مازندران از جمله استان‌های مطرح در گردشگری و مهمان‌پذیر کشور است که در فصول مختلف سال و به خصوص در نوروز و تابستان میزبان خیل عظیم گردشگران و مسافران است و گردشگران برای دیدن جاذبه های طبیعی (جنگل، دریا، کوه، دشت، کوهستان، دریا، رودخانه ها و چشمه ها) و آثار باستانی و تاریخی مازندران به این سرزمین سفر می‌کنند.
کد خبر: ۷۲۶۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۸ 18 March 2019

مازندران از جمله استان‌های مطرح در گردشگری و مهمان‌پذیر کشور است که در فصول مختلف سال و به خصوص در نوروز و تابستان میزبان خیل عظیم گردشگران و مسافران است و گردشگران برای دیدن جاذبه های طبیعی (جنگل، دریا، کوه، دشت، کوهستان، دریا، رودخانه ها و چشمه ها) و آثار باستانی و تاریخی مازندران به این سرزمین سفر می‌کنند.
 مازندران همواره در تمام فصول سال به ویژه ایام نوروز، مقصد مسافران زیادی بوده و بر اساس آمار اعلام شده، مازندران، گیلان، بوشهر، خراسان رضوی، هرمزگان، خوزستان و فارس صدرنشین آمارهای سفرهای نوروزی و اقامت در نوروز 97 بوده‌اند.

مسافران و گردشگران برای دیدن جاذبه های طبیعی (جنگل، دریا، کوه، دشت، کوهستان، دریا، رودخانه ها و چشمه ها) و آثار باستانی و تاریخی مازندران به این سرزمین سفر می کنند.

مازندران از جمله استان‌های مطرح در گردشگری و مهمان‌پذیر کشور است که در فصول مختلف سال و به خصوص در نوروز و تابستان میزبان خیل عظیم گردشگران و مسافران است و لذا وجود اماکن اقامتی به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم جذب گردشگر از مسائل مهمی است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

امروزه گردشگری نقش مهمی‌ در توسعه پایدار و رونق اقتصادی دارد و صنعت گردشگری از جمله صنایع مهم و سودآوری است که باید با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در این بخش شامل ایجاد ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و ایجاد مراکز اقامتی، تفریحی و سرگرمی‌برای مسافران و گردشگران از گردشگری به‌عنوان یکی از فرصت بزرگ فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده کنیم.

شهرهای مختلفی که در این استان قرار دارند، هر یک دارای جاذبه‌های منحصر به‌فردی است که دیدار مجدد گردشگر را سبب می‌شوند.

شاید برای خیلی از ما این سؤال پیش آمده است که با وجود تمام مشکلات برای سفر به مازندران چرا باز هم شمال؟اگر چه در دیگر نقاط کشور نیز گزارش‌هایی از شلوغی و ترافیک اعلام می‌شود اما شمال کشور به‌عنوان مهم‌ترین مقصد مسافران در تعطیلات محسوب می‌شود.

 

با بروز ترافیک‌های سنگین به‌عبارتی لاک‌پشتی در جاده‌های منتهی به شمال کشور، این سؤال مطرح می‌شود که چرا مسافران به دیگر نقاط گردشگری تمایل ندارند و در هر فرصتی اولین گزینه آنها شمال کشور است؟

یکی از دلایل اصلی این امر این است که درصد بالایی از گردشگران اصولاً حوصله و انگیزه سفر کردن به مقاصد جدید در نقاط دیگر را ندارند.

عدم درک درست از انتخاب مقصد سفر، بی‌تفاوتی و بی‌حوصلگی در انتخاب مقاصد جدید و چالش‌های مربوط به یک جاذبه جدید سبب می‌شود تا مسافران صرفاً به نقاط خاص و به‌ویژه شمال کشور توجه دارند.

انتخاب مازندران برای سفر گردشگران، به‌خاطر میهمان‌نواز بودن مردم مازندران، ظرفیت متنوع اسکان، غذاهای محلی، دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی، آداب و سنن و … است.

از دیگر دلایل می‌توان نزدیکی به پایتخت، سفری ارزان، خطری کمتر نسبت به استان‌های دیگر به‌دلیل مسافت کمتر، خستگی ناشی از مدت سفر به‌دلیل نزدیکی شهرها به هم را نیز نام برد.

شاید هم انگیزه مسافران و گردشگران برای سفر به مازندران، تجربه زندگی متفاوت از زندگی روزمره، خستگی‌های گوناگون روحی و روانی و تکرارهای زندگی است که مردم فارغ از مسائل اقتصادی را می‌توان بیان کرد.

البته عدم معرفی درست جاذبه‌های متنوع و جدید توسط فعالان بخش گردشگری کشور و عدم وجود زیرساخت‌ها و جاذبه‌های اقتصادی و تفریحی در دیگر مناطق که جایگزین شرایط گردشگری در شمال کشور شود، دلیل دیگری است که می‌توان بدان اشاره کرد.

گاهی اوقات آرامش ناشی از وجود برخی امکانات یا گسترده بودن شرایط اقامت در مناطق شمالی باعث شده تا اولین گزینه بسیاری از مردم برای سفر به شمال کشور باشد.لذا باید در نظر گرفت که مردم نقش مهمی در انتخاب گزینه‌های دیگر دارند که البته در کنار آن نقش متولیان گردشگری کشور و فعالان حوزه گردشگری که می‌توانند در جهت دادن فعالیت‌های گردشگری نقش‌آفرین باشند را نباید نادیده گرفت.

برگزاری 22 نمایشگاه صنایع دستی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: از 27 اسفند سال‌جاری الی 16 فرورین سال 98 نمایشگاه‌های صنایع دستی در تمامی شهرهای استان در سه سطح ملی، منطقه‌ای و استانی برگزار می‌شود.

سیف‌الله فرزانه اظهار کرد: نمایشگاه صنایع دستی با مشارکت 25 استان در پارک ملل ساری در حال برگزاری است.

وی افزود: این نمایشگاه که از 21 اسفندماه با ظرفیت 100 غرفه آغاز به کار کرده است تا 25 اسفندماه ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان به صنایع دستی کشور می‌توانند از این نمایشگاه دیدن کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: در ایام نوروز نیز در هر 22 شهر مازندران، نمایشگاه‌های صنایع دستی برگزار خواهد شد.

 

فرزانه بیان کرد: از 27 اسفند سال‌جاری الی 16 فرورین سال 98 نمایشگاه‌های صنایع دستی در تمامی شهرهای مازندران در سه سطح ملی، منطقه‌ای و استانی برگزار می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: طی این ایام، پنج نمایشگاه صنایع دستی ملی، چهار نمایشگاه منطقه‌ای و 13 نمایشگاه استانی در شهرهای استان برگزار می‌شود.

اقامتگاه‌های گردشگری مازندران نوروز 98 افزایش نرخ ندارند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اعلام کرد که در ایام نوروز 98 نرخ اسکان در اقامتگاه‌های رسمی استان افزایش نمی‌یابد.

سیف‌الله فرزانه افزود: بهای اقامت در اماکن رسمی استان شامل هتل‌، متل، مهمانسرا، خانه مسافر و اقامتگاه‌های بومگردی برای تعطیلات نوروزی ثابت می‌ماند و مدیران این مجموعه‌ها موظفند نرخ مصوب را بر روی تابلو نوشته و در معرض دید گردشگران قرار دهند.

وی هشدار داد که تمامی اقامتگاه‌های رسمی استان در ایام نوروز رصد می‌شوند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد. امسال برای پذیرایی از مسافران نوروزی در مازندران حدود 15 درصد به ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی استان افزوده شده است.

این دسته از اقامتگاه‌های مازندران 64 هزار تخت ظرفیت دارند. اداره کل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری پیش‌بینی کرده است که ظرفیت اقامتی استان در تعطیلات نوروزی طی روزهای آینده بیشتر شود.

مازندران علاوه‌بر اقامتگاه‌های رسمی دارای بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر شب ظرفیت اسکان غیر‌رسمی از جمله ویلاهای استیجاری‌، اماکن مذهبی‌، مدارس و دیگر موارد است.

* فعالیت 2 هزار و 202 واحد تأسیسات گردشگری در مازندران

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز گفت: رستوران‌ها و واحدهای اقامتی در طول سال توسط کارشناسان استانی و شهرستانی با یک برنامه زمان‌بندی پس از فروردین تا اسفندماه همان سال با تقویم نظارتی واحدها را مورد بازرسی قرار می‌دهند که این پایش‌ها در بهمن و اسفندماه تشدید و اماکن بازرسی‌شده به‌ویژه آنهایی که اخطار دریافت کردند، تجدید بازرسی می‌شود.

 

مهران حسنی معتقد است واحدها نیز به این نتیجه رسیدند که خدمات باکیفیت را باید به گردشگران ارائه بدهند تا مشتریان ثابتی داشته باشند، برندگان بازار گردشگری اذعان داشتند که با هدایت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و نظارت‌های آنها، آنچه که در سال‌های گذشته سبب رونق کسب و کارشان شده است، همین ارائه خدمات مطلوب بوده است که هر سال گردشگر را برای تجدید خاطره به واحد اقامتی آنها می‌کشاند.

وی درباره تعداد واحدهای اقامتی و تأسیسات گردشگری در مازندران نیز اعلام می‌دارد که در این استان 2 هزار و 202 واحد تأسیسات گردشگری داریم که هزار و 126 خانه مسافر، 408 واحد پذیرایی بین‌راهی، 58 هتل، 85 هتل‌آپارتمان، 49 متل، 14 مهمانپذیر، 101 واحد اقامتی بوم‌گردی و پنج مجتمع تفریحی توریستی را شامل می‌شود.

این کارشناس گردشگری در پاسخ به اینکه ظرفیت واحدهای اقامتی در استان چه میزان است و آیا می‌تواند جوابگوی حجم ورودی گردشگر باشد، پاسخ می‌دهد: رضایت نسبی وجود دارد اما نیاز به فضاهای جدید اقامتی به‌ویژه در شرق مازندران داریم که بتواند گردشگر را جذب کند.

* ظرفیت اقامتی مازندران؛ یک میلیون و 230 هزار نفرشب

وی می‌افزاید: ظرفیت هتل، متل، هتل‌آپارتمان، خانه‌های بوم‌گردی، خانه مسافر و کمپینگ‌ها بیش از 63 هزار نفرشب اقامت است و با احتساب بخش دیگری از ظرفیت اسکان در استان شامل زائرسراها، خانه‌های استیجاری و کمپینگ موقت به بیش از یک میلیون و 230 هزار نفرشب اقامت می‌رسد که تنها در بخش خانه‌های استیجاری و سوئیت‌ها بیش از هزار و پانصد فقره پروانه صادر شده است که ظرفیت پذیرش 18 هزار نفرشب اقامت را دارند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران درباره نتیجه پایش 135 روستا با هدف تعیین مقاصد جدید گردشگری و رونق بوم‌گردی در استان با تأکید بر اینکه نگاه کمّی نداریم و هدف ما ایجاد و معرفی یک فرصت گردشگری است، پاسخ داد: نشستی را با آژانس‌ها داشتیم و تعدادی از روستاها برای تورهای طبیعت و بوم‌گردی مشخص شدند، هرچند صحبت از 135 روستا می‌شود اما در خلال بازدید از این محل‌ها با موارد جدید دیگری نیز آشنا شدیم و در واقع 226 روستا بازدید و پایش شدند که برخی از آنها براساس شاخص‌های مورد نظر، به آژانس‌های سیاحتی و جهانگردی معرفی شدند.

آماده‌باش 10 هزار نیروی پلیس در ایام نوروز

فرمانده انتظامی مازندران گفت: بیش از 10 هزار نیروی پلیس در طرح برقراری نظم و امنیت تعطیلات نوروز 98 در سطح استان در قالب گشت‌های پیاده، سواره و موتوری و گشت های تلفیقی بکارگیری می‌شوند.

 

سردار سید محمود میرفیضی به تشریح تمهیدات ترافیکی انتظامی و امنیتی پلیس در ایام تعطیلات نوروز پرداخت.

وی با اشاره به اینکه با آغاز سفرهای نوروزی بزرگترین عملیات ترافیکی، انتظامی و خدماتی در سطح استان مازندران همزمان با سطح کشور رقم خواهد خورد ، افزود: حداقل هر ایرانی در ایام تعطیلات نوروز یک بار سفر خواهد کرد و استان مازندران با دارا بودن جاذبه های تفریحی و توریستی یکی از استان های مسافرپذیر خواهد بود.

فرمانده انتظامی مازندران با بیان اینکه این استان به عنوان استانی که هم محل عبور برای استان های دیگر شمالی کشور و مسیر بارگاه مقدس حضرت امام رضا(ع) همواره مورد توجه هموطنان از اقصی نقاط کشور است، تصریح کرد: یکی از ماموریت های مهم پلیس در این ایام تسهیل و روان سازی ترافیک در محورهای مواسلاتی است .

میرفیضی اظهار کرد: در همین خصوص قرارگاه امام علی (ع) در مرکز استان و قرارگاه تاکتیکی در شهرستان های 22 گانه استان از 25 اسفندماه فعال شده و کار خدمات رسانی در حوزه های مختلف ترافیکی و انتظامی را برعهده دارند.

فرمانده انتظامی مازندران، افزود: بیش از 10 هزار نیروی پلیس در طرح برقراری نظم و امنیت تعطیلات نوروز 98 در سطح استان در قالب گشت های پیاده، سواره و موتوری و گشت های تلفیقی بکارگیری خواهند شد.

میرفیضی با بیان اینکه فرماندهی انتظامی استان مازندران در ستاد تسهیلات سفر به عنوان مسئول کمیته امنیتی و ترافیکی در کنار دیگر دستگاه ها فعالیت می کند، افزود: بی شک تعامل و همکاری دیگر دستگاه های اجرایی نقش تعیین کننده ای در ارائه خدمات بهینه به مسافران و شهروندان در ایام تعطیلات نوروز دارد.

فرمانده انتظامی مازندران با اشاره به افزایش 10 درصدی سفرهای نوروزی در سال 1397نسبت به مدت مشابه سال قبل، از پیش بینی افزایش سفرهای نوروزی در تعطیلات نوروز 98 خبر داد و گفت: سالانه بیش از 15 تا 20 میلیون مسافر به استان مازندران سفر خواهند کرد.

آمادگی راه‌های مواصلاتی برای استقبال از مسافران

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیز با اعلام آمادگی کامل این اداره و سایر دستگاه‌های حوزه حمل‌ونقل برای استقبال از مسافران نوروزی، از زیر بار ترافیک رفتن بخشی از قطعات پروژه تعریض و چهار خطه نمودن محور هراز در آخرین روزهای سال 97 با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد.

سید محمد نظری اظهار کرد: اداره كل راه و شهرسازی استان مازندران به منظور ارتقاء سطح ايمنی و برقراری ترددی ایمن و روان در سطح محورهای استان، پروژه‌های راهسازی مختلفی را طی سال‌جاری به بهره برداری رسانده است.

 

وی با اشاره به آمادگی مطلوب راه‌های مواصلاتی استان برای استقبال از مسافران نوروزی افزود: اين اداره كل تمام تلاش خود را به كار خواهد بست تا مسافران نوروزی جاده‌ها، در آغاز سال جديد سفری ايمن و كم خطر را تجربه کنند.

مدیر کل راه و شهرسازی مازندران خاطرنشان کرد: محورهای شمالی ایران از پر ترددترین راه‌های کشور است و با توجه به گردشگر پذیربودن منطقه در ایام تعطیلات نوروزی، حجم ترافیک ورودی به این منطقه افزایش می‌یابد؛ از این‌رو اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران پروژه‌های مختلف راهسازی را به منظور افزایش ظرفیت جاده‌ها در نقاط مختلف استان در دست انجام دارد.

نظری از زیر بار ترافیک رفتن بخشی از قطعات پروژه تعریض و چهار خطه نمودن محور هراز در آخرین روزهای سال 97 با حضور اسلامی وزیر راه و شهرسازی خبر داد و گفت: اتمام عملیات احداث یک دستگاه پل در محور ساری – خزرآباد ( پل پنبه چوله ) و بهره برداری از 4/6 کیلومتر از تعریض محور سیمرغ، 1/7 کیلومتر از محور سیمرغ به بهنمیر و 4/5 کیلومتر از محور حسین آباد – طوسکلا – بهشهر و 1/5 کیلومتر از محور نور – چمستان در روزهای پایانی سال با حضور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی بهره برداری و زیر بار ترافیک قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای حمل و نقل استان تصریح کرد: باتوجه به ورود گردشگران و مسافرین به استان و حجم بالای تردد و ترافیک در راه‌های مواصلاتی این استان می‌طلبد تا اقدامات گسترده و به هنگامی درخصوص ایمن سازی و آرام سازی ترافیک صورت گیرد که در این راستا همکاران پرتلاش راهداری با برنامه ریزی از قبل تعیین شده فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه ارتقای ایمنی محورها و افزایش ضریب تردد در محورهای مواصلاتی استان در دستور کار دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران ابراز اميدواري كرد: در سال 1398 بتوانيم با همدلی و تعامل بيشتر و رعايت كليه مقررات و قوانين توسط رانندگان، شاهد سالی بدون حوادث جاده‌ای در كشور و استان باشيم.

شعار نوروز امسال؛ مازندران پاک

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز گفت: شعار نوروز امسال؛ مازندران پاک است و از مسافران تقاضا داریم که مازندران را برای اقامت شایسته پاکیزه نگه دارند. ‎

مهدی رازجویان با اشاره به این که مازندران استانی پرجاذبه و سرسبز و از مقاصد برتر و هدف بسیاری از گردشگران و مسافران است، عنوان کرد: ستاد تسهیلات سفر، تمهیدات لازم و مورد نیاز را برای میزبانی از میهمانان نوروزی مازندران اندیشیده است.

وی با اعلام این که در نوروز سال 97 شاهد بیش از 15 میلیون نفر شب اقامت در سراسر مازندران بوده ایم، ابراز داشت: با توجه به این که پیش بینی می شود گردشگری داخلی در نوروز امسال پررونق تر باشد و میزبان مسافران بیشتری در مقایسه با سال های پیش باشیم، اقدامات ویژه ای با عنایت به تاکید استاندار در راستای زیباسازی و پاکسازی و آمادگی های لازم در دستور کار ستاد سفر استان قرار گرفته است امیدواریم با تلاش کمیته های ستاد سفر از این فرصت در جهت رونق اقتصادی استان بهره گیری کنیم.

جانشین ستاد ساماندهی خدمات سفر استان با بیان این که برای نظارت بر ارایه مطلوب خدمات سفر، برنامه های لازم نظارتی در نظر گرفته شده است، گفت: 250 نفر در قالب ناظر از دستگاه های نظارتی برای رصد بازار و قیمت ها و کنترل دقیق آن در ایام نوروز 98 به نقش آفرینی می پردازند و قضات کشیک نیز برای رسیدگی به مسایل قضایی در واحدهای قضایی در این ایام مستقر هستند.

رازجویان با اعلام این که شماره های 33356323 در دبیرخانه ستاد آماده دریافت گزارش های مردمی است، افزود: همچنین سامانه 09629 پیامک های هموطنان و مسافران را بطور شبانه روزی آماده دریافت می کند.

جانشین ستاد ساماندهی خدمات سفر استان، با اشاره به این که ستاد سفر شامل 12 کارگروه زیربنایی است که هریک براساس شرح وظایف خود ایفای نقش می کنند، گفت: 89 پایگاه اورژانس و پیش بیمارستانی و 33 پایگاه ثابت هلال احمر برای امداد رسانی تدارک دیده شد.

مردم دیار علویان طبرستان در روستا‌ها و شهر‌های مازندران زمینه جذب توریست و گردشگران نوروزی را فراهم کرده‌اند.

استان مازندران با وسعت ۲۴ هزار کیلومتر مربع و توانمندی‌های کم نظیر گردشگری، درتاریخچه این صنعت به ویژه در سواحل جنوبی دریای خزر، جایگاه ویژه‌ای دارد.

فاصله کم و امکان دسترسی سریع به پایتخت و همچنین برخورداری از منابع گردشگری مناسب و تاسیسات اقامتی و پذیرایی در خور توجه، این استان را به قطب گردشگری کشور و منطقه تبدیل کرده است تا جایی که سالانه پذیرای بیش از 20 میلیون مسافر داخلی و خارجی است.

وجود دریای مازندران با ساحل زیبا و مناسب به همراه برخورداری از دامنه کوه‌ها، پارک‌های جنگلی و کوهستانی، وجود قله دماوند با ۵۶۷۰ متر ارتفاع معروف به بام ایران، غارها، آبشارها، رودخانه‌ها، آب‌های متعدد سرد و گرم معدنی، چشمه‌ها، تالاب‌ها به ویژه شبه جزیره میانکاله در بهشهر، بیش از ۸۰۰ آثار تاریخی شناسایی شده مانند مجموعه تاریخی شهر‌های ساری، آمل، چالوس، این استان را به مجموعه‌ای متنوع برای استفاده گردشگران تبدیل کرده است.

بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار