مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه آب‌گیری سدهای مازندران طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته، 45 درصد بیشتر بوده است، گفت: امیدواریم با توجه به ورودی‌های سدهای ما، مشکلی برای کشت برنج در سال 98 نخواهیم داشت، ضمن آنکه برف را هم در ارتفاعات داریم.
کد خبر: ۷۲۵۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴ 16 March 2019

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه آب‌گیری سدهای مازندران طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته، 45 درصد بیشتر بوده است، گفت: امیدواریم با توجه به ورودی‌های سدهای ما، مشکلی برای کشت برنج در سال 98 نخواهیم داشت، ضمن آنکه برف را هم در ارتفاعات داریم.
 محمدابراهیم یخکشی طی گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت میزان مهار آب در پشت سدهای استان و همچنین کشت برنج طی سال پیش رو اظهار کرد: امسال وضعیت بارش‌ها بیشتر از سال گذشته بوده و آب‌گیری سدها و حجم آب رودخانه‌های استان تقریبا 28 درصد بیشتر از سال 96 بوده است.

وی با اشاره به افزایش میزان آب گیری سدهای مازندران طی سال‌جاری، افزود: به نسبت سال گذشته میزان آب گیری پشت سدهای استان، 70 میلیون متر مکعب آب گیری سدهای ما طی سال 97 به نسبت همین زمان از سال 96 بیشتر بوده است.

*بیشتر سدهای مازندران در آستانه سر ریز شدن

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: در مجموع می‌توان گفت آب‌گیری سدهای مازندران طی سال جاری در مقایسه با سال گذشته، 45 درصد بیشتر بوده است.

یخکشی ادامه داد: اکثر سدهای مازندران تقریبا در آستانه سر ریز هستند؛ جز سد شهید رجایی که نزدیک به 50 درصد آن پر شده است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به میزان بارندگی طی سال‌جاری آیا مشکلی برای کشت برنج به ویژه در مناطق پایین دست سد شهید رجایی و منطقه میاندرود وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: امیدواریم با توجه به ورودی‌های سدهای ما، مشکلی برای کشت برنج در سال 98 نخواهیم داشت، ضمن آنکه برف را هم در ارتفاعات داریم.

*مشکل چندانی برای تأمین آب کشاورزی نداریم

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران اعلام کرد: در خصوص سد شهید رجایی پیش بینی می‌کنیم که اگر بتوانیم با توجه به وجود برف در ارتفاعات، میزان آب گیری سد را به 110 میلیون متر مکعب برسانیم؛ مشکلی برای تأمین آب مناطق پایین دست نداشته باشیم.

یخکشی اضافه کرد: خوشبختانه ورودی‌های سدهای ما به نسبت سال گذشته تقریبا دو برابر شده است و با وجود آب شدن برف‌ها در ارتفاعات، پیش بینی می‌کنیم مشکل چندانی در بحث تأمین آب کشاورزی نداشته باشیم.

وی متذکر شد: درست است که بارش‌های ما از سال گذشته بیشتر بوده است اما از شاخص دراز مدت استان، عقب تریم و در خصوص آب‌های زیر زمینی نیز از حد متوسط تقریبا 23 درصد پایین تریم و آب زیرزمینی ما نسبت به حد متوسط 40 ساله استان، تراز منفی دارد که می‌بایست با مدیریت صحیح آب، این نقصان را مدیریت کنیم.

* حفر 60 هزار حلقه چاه فاقد پروانه

مدیرعامل آب منطقه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص اثر حفر چاه‌های بی رویه در استان در وضعیت نامطلوب سفره‌های زیرزمینی استان، عنوان کرد: در سطح استان، نزدیک به 85 هزار حلقه چاه دارای پروانه داریم و مازاد بر این تعداد، تقریبا نزدیک به 60 هزار حلقه چاه فاقد پروانه نیز حفر شده است.

یخکشی متذکر شد: از این تعداد، 57 هزار حلقه چاه، مربوط به سال‌های 85 و قبل بوده که طبق قانون می‌توانیم آن‌ها را تعیین تکلیف کرده و برای آن‌ها پروانه صادر کنیم.

*وضعیت نامطلوب سفره‌های زیرزمینی

وی با اشاره به وضعیت نامطلوب سفره‌های زیرزمینی در مازندران گفت: با شرایط موجود، جایی برای احداث و حفر چاه جدید در استان نداریم و اکنون خیلی امکان صدور مجوز برای احداث چاه جدید نداریم و با این شرایط باید تمامی توجه و تمرکز ما برای تأمین آب مورد نیاز بر روی مهار آب‌های سطحی باشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران ضمن تاکید بر اینکه حال سفره‌های زیرزمینی مازندران خوب نیست؛ تصریح کرد: از نظر مقدار و حجم آب‌های زیر زمینی نسبت به حد متوسط دراز مدت تقریبا 20 تا 30 میلیون متر مکعب، پایین تر هستیم و افت داریم.

*پرهیز از حفر چاه جدید از سوی کشاورزان و باغداران

یخکشی تأکید کرد: برداشت بی رویه از آب‌های زیر زمینی در برخی مناطق استان به ویژه مناطقی نظیر میاندرود، ساری، نکا، بهشهر، جویبار و بابلسر منجر به شوری آب‌های زیر زمینی موجود در چاه‌ها و سفره‌های زیر زمینی شده است.

وی در پایان ضمن پرهیز از حفر چاه جدید از سوی کشاورزان و باغداران در مناطق گوناگون از مردم خواست تا از احداث چاه در زمین‌های کشاورزی و باغی خود، خودداری کنند.

بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار