اثرگذاری بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در مازندران علاوه بر مناطق روستایی ، وارد محیط های شهری شد که آبگرفتگی برخی واحدهای مسکونی و تجاری در چند نقطه استان را در پی داشته و تردد وسایل نقلیه و مردم را دچار مشکل کرده است .
کد خبر: ۷۲۶۷۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴ 18 March 2019

اثرگذاری بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در مازندران علاوه بر مناطق روستایی ، وارد محیط های شهری شد که آبگرفتگی برخی واحدهای مسکونی و تجاری در چند نقطه استان را در پی داشته و تردد وسایل نقلیه و مردم را دچار مشکل کرده است .

بارش باران در مناطق جلگه ای و برف در مناطق کوهستانی و ییلاقی مازندران که از عصر یکشنبه آغاز شده ، همچنان ادامه دارد و تمامی نیروهای خدماتی اعم از هلال احمر ، اورژانس ، مدیریت بحران و نیروی انتظامی را وارد عمل کرده است .
فرماندار سیمرغ در مرکز مازندران اعلام کرد که سیلاب و طغیان رودخانه ' تلار ' سبب شده تا شهر کیاکلا مرکز این شهرستان و 9 روستا بخش مرکزی دچار آبگرفتگی شدید شود.
مجتبی حبیب نژاد روشن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نیروهای امدادی آتش نشانی شهرداری ، نیروهای انتظامی ، هلال احمر و اورژانس 115 در حال امداد رسانی هستند، افزود : با توجه به آبگرفتگی بیشتر واحدهای مسکونی ، خسارت های شدیدی به لوازم خانگی شهروندان کیاکلا وارد شده است.
وی گفت : از آنجایی که این منطقه به لحاظ جغرافیایی در پایئن دست و در واقع به صورت چاله مانند است ، آبگرفتگی ها بیشتر خواهد شد.
حبیب نژاد روشن افزود : بیشتر واحد های مسکونی و زمین های کشاورزی بویژه باغات بخش مرکزی شهرستان دچار خسارت آبگرفتگی شدند.
شهرستان سیمرغ دارای یک شهر کیاکلا و دو بخش مرکزی با 9 روستا و بخش تالارپی با 15 روستا است.
گزارش های خبرنگاران ایرنا نشان می دهد که سطح آب رودخانه های بزرگ از جمله تلار در قائمشهر، تجن در ساری و بابلرود در بابل از حد معمول خود بالاتر آمده و آب در برخی ازمسیر ها سرریز و سبب طغیان این رودخانه ها به داخل شهر شده است.
در حال حاضر پارک ملل ساری در حاشیه رودخانه تجن زیر آب رفته است و به دلیل طغیان رودخانه نکا رود کارکنان بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان نکا نیز نتوانستند به محل کار خود برسند.
از شب گذشته علاوه بر کاهش محسوس دمای هوا که در بعضی مناطق تا 12 درجه گزارش شده ، بارش باران در مناطق جلگه ای و بارش برف در ارتفاعات همچنان در حال باریدن است .
پیش بینی هواشناسی مازندران نشان می دهد که با بارش باران در مناطق جلگه ای و بارش برف در ارتفاعات به همراه وزش باد تا صبح روز چهارشنبه به صورت پراکنده در استان ادامه دارد.
** رانشی شدن جاده سوادکوه
فرماندار سوادکوه هم گفت که بارش شدید باران باعث رانش شدید و افتادن سنگ های بزرگ در جاده های ترانزیتی و نیز فرعی این شهرستان شده است و به همین دلیل بناچار این جاده ها به صورت موقت مسدود می شوند .
سعید یزدانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بارش شدید باران از ساعت چهار بامداد امروز در این شهرستان آغاز شده است و همچنان ادامه دارد باعث شده تا زمین در برخی مناطق مسیر جاده اصلی تهران به سوادکوه رانشی شود .
وی ادامه داد : این رانش زمین بیشتر در مناطق جمشید آباد و جوارم جاده تهران به سوادکوه رخ داده است .
فرماندار سوادکوه با اشاره به آغاز سفرهای نوروزی ، گفت : رانش زمین حاشیه باعث شده تا برای حفظ امنیت و ایمنی مسافران این جاده ها هر از گاهی موقتا مسدود شود تا بازگشایی و ایمن سازی مسیر صورت بگیرد .
وی افزود : هم اکنون تیم های راهداری و امدادی به همراه تجهیزاتشان در مسیر جاده سوادکوه به تهران حضور دارند تا در صورت وقوع رانش زمین و افتادن سنگ ها ، بازگشایی مسیر انجام شود .
به گفته یزدانی در حال حاضر جاده سوادکوه به تهران باز است اما با توجه به شدت بارندگی و طغیان رودخانه ، رانش و بسته شدن موقت این جاده بعید نیست .
وی همچنین از بسته شدن راه 16 روستای دهستان کسلیان و برخی روستاهای دهستان ولوپی خبر داد و گفت : طغیان آب رودخانه ها و رانش زمین باعث شده تا این مسیرها با سنگ های بزرگ مسدود شود .
فرماندار سوادکوه اظهار داشت : علاوه بر مسدود شدن راه روستاهای این 2 دهستان ، راه روستاهای دیگر دهستان ها از جمله راستوپی و سرخ کلا به دلیل سقوط سنگ های بزرگ امنیت ندارد .
وی ادامه داد : بحران حوادث طبیعی اخیر در سوادکوه ترکیبی است به طوری که در جاده ها با باران شدید و طغیان رودخانه ها مواجه هستیم و در مناطق کوهستانی همچون آلاشت و ورسک بارش 40 سانتی متری برف را داریم .
یزدانی گفت : با توجه به در گیر بودن تمامی شهرستان های مازندران با بحران طغیان و سیلاب رودخانه ها ، از امکانات و تجهیزات واحدهای صنعتی و معدنی از جمله زغالسنک البرز مرکزی برای انجام عملیات امدادی استفاده می کنیم .
شهرستان سوادکوه شامل 2 بخش مرکزی و زیراب به تعداد 171 روستا و شهرهای پل سفید ، زیراب و آلاشت است .
** قطع شدن تردد از روی پل تجن شهر ساری
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران هم گفت که به دلیل بالا آمدن سطح آب رودخانه تجن تردد به صورت رفت و برگشت از روی پل تجن به صورت موقت ممنوع و مسدود شده است.
سرهنگ مهدی باقری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با توجه به احتمال خطر تخریب پل و حوادث ناشی از آن از حوالی ساعت 12 امروز تا کنون این محور مسدود شده است.
وی از شهروندان بویژه رانندگان خواست تا ضمن صبوری و همکاری با ماموران راهنمایی و رانندگی ، برای رفتن به مقصد رفت و برگشت منطقه تجن از کمربندی شمالی استفاده کنند.
فرمانده لپیس راهنمایی و رانندگی مازندران اظهار داشت: در حال حاضر ترافیک سنگینی در خیابان های 2 طرف پل تجن ایجاد شد که با ماموران پلیس در حال هدایت خودروها به مسیرهای جایگزین و روان کردن ترافیک هستند.
رودخانه تجن یکی از بزرگ ترین رودخانه های ایران است که از وسط شهر ساری عبور می کند و پل تجن تنها گذرگاه داخل شهری است که علاوه بر اینکه شهروندان ساری برای رسیدن به مرکز شهر به صورت رفت و برگشت از روی آن تردد می کنند ، مسیر اصلی خودروهای سبک به سمت شهرهای شرق مازندران از جمله نکاست.
شدت بارندگی و طغیان رودخانه تجن سبب شد تا پارک ملل شهر ساری واقع درحاشیه این رودخانه نیز به صورت کامل زیر آب برود.
** بارش حدود 80 سانتی متر برف در مناطق کوهستانی
در همین حال هواشناسی مازندران ارتفاع برف در مناطق کوهستانی استان را بیشتر از نیم متر ارزیابی و اعلام کرد که بیشترین میزان برف در ' لاسم ' شهرستان آمل با 76 سانتی متر تا ظهر امروز به ثبت رسیده است.
هچنین تاکنون در منطقه تونل کندلوس در غرب مازندران ارتفاع برف به 50 سانتی متر، آلاشت 45 ، کیاسر 42 و بلده نور به 27 سانتی متر رسیده است.
بارش برف و باران پیش بینی شده از عصر دیروز یکشنبه در مناطق مختلف مازندران شروع شد و همچنیان ادامه دارد.
گزارش هواشناسی مازندران حاکیست که طی این مدت بیشترین میزان بارندگی در بندر امیرآباد بهشهر با بیش از 100 میلی متر به ثبت رسیده است.
ساری با 91 میلی متر ، دشت ناز 88 و گلوگاه با 83 میلی متر بیشترین میزان بارندگی را پس از امیرآباد در شب و روز گذشته داشته اند.
همزمان با بارش برف و باران ، تندباد هم بامداد امروز دوشنبه مازندران را در نوردید که بر اساس گزارش هواشناسی سرعت آن در منطقه دشت ناز ساری به حدود 100 کیلومتر بر ساعت رسید.
سرعت توفان و تند باد در رامسر و آمل به 67 و در قراخیل قائمشهر و بندر امیرآباد به 65 کیلومتر بر ساعت رسید.
بارش باران و برف هم اکنون نیز در مرکز و شرق مازندران بشدت در حال باریدن است و منجر به آبگرفتگی معابر شهری ، سیلاب و طغیان رودخانه های مرکز و شرق استانو همچنین خسارت به تاسیسات عمومی و شخصی شده است .
هنوز گزارشی کاملی از میزان خسارت سیل و توفان 24 ساعت اخیر نیست اما بر اساس گزارش شبکه توزیع برق منطقه ساری مازندران، تا کنون بیش از 2 میلیارد ریال به تاسیسات شبکه توزیع خسارت وارد شد.
همچنین دهها روستا در مناطق مرکزی و شرقی استان دچار سیل زدگی شدند.
استان مازندران دارای بیش از سه میلیون و 258 هزار نفر جمعیت است که در 22 شهرستان ، 58 شهر و حدود سه هزارو 500 روستا زندگی می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار