عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، نابودی جنگل‌ها و پوشش گیاهی در مازندران را دلیل مهم وقوع سیل در این استان دانست.
کد خبر: ۷۳۲۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۲ 09 April 2019

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، نابودی جنگل‌ها و پوشش گیاهی در مازندران را دلیل مهم وقوع سیل در این استان دانست.
سید رمضان موسوی، تجاوز به حریم رودها و دره‌ها و ایجاد موانع بر سر مسیر اصلی آب را دلیل اصلی وقوع سیلاب و افزایش خسارات ناشی از آن دانست و گفت: اکثر شهرها و روستاهای کشور در کنار رودخانه‌ها ایجاد شده و در طرفین رودها گسترش پیدا کردند.

استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خواستار مشخص شدن حدود رودخانه‌ها و دره‌ها شد و تاکید کرد: باید با استفاده از آخرین تکنولوژی ماهواره‌ای، علوم جغرافیا و GIS و نیز مهندسی کاربردی محدوده رودها و میزان تجاوزات مشخص شده و بلافاصله رفع تخلف و تجاوز انجام گیرد.

وی با انتقاد از تجاوز انسان به عرصه‌های طبیعی به ویژه جنگل‌ها و نیز قطع درختان جنگلی و تبدیل عرصه‌های منابع طبیعی به زمین‌های مزروعی گفت: لخت شدن زمین‌ها در مناطق جنگلی سبب تشدید ایجاد روان آب حاصل از بارش و در نتیجه وقوع سیلاب شده که در نهایت موجب رانش، لغزش و زمین لغزنده می‌شود.

موسوی، تبدیل عرصه‌های جنگلی به روستا و مزارع را مصداقی از عدم رفتار نامناسب با طبیعت دانست و خاطرنشان کرد: خالی بودن زمین از پوشش گیاهی باعث ایجاد روان آب همراه با رانش و فرسایش خاک شده که در نتیجه این آبها باعث ایجاد رسوب پشت سدهای گران‌قیمت کشور می‌شود و حجم آب پشت آنها را کاهش می‌دهد.

این زمین‌شناس ضمن اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر کاشت نهال، خواستار کمک‌رسانی و درمان دردهای منابع طبیعی کشور شد و اظهار کرد: چنانچه جمعیت استان مازندران هر یک چند نهال کاشته و مسئولان منابع طبیعی کشور در ترویج نهال‌کاری همت بیشتری به کار گیرند خسارات ناشی از سوی طبیعت به مراتب کاهش پیدا خواهد کرد.
موسوی، عرصه‌های منابع طبیعی و به ویژه آبخیزداری کشور را زخم‌خورده، توصیف و تاکید کرد: در سال گذشته مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه 50 میلیون دلار اعتبار برای آبخیزداری در نظر گرفتند که انتظار داریم این میزان در سال جاری به 20 برابر افزایش یابد زیرا مبلغ تخصیصی با وجود لازم بودن کافی نبود.

استادیار گروه آبخیزداری دانشکده منابع طبیعی ساری با تصریح اینکه برای ترمیم نواقص و جراحت آبخیزداری و منابع طبیعی کشور هرچه بیشتر هزینه کنیم در آینده کمتر آسیب خواهیم دید، گفت: هر یک ریال هزینه در این زمینه باعث 10 برابر شدن کاهش خسارات شده و چه بسا اگر اکنون در فکر چاره نباشیم خساراتی به مراتب سنگین‌تر در آینده در انتظار خواهد بود.
ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار