گل فرورفته می‌نگرند.

یک کشاورز سوادکوهی که سیل به خزانه‌های برنجش آسیب جدی وارد کرده می‌گوید: از قبل از عید مزرعه مان را برای شخم و شیار آماده کردیم که سیل همه زحمات و تلاشمان را به باد داده است و ما که سال‌های قبل فروشنده برنج بودیم امسال باید خریدار این محصول باشیم.

وی که خود را محمدی معرفی می‌کند، می‌گوید: بذر و خزانه برنج از بین رفته است و شخم و شیار دوباره هزینه‌های مضاعفی دارد و علاوه بر این تأمین نهاده‌ها بسیار سرسام آور شده است.

این کشاورز می‌گوید: هر روز به مزرعه می آییم تا بتوانیم دوباره شالیزار را به روال عادی برگردانیم.

وضعیت سیمرغ و کیاکلا نسبت به دیگر مناطق سیل زده مازندران وخیم‌تر است، در این شهرستان کشاورزان هم خانه‌ها و دام‌هایشان و هم شالیزار و باغاتشان دچار آسیب شده و در ۲۰ روز گذشته گروه‌های جهادی، فرهنگی و تبلیغی و کشاورزی دست به دست هم داده اند تا گل و لای را از زندگی و مزارع کشاورزان پاکسازی کنند.

کشاورز و باغدار سال‌های قبل شهرستان امروز به مصرف کننده و نیازمند تبدیل شده و سیل همه دارایی را از آنان گرفت

حسنی یک باغدار و شالیکار سیمرغ با اشاره به خسارت سیل به مسکن، باغ و مزرعه اش می‌گوید: کشاورز و باغدار سال‌های قبل شهرستان امروز به مصرف کننده و نیازمند تبدیل شده و سیل همه دارایی را از آنان گرفت.

وی با بیان اینکه سیل به درختان باغات و مزرعه شالیکاری منطقه خسارت زده است ادامه داد: اراضی و باغات ما تحت پوشش بیمه نبوده و از سوی دیگر رقم‌های درنظر گرفته شده برای جبران خسارات نیز ناچیز است.

در روستاها و شهرهای سیل زده مازندران نظیر سوادکوه و سیمرغ، همه چیز در غم پیچیده شده است. خانه و باغ کشاورز و دامداران ویران شده و از خانه تنها دیواری مانده و لوح تقدیری قاب شده هنوز به دیوار است و دیگر هر چه بود و نبود، بر آب شد. خانه کنار آن هم در حال تخریب و پایه‌هایش در آب است؛ زن شالیکار سوادکوهی از دیدن خراب شدن خانه‌اش، توان از پاهایش رفته و هر روز به حوالی خیابانی که اکنون رودخانه شده می‌آید و خانه ویران شده اش را می‌نگرد.

خسارت سیل به ۴۵۰۰ کشاورز و دامدار جویباری

مدیر جهاد کشاورزی جویبار میزان خسارت سیل به بخش کشاورزی شهرستان در حوزه‌های مختلف را ۶۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان بیان کرد و گفت: هزار و ۳۰۰ هکتار از خزانه برنج تخریب شد.

علی شعبانی در جلسه بازسازی مناطق آسیب دیده شهرستان جویبار با بیان اینکه بیشترین خسارت سیل اخیر در شهرستان جویبار مربوط به بخش کشاورزی بوده است، گفت: بیش از یک هزار و ۳۰۰ هکتار از خزانه برنج شهرستان به طور کامل دچار خسارت شده است.

وی با اعلام اینکه ۷۵۰ هکتار از مزارع گندم بین ۲۰ تا ۸۰ درصد دچار خسارت شدند، اظهار داشت: ۷۵۰ هکتار مزارع کلزا و ۱۷۰ هکتار مزارع جو شهرستان نیز از سیل اخیر دچار خسارت سنگین شدند.

شعبانی بیشترین خسارات را مربوط به گلخانه‌های کشت خیار بیان کرد و افزود: بیش از ۶۰۰ هکتار از اراضی علوفه زیر آب رفت و دیگر قابل استفاده برای دام نیست و ۵ واحد مرغداری دچار خسارت و ۹۴ هزار مرغ در این واحدها تلف شدند.

وی با اشاره به اینکه به ۵۲ هزار و ۴۰۰ مترمربع تأسیسات واحدهای دامی و مرغداری شهرستان خسارت وارد شده است، گفت: بیش از ۲۰ کیلومتر از راه‌های بین مزارع دچار آسیب شدند و ۵۰ کیلومتر از انهار شهرستان نیاز به لایروبی و ۷ دهنه پل بین مزارع نیاز به بازسازی دارد.

شعبانی گفت: تا کنون ۴ هزار و ۵۰۰ نفر برای دریافت خسارت به مراکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستان جویبار معرفی شدند.

رئیس شیلات شهرستان جویبار با بیان اینکه بیشترین خسارت در این حوزه مربوط به پرورش ماهی بین مزارع و آب بندانهای شهرستان بوده است، گفت: برآورد کل خسارت به حوزه شیلات شهرستان مبلغ ۸ میلیارد تومان بوده است.

سید حسین سلیلی بیان کرد: ۴۲۰ مزرعه گرم آبی در شهرستان جویبار داریم که بیشترین خسارت به این حوزه مربوط به بخش گیلخواران بوده است.

شالیکارانی که خزانه برنج آنها دچار خسارت شده است بذر مورد نیاز تأمین و در اختیار کشاورزان خسارت دیده قرار گرفته است

عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به وقوع سیل و بیان اینکه کشاورزانی که شالیزارهایشان آماده برای انجام نشاکاری است از این هفته زمان مناسبی برای عملیات نشاکاری است، اظهار کرد: شالیکارانی که خزانه برنج آنها دچار خسارت شده است بذر مورد نیاز تأمین و در اختیار کشاورزان خسارت دیده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سیل اخیر نهاده‌های دامی شامل جو و سبوس کشاورزان دچار خسارت شد و در این راستا هفت هزار تن نهاده دامی سبوس و هزار تن جو برای جبران خسارت میان دامداران مناطق سیل‌زده توزیع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: برای اراضی زراعی که دچار خسارت شدند دو میلیون تومان کمک بلاعوض و دو میلیون تومان تسهیلات بدون بهره به کشاورزان پرداخت می‌شود، همچنین برای هر هکتار باغ خسارت دیده ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۵ میلیون تومان تسهیلات بدون بهره به باغداران پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: صاحبان واحدهای خسارت دیده دام و طیور و زنبورعسل هم کمک بلاعوض و تسهیلات بدون بهره دریافت می‌کنند و با حضور قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی کشور ۷۸ میلیارد ریال به کشاورزان خسارت دیده که در سیل دچار خسارت شدند، غرامت پرداخت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: در سیل اخیر حدود ۲۰ میلیارد تومان به ۲۸ هزار کشاورزی که محصولات کشاورزی آنان تحت پوشش بیمه بوده است خسارت وارد شد که بدون هیچ محدودیتی پرداخت می‌شود.

گفتنی است بارش‌های شدید و سیلاب دو هفته گذشته در استان سبب خسارت ۵۵۴ میلیارد تومانی به زیربخش های زراعی، باغی، دام، طیور، شیلات، زنبور عسل، انهار، کانال‌های آبرسانی، زهکش و جاده‌های بین مزارع شده است.

همچنین سیل به خزانه‌های برنج، مزارع گندم و جو و کلزا، باغ‌های مرکبات و سیاه ریشه، توت فرنگی، واحدهای دامداری و مرغداری، کندوی زنبورعسل، واحدهای آبزی پروری، کانال‌های انتقال آب و تأسیسات آب و خاکی استان نیز خسارت زد.
مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار