مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان :
مديركل منابع طبيعی خوزستان خاطرنشان کرد: تحت هیچ عنوان در مناطق حفاظت شده محیط زیست مالچ‌پاشی انجام نشده است و تنها می‌توانیم در محدوده‌هایی که مشخص شده‌اند کار مالچ‌پاشی را انجام دهیم. ممکن است در زمان مالچ‌پاشی تعدادی موش یا دیگر جانداران از بین بروند اما پس از اینکه اراضی تثبیت شدند و پوشش جنگلی شکل گرفت شاهد بازگشت حیات وحش به آن مناطق خواهیم بود.
کد خبر: ۷۲۱۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴ 04 March 2019

علیرضا جمشیدیان در نشست خبری هفته منابع طبیعی اظهار کرد: برنامه‌های هفته منابع طبیعی هر ساله از ۱۵ اسفند تا ۲۱ همین ماه اجرا می‌شود که با توجه به روزشمار هفته برنامه‌ریزی شده‌اند.

به گزارش"تابناک" وی افزود: اولین روز هفته به نام ملی درختکاری است که در این روز یگان حفاظت، عملیات نمادین اطفای حریق در جنگل دست کاشت غیزانیه اجرا می‌کند. علاوه بر این در این روز کارگاه آموزشی قانون منابع طبیعی برای قضات برگزار می‌شود. روز دوم به نام منابع طبیعی، مردم، احیا و توسعه جنگل‌ها و مراتع نام‌گذاری شده که در آن کشت نهال در منطقه ریزگردها مختص خانواده منابع طبیعی و اصحاب رسانه صورت می‌پذیرد. روز سوم نیز به نام منابع طبیعی، مردم، ائمه جمعه و جماعات خواهد بود و مانور کاروان سبز، توزیع نهال رایگان در مصلای نماز جمعه و دیدار با نماینده ولی فقیه خوزستان و سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه از جمله برنامه‌های این روز است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان تصریح کرد: روز چهارم به نام منابع طبیعی، مردم، حفاظت و حمایت است که برگزاری جشن درختکاری در منطقه مشخص شده ریزگرد جنوب شرق اهواز با حضور کلیه مسئولان استانی، سازمان‌های مردم نهاد و عموم مردم و اجرای مراسم نمادین درختکاری در این روز برگزار می‌شود و در روز پنجم به نام منابع طبیعی، مردم، آبخیزداری و مقابله با سیل و خشکسالی نیز در شهرستان اندیمشک یکی از پروژه‌های آبخیزداری را اجرا خواهد شد.

جمشیدیان ادامه داد: روز ششم به نام منابع طبیعی، مردم، بسیج و همیاران طبیعت است و غرس نهال به صورت نمادین در پادگان، سپاه و ارتش با حضور همیاران طبیعت انجام می‌شود و در روز آخر نیز به نام منابع طبیعی، مردم، مجامع علمی و دانشگاهی نامگذاری شده که برای این روز هم برگزاری یک سمینار علمی در نظر گرفته شده و از جامعه هدف برای ارائه مقالات علمی در حوزه منابع طبیعی آبخیزداری دعوت شده است.

وی با اشاره به اینکه حفظ، احیا، توسعه و بهره برداری از عرصه‌های منابع طبیعی رسالت کلی سازمان منابع طبیعی است، عنوان کرد: حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی (لزوم حفاظت از داشته‌های جنگلی و مرتعی و عرصه‌های طبیعی)، تثبیت مالکیت در قالب کاداستر و حدنگاری، آبخیزداری، مجموع عملیات بیولوژیک، بیومکانیک برای حفاظت از خاک، جلوگیری از فرسایش و حفاظت از آب‌های زیرزمینی که در نهایت منجر به کنترل سیل می‌شود همه از جمله وظایف سازمان هستند.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان اضافه کرد: بیابان زدایی یکی دیگر از وظایف سازمان است که از بیابان‌زایی و جلوگیری و منجر به تثبیت شن‌های روان و کنترل کانون‌های گرد و غبار می‌شود.

جمشیدیان با اشاره به اینکه وسعت کل منابع طبیعی استان خوزستان ۶.۴ میلیون هکتار است، بیان کرد: از این مساحت یک میلیون هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت داریم که ۹۵۰ هزار هکتار آن جنگل طبیعی زاگرس در همجواری با استان‌های لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری و در ۶ شهرستان شمال استان هستند و عمده درختان بلوط، بنه و کلخونگ را دارد.

وی با اشاره به وجود ۲.۴۰۸ میلیون هکتار مراتع در خوزستان یادآور شد: یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار اراضی بیابانی یا تپه‌های شنی در خوزستان داریم که در ۱۱ شهرستان واقع شدند.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به حضور این اداره کل در ۸۰ درصد عرصه استان اظهار کرد: از سال ۸۱ و ۸۲ بحث گرد و غبار در خوزستان به صورت کم شروع و این پدیده در سال ۹۵ با شدت بسیار زندگی مردم را تحت شعاع قرار داده و کلیه مقامات کشوری و مقام معظم رهبری از این واقعه متأثر شدند؛ به واسطه همین شدت پدیده در سال ۹۵ کلیه مسئولان و دستگاه‌ها تلاش کردند تا اعتباراتی را برای ساماندهی بحث ریزگرد تخصیص دهند و از این سال اقدامات خوبی را برای کنترل کانون‌های گرد و غبار انجام دادیم.

جمشیدیان با اشاره به اینکه عرصه گرد و غبار با مساحت ۳۵۰ هزار هکتار در هفت کانون فوق بحرانی شناسایی شده که از نقطه صفر مرزی چذابه شروع و تا هندیجان ادامه دارد، گفت: بزرگترین کانون فوق بحرانی در جنوب شرق اهواز با ۱۱۲ هزار هکتار است و در سال ۹۵ و ۹۶ عمده کارها را برای همین منطقه انجام دادیم.

وی با اشاره به تداوم عملیات بیولوژیک و جنگل کاری در منطقه فوق بحرانی جنوب شرق اهواز بیان کرد: در برخی نقاط تپه‌های ماسه‌ای و شن‌های روان عملیات مالچ پاشی انجام می‌شود؛ برخی از عملیات‌های اجرایی که برای کانون‌های ریزگرد پیش بینی شده مالچ پاشی است که در نقطه صفر مرزی در شهرهای دشت آزادگان، شوش و اهواز در حال اجراست.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با تأکید بر اینکه برای کنترل کانون‌های خارجی به توافقات بین‌المللی نیاز داریم، عنوان کرد: به خاطر بارندگی‌های خوب امسال تمام محدوده‌های بحرانی و فوق بحرانی مرطوب و گرد و غباری از آنها بلند نشده، بنابراین برای مهار ریزگردها در خصوص تخصیص آب و مدیریت منابع آب هم باید کار کرد.

جمشیدیان اظهار کرد: با توجه به بافت خاک، برخی خاک‌ها شور و قلیایی هستند و نمی‌توان عملیات کاشت نهال را در آن انجام داد.

وی در خصوص یگان حفاظت و کمبود نیرو برای محیط بانی بیان کرد: برای هر پنج هزار هکتار جنگل به یک جنگلبان و برای هر ۱۰ هزار هکتار مرتع به یک قرقبان نیاز است، یعنی با این وجود برای خوزستان به ۴۵۰ نیرو نیاز داریم که فعلاً فقط ۴۵ نفر هستند.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در خصوص مالچ پاشی با اشاره به اینکه همه کارها را بر اساس تحقیقات انجام شده مراکز تحقیقاتی انجام می‌دهیم، گفت: مالچ پاشی یکی از راهکارهای مؤثر است و هیچ مرکز تحقیقاتی در کشور آن را رد نکرده است.

جمشیدیان با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات مالچ که در سازمان حفاظت از محیط زیست مستقر است و خودشان مزایا و یا مضرات آن را تصویب می‌کنند، افزود: ساکنان عرصه‌های محدوده شن‌های روان باید مورد سوال واقع شوند تا محاسن مالچ پاشی قابل لمس باشد، مثلاً در روستای الباجی داخل سه یا چهار دهه اخیر روستا سه یا چهار بار قبل از مالچ پاشیجابجا شده است.

وی تأکید کرد: در مناطق حفاظت شده محیط زیست تحت هیچ شرایطی مالچ پاشی انجام نشده است؛ اگر محدوده شن‌های روان با کمتر از ۱۰ درصد پوشش گیاهی باشد مالچ پاشی انجام می‌دهیم ولی برای محدوده‌های با بالای ۱۰ درصد پوشش گیاهی این کار را انجام نمی‌دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان خبر داد: مناطق حفاظت شده در حال تحویل به محیط زیست هستند و در چند شهرستان مثل دزفول، دشت آزادگان و شوش نیز کار به اتمام رسیده است.

جمشیدیان اظهار کرد: امسال طرح جامعی را در خصوص احیای جنگل‌های زاگرس و جلوگیری از زوال آنها تهیه و برآورد اولیه هزینه هم انجام شده است؛ سیاست گذاری سازمان به این سمت می‌رود که زاگرس را از آفات، بیماری و خشکیدگی حفاظت کند، قول تأمین اعتبار از صندوق توسعه ملی را داده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار