«ما آرزوهایی داریم و مقامات سخنانی می‌گویند. هر دو از جنس «تصمیم قورباغه‌ها» برای پریدن است، بدون پرش. من آرزوهایم را پی‌می‌گیرم و رسانه‌ها و نهادهای مدنی را هم به این کار دعوت می‌کنم. اگر همه چنین کنیم، مقامات فشار ما برای پریدن را احساس خواهند کرد.»
کد خبر: ۷۳۱۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹ 06 April 2019

«ما آرزوهایی داریم و مقامات سخنانی می‌گویند. هر دو از جنس «تصمیم قورباغه‌ها» برای پریدن است، بدون پرش. من آرزوهایم را پی‌می‌گیرم و رسانه‌ها و نهادهای مدنی را هم به این کار دعوت می‌کنم. اگر همه چنین کنیم، مقامات فشار ما برای پریدن را احساس خواهند کرد.»

به گزارش ایسنا، محمد فاضلی، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی که در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد، نوشت: «فلدمن و اسپرات، در کتاب «پنج قورباغه روی یک تکه چوب» (Five Frogs on a Log) می‌پرسند: «پنج قورباغه روی تکه چوبی نشسته بودند. چهار قورباغه تصمیم گرفتند از روی آن بپرند. چند قورباغه روی شاخه باقی مانده‌اند؟» شما تا به سوال فکر کنید و پاسخ دهید، من هم آرزوهایم برای سال ۹۸ را می‌گویم.

آرزو می‌کنم:

- گذار از «اولویت ساخت‌وساز» که در دل آن «ساخت‌وپاخت» رشد می‌کند، به «اولویت اصلاح سازوکارها» که از دل آن محدود و منع شدن «ساخت‌وپاخت» بیرون می‌آید با جدیت دنبال شود.

- کل نظام سیاسی، سطح و میزان گفت‌وگوی فراگیر اجتماعی با همه اقشار و بالاخص نخبگان را ارتقا داده و سطح شنوایی و بینایی خود را افزایش دهد.

- نظام سیاسی به جمع‌بندی سازنده‌ای درباره شیوه تعامل با جهان، عادی‌سازی تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و حرکت در مسیر پایان دادن به تحریم‌ها برسد. تحریم به طور کلی و تحریم‌های بی‌پایان سبب فرسایش تمدنی ایران خواهد شد.

- لایحه‌ای برای مدیریت «تعارض منافع» در نظام تصمیم‌گیری کشور به مجلس ارائه و قانون شود. «تعارض منافع» ریشه بسیاری از فسادها، تصمیمات غلط و ناکارآمدی‌هاست.

- بانک اطلاعات «پایگاه رفاه ایرانیان» که شامل همه اطلاعات لازم برای ارزیابی وضعیت رفاهی افراد جامعه است، تکمیل شده و برای سیاست‌گذاری و اجرا، ساماندهی نظام رفاهی و حمایت اجتماعی، فقرزدایی و توزیع هدفمند یارانه‌ها به کار گرفته شود.

- نظام سیاسی شجاعت و تدبیری پیدا کند برای ساماندهی قریب به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان، طرح کارآمد، عادلانه و معطوف به فقرزدایی و تقویت رشد، به کار بگیرد.

- سامانه شفاف و علنی شدن همه حقوق و دستمزد کارکنان دولت اجرایی شود.

- دولت الکترونیک پیشرفت کند؛ به نحوی که پرونده الکترونیک هر ایرانی تشکیل شود و کارهای اداری‌اش از طریق فضای دیجیتال قابل انجام باشد.

- حذف قبوض کاغذی آب، برق و گاز و دریافت آنها از طریق تلفن همراه در سراسر کشور محقق شود.

- «پرونده الکترونیک سلامت» ایرانیان به معنای واقعی در میان همه ذینفعان بخش سلامت و درمان و برای همه ایرانیان اجرا شود.

- الکترونیک، شفاف و رقابتی شدن مناقصات و مزایده‌های دولتی پیگیری و اجرایی شود.

- خزانه کل کشور، به صورت هفتگی یا حداقل ماهیانه، از کلیه پرداخت‌ها و صورت‌های مالی کشور به مردم گزارش شفاف ارائه کند.

- عضویت مقامات دولتی و نمایندگان مجلس در هیأت‌مدیره شرکت‌های دولتی و خصولتی ممنوع شود.

- پرداخت حقوق و پاداش اعضای هیأت‌مدیره شرکت‌های دولتی و شرکت‌های خصولتی زیرمجموعه صندوق‌های بازنشستگی و مرتبط با دستگاه‌های دولتی و عمومی شفاف‌سازی شود.

- بهبودهای معنادار در نظام مالیاتی صورت گیرد؛ به نحوی که پرونده مالیاتی هر ایرانی به صورت الکترونیک و شفاف ساماندهی شود.

- «کمیته ملی سیل» تشکیل شود و با کار علمی و کارشناسی دقیق، نواقص ساختاری منجر به تلفات و خسارات اجتناب‌پذیر سیل را مشخص کرده و اصلاحات دقیقی پیشنهاد کند.

- آسیب‌شناسی و اصلاحات در نظام هواشناسی، سنجش داده‌های پایه‌ای منابع و مصارف آب، پیش‌بینی و هشدار سیلاب و مدیریت بحران، امداد و نجات کشور صورت گیرد.

- انتخاب مدیران در دستگاه‌های دولتی، شرکت‌های دولتی و شرکت‌هایی که به هر نحو از منابع عمومی استفاده می‌کنند، فراگیر شود.

- تدوین گزارش سیاست‌پژوهی پشتیبان و ارزیابی تأثیرات طرح‌ها، لوایح و مصوبات مجلس و دولت و انتشار عمومی آنها، الزام قانونی و متداول شود.

- گزارش‌های ارزیابی اقتصادی و محیط زیستی همه طرح‌های عمرانی چند دهه گذشته (جاده، سد، فرودگاه، ریل، کارخانه، معدن و…) که از منابع عمومی به هر نحوی استفاده کرده‌اند، به صورت آنلاین منتشر شده و برای ارزیابی در اختیار عموم قرار گیرد.

- سامانه‌ای برای طومارنویسی (Petition) مردم اجرا شود که هر وقت برای مثال صد هزار ایرانی خواستار بررسی موضوعی شدند، دستگاه‌های مسئول الزام به بررسی و گزارش آن به مردم داشته باشد.

- پنج قورباغه روی تکه چوبی نشسته بودند. چهار قورباغه تصمیم گرفتند از روی آن بپرند. چند قورباغه روی شاخه باقی مانده‌اند؟

پاسخ: پنج قورباغه زیرا تصمیم به پریدن با انجام آن متفاوت است. ما آرزوهایی داریم و مقامات سخنانی می‌گویند. هر دو از جنس «تصمیم قورباغه‌ها» برای پریدن است، بدون پرش. من آرزوهایم را پی‌می‌گیرم و رسانه‌ها و نهادهای مدنی را هم به این کار دعوت می‌کنم. اگر همه چنین کنیم، مقامات فشار ما برای پریدن را احساس خواهند کرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
United States
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
انشاالله که قورباغه ها بلند بپرند و با هم....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار