مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران گفت که 160 روستای دارای ظرفیت گردشگری در استان شناسایی شده است که تمامی آنها طرح بومگردی اجرا می شود.
کد خبر: ۷۳۴۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵ 14 April 2019

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران گفت که 160 روستای دارای ظرفیت گردشگری در استان شناسایی شده است که تمامی آنها طرح بومگردی اجرا می شود.

ایرنا ، محمد خانی نوذری روز یکشنبه به مناسبت سالروز تشکیل حساب 100 امام (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود : در مرحله اول 126 روستا برای اجرای طرح بومگردی انتخاب شده اند که طرح در آنها در حال اجراست.
وی گفت که برای 34 روستای دیگر هم طرح بومگردی تعریف و اجرا خواهد شد.
بومگردی مسافرتی است که به منظور مطالعه، تحسین، ستایش و کسب لذت از سیمای طبیعی و مشاهده گیاهان و جانوران و آشنایی با ویژگی‌های فرهنگی جوامع محلی انجام می شود.
بومگردی برای نخستین بار در سال 1960 مطرح شد و در سال 1991 انجمن جهانی اکوتوریسم یک سند جامع و کامل در این باره تدوین کرد که چهار اصل سفر مسئولانه ، حفظ محیط زیست ، گردش در مناطق طبیعی و بهبود زندگی مردم محلی از ارکان آن است.
** شناسایی چهار هزار خانه روستایی برای بومگردی
مدیرکل بنیاد مسکن مازندران همچنین گفت که در روستاهای هدف بومگردی استان حدود چهار هزار واحد مسکونی برای اقامت گردشگران شناسایی شده است که برای مقاوم سازی و تجهیز امکانات به هر یک از این واحدها 200 میلیون ریال تسهیلات داده می شود.
وی افزود : تاکنون یکهزار واحد مسکونی از این تعداد تسهیلات 200 میلیون ریالی را دریافت کرده اند.
خانی نوذری قابلیت های بومگردی را شامل گردشگری سلامت ، ورزش ، زیست محیطی و دیگر جنبه ها دانست و گفت : مزیت اصلی طرح بوم گردی هم برخورداری از پیوست فرهنگی است که با هدف جلوگیری از تغییر در بافت روستاها و مشکلات فرهنگی در این مناطق گنجانده شده است.
** تهیه طرح هادی برای 2 هزار و 700 روستا.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران با اعلام این که برای 2 هزار و 700 روستای بالای 20 خانوار استان طرح هادی تهیه شده است ، اظهار داشت : تاکنون در حدود دو سوم از روستاهای بالای 20 خانوار این استان طرح هادی اجرایی شد و در هر 10 سال نیز بر اساس نیازهای جدید این طرح ها بازنگری می شود.
وی افزود : به طور میانگین سالانه طرح هادی 100 روستایی که طرحشان پروسه زمانی 10 ساله را پشت سرگذاشتند، بازنگری می شود.
او ادامه داد : سال گذشته برای اجرای طرح هادی در حدود 570 روستا موافقت نامه اصولی با اعتیار 970 میلیارد ریال منعقد شد و با پیشرفت فیزیکی 80 درصدی در حال اجراست.
خانی نوذری ملاک اجرای طرح هادی در روستاهای دارای طرح را مشارکت مردم و همکاری دهیاری ها در حوزه مالی و سایر خدمات رسانی بیان کرد.
وی عدم تغییر در بافت با ارزش و تاریخی در روستاها را هم از دیگر برنامه های طرح هادی در روستاها برشمرد.
** افزایش 70 درصدی تسهیلات مقاوم سازی روستایی
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران همچنین از افزایش 70 درصدی تسهیلات کم بهره مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی خبر داد و گفت که در سال جاری برای هر واحد مسکونی در روستاها حدود 400 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شود.
تسهیلات مسکن روستایی تا پیش از این 250 میلیون ریال بود.
مازندران 3 هزار و 200 روستا دارد و 43 درصد جمعیت سه میلیون و 258 هزار نفری استان در این مناطق سکونت دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار