چرا مردم خانه‌های‌شان را ترک نمی‌کنند؟
پوریا تابان یکی از شخصیت‌های معروفی‌ست که راهی روستاهای سیل‌زده شده و به مردم کمک می‌کند.
کد خبر: ۷۲۷۹۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۳ 23 March 2019

پوریا تابان یکی از شخصیت‌های معروفی‌ست که راهی روستاهای سیل‌زده شده و به مردم کمک می‌کند.

 خودش اصالت گرگانی دارد و برای تعطیلات عید هم همان جا در استانش بوده که اولین خبرها از سیل رامی‌شنود. روز اول عید بودهو جماعت در سراسر کشور مشغول دید و بازدیدهای عیدانه. همکارانش در رسانه ملی هم مشغول این جنگ های عیدانه و پر کردن آنتن با سلبریتی‌هایی که پاکت‌های پول‌شان را گرفته بودند. او ولی با چند تا از قهرمانان ورزشی استان گرگان سعی کردند در کنار مردم استان‌شان باشند. پوریا تابان مجری برنامه ورزش از نگاه دو در ۴۸ ساعت گذشته سعی کرده تا رسانه مردم استانش باشد. او روز اول با سردار آزمون و عادل مجللی به آق‌قلا رفتند و امروز از صبح مسیرشان روستاهای گمیشان بوده است. با او درباره آنچه دیده حرف زده‌ایم. شاید کمی هیجان زده باشد و از سر احساس اما سعی کرده هر آنچه را که دیده روایت کند.

پوریا تو بچه گرگانی ؟
خودم تهران به دنیا آمدم و بزرگ شدم ولی اصالتا گرگانی هستیم و همه جا با افتخار می‌گویم بچه گرگانم.

منظورم این بود که خودت گرگان بودی وقتی این اتفاق افتاد؟
بله من از شروع سیل گرگان بودم. یعنی روز ۲۷ اسفند که از تهران راه افتادم تقریبا باران خیلی از جاده‌ها را بسته بود. ساعت ۸ صبح آن روز در گردنه گدوک کلی برف آمده بود و متاسفانه نیروهای امداد راه انگار آمادگی اش را نداشتند. بعد از کلی معطلی رسیدیم به ترافیک جاده نکا _ساری چون آب جاده را بسته بود و ۴ ساعت یک مسیر ۲۰ کیلومتری طول کشید.
این یعنی متاسفانه مسئولان محترم مدیریت بحران نکرده بودند و آمادگی نداشتند. حالا مدیریت و مهندسی شهری اش به کنار که هیچ یک از جاده‌های مان شیب ندارد و این بتون های وسط جاده را هم طوری می چینند که خودش می شود سد و راه خروج آب از جاده را می بندد!

و چطور شد که رفتید مناطق سیل زده؟
اینکه واقعا وظیفه بود. ما حس کردیم که مردم درگیر عید هستند و کسی از عمق فاجعه اطلاع ندارد. برای همین به سردار و عادل که دو قهرمان استان بودند و همینجا حضور داشتند زنگ زدیم. قرارمان شد آق‌قلا ولی باورمان نمی شد عمق فاجعه این قدر باشد.شهر تا کمر توی آب رفته بود.

خیلی انتقاد کرده بودی از نبود مسئولین.
من بیشتر حرفم از نبود مدیریت بحران است. خب همراه ما تقریبا همه بچه های زحمتکش هلال احمر بودند. حتی معاون سیاسی امنیتی استاندار و باقی مقامات شهری هم بودند ولی وقتی شهر زیر آب رفته و امکان خارج کردن آب از شهر نیست ، با اینهمه جمعیت توی خانه‌ها چه کار می شود کرد.

یک‌سری از مردم حاضر به ترک خانه‌های شان نبودند ، درست است؟
بله . البته خیلی ها زن و بچه‌ها را فرستاده بودند اما زندگی‌های شان را که نمی‌توانستند ول کنند. راستش این همه باران از ارتفاعات سیل شده بود و زندگی مردم را گرفته بود ولی قبلترهیچ فکری و پیش بینی درستی برای مهار آب نشده بود.

یکی هم انتقاد کرده بود که راه‌آهن مسیر خروج آب از شهر را بسته
بله این حرف را آقای هزار جریبی نمایندهمردم شهر گفته بودند. حرف درستی هم بود چون ریل راه آهن و ارتفاع ریل از زمین مثل یک سد مسیر خروج آب از شهر را گرفته و همه آبها جمع شده بودند. ایشان گفته بود از قبل توصیه کردند که مسیر را باز کنند تا این اتفاق نیفتد ولی تمهیدی متاسفانه دیده نشده بود. راستش الان در گرگان همه می پرسند آقای استاندار کجا تشریف دارند. حالا گفته شده اصلا در کشور نیستند. مشکل اصلی این است که در همان ساعات اولیه اعلام وضعیت فوق العاده ملی بحران برای کمک به مردم نشده بود. شاید هم دلیلش همین نبودن مسئولین بوده که این طور باعث ایجادخسارت و دلخوری شده است.

به عنوان شاهد عینی فکر می‌کنی مهمترین نیازهای فعلی مردم منطقه چه چیزهایی هستند؟
فکر می‌کنم یک بسیج ملی. اینکه ارتش به میدان بیاید . شرایط مدیریت شود. فکری به حال خروج آب از شهرها و روستاها کنند چون از فردا احتمالا دوباره بارندگی می‌شود.بارش باران یعنی جاری شدن سیل و این مردم دیگر توان مشکلات بیشتر را ندارند. اینکه سطح آب بالاتر بیاید. نیاز بعدی اقلام غذایی ، غذای گرم و لوازم بهداشتی است. امیدوارم به جای حض‌ور در منطقه، مردم کمک کنند که غذای گرم بسته بندی، پتو و نیازهای اولیه در سیل ماندگان فراهم شود و بتوان وضعیت را کنترل کرد.

خبرآنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار