به کشاورزان توصیه می‌شود همزمان با آبگیری آب بندانها ،لایروبی سر دهنه ها و کانالها با مغتنم شمردن زمان، به منظور مدیریت تامین آب و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، برای عملیات شخم و شیار و آب تخت شالیزارها اقدام کنند.
کد خبر: ۷۱۸۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸ 23 February 2019

تراژدی تلخی که سال گذشته برخی از برنج‌کاران مازندران تجربه کردند با بارش‌های مطلوب امسال نسبت به سال گذشته از بین رفت و شرایط جوی به ویژه بارندگی‌های اخیر فرصت خوبی برای آغاز عملیات آماده سازی زمینهای شالیزاری استان است و به کشاورزان توصیه می‌شود همزمان با آبگیری آب بندانها ،لایروبی سر دهنه ها و کانالها با مغتنم شمردن زمان، به منظور مدیریت تامین آب و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، برای عملیات شخم و شیار و آب تخت شالیزارها اقدام کنند.
 سال گذشته به‌دلیل کم‌بارشی برخی از شالیکاران مازندرانی در شهرستان‌های میاندورود، جویبار و ساری موفق به کشت برنج نشدند و کشاورزانی که باید در زمین‌ها شالیزاری خوشه‌های طلایی برنج را نظاره می‌کردند با اعلام طرح ممنوعیت کشت برنج، زمین‌های بایر را نظاره‌گر بودند.

سالی که برای کشاورزان میاندورودی، ساری و جویبار به سختی گذشت و با وجود گرانی‌ها و عدم کشت شالی با مشکلات اقتصادی روبه‌رو شدند.

تراژدی تلخی که سال گذشته برخی از برنج‌کاران مازندران تجربه کردند با بارش‌های مطلوب امسال نسبت به سال گذشته از بین رفت و درحال حاضر بسیاری از شالیکاران درحال آماده‌سازی اراضی شالیزاری برای کشت برنج هستند.

شرایط مناسب آماده سازی شالیزارها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: شرایط جوی برای عملیات آماده سازی شالیزارها مناسب است.

عزیزالله شهیدی‌فر با اشاره به اینکه شرایط جوی به ویژه بارندگی‌های اخیر فرصت خوبی برای آغاز عملیات آماده سازی زمینهای شالیزاری استان است ، به کشاورزان توصیه کرد؛ همزمان با آبگیری آب بندانها ،لایروبی سر دهنه ها و کانالها با مغتنم شمردن زمان، به منظور مدیریت تامین آب و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، برای عملیات شخم و شیار و آب تخت شالیزارها اقدام کنند.

شهیدی فر با بیان اینکه بخشی از مصرف آب شالیزارها مربوط به شخم و شیار و آب تخت است ، گفت : انجام این کار با هرز آب های زمستانی صرفه جویی ذخایر منابع آبی و مصرف بهینه سوخت مورد نیاز فصل شالیزاری را بهمراه دارد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه شالیکاران با توجه به تغییرات آب و هوایی برای خزانه‌گیری و بذرپاشی برنج عجله نکنند افزود: بر اساس کشاورزی فنی بهترین زمان خزانه‌گیری برنج ؛ دهه سوم اسفند و نیمه اول فروردین است تا نشا 30 تا 35 روز در خزانه بماند و سپس به زمین اصلی منتقل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه خزانه گیری قبل از زمان اعلام شده با خطر پذیری بالایی رو بروست و سرمای احتمالی روزهای باقی مانده زمستان باعث خسارت به خزانه‌ها می‌شود،خاطرنشان کرد: عملیات نشاکاری نیز از نیمه دوم فروردین توصیه می شود.

شهیدی فر همچنین امحاء علف‌های هرز بویژه در داخل کانال‌های آبرسانی را برای انتقال بهینه آب ، ذخیره آبی زمینهای شالیزاری و مبارزه با آفات موثر دانست.

*ممنوعیتی برای کشت برنج نداریم

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز اظهار کرد: امسال وضعیت بهتری از لحاظ منابع آبی نسبت به سال گذشته داریم.

محمدابراهیم یخکشی با اعلام اینکه ممنوعیتی برای کشت برنج در اراضی شالیزاری مازندران نداریم و نمی‌توانیم کشت برنج را در اراضی ممنوع کنیم، افزود: اگر وضعیت منابع آبی در حد مطلوب نباشد می‌توانیم به کشاورزان توصیه کنیم به فکر کشت محصولی جایگزین در اراضی باشند ولی امسال با توجه به وضعیت بارش‌ها مشکلی در این زمینه نداریم.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان هرچه سریع‌تر نسبت به آب تخت اراضی شالیزاری اقدام کنند، خاطرنشان کرد: درست است وضعیت منابع آبی نسبت به سال گذشته مطلوب بوده ولی نسبت به سال 95 از وضعیت خوبی برخوردار نیست و صرفه‌جویی برای همه شالیکاران در اولویت باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به اینکه کشت، آب‌تخت و شخم و شیار به‌موقع مورد تاکید است، گفت: وضعیت سد شهید رجایی نیز نسبت به سال گذشته مطلوب است درحال حاضر ذخیره آب در این سد به 67 میلیون متر مکعب رسیده است.

یخکشی در پایان گفت: ذخیره آب در سال شهید رجایی در همین زمان از سال در سال 95، 110، سال گذشته 45 و در حال حاضر نیز به 67 میلیون متر مکعب است که مهم‌ترین صرفه‌جویی و توجه به بحث مدیریت مصرف است.

60 درصد آببندان‌های میاندورود آبگیری شد

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون 60 درصد آب‌بندان های این شهرستان آبگیری شد.

سید شبر موسوی افزود: این شهرستان با داشتن 692 هکتار آببندان برای ذخیره آبی کشاورزان و کاهش تنش های ناشی از خشکسالی احتمالی، جلوه‌ای خاص به روستاهای این منطقه بخشیده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود ادامه داد: این شهرستان دارای 13 قطعه آب‌بندان در 12 روستا است که یک هزار و 90 هکتار از اراضی شالیزاری را تحت پوشش آبیاری قرار می هد.

وی با اشاره به اینکه آببندان های اراضی کشاورزی این شهرستان با توجه بارش های خوب پائیزی و هدایت آبهای روان به سمت آببندان ها، تاکنون آبگیری مطلوبی داشته است، افزود: کشاورزان ضمن استفاده بهینه در مصرف آب، نسبت به شخم و شیار شالیزارهای خود هرچه سریعتر اقدام کنند.

شخم و شیار 3500 هکتار از شالیزارهای جویبار

مدیر جهاد کشاورزی جویبار نیز گفت: تاکنون سه هزار و 555 هکتار از اراضی شالیزاری این شهرستان شخم و شیار زمستانه شد.

محمد شعبانی با اشاره به آغاز شخم و شیار زمستانه در اراضی شالیزاری، گفت: امسال تاکنون سه هزار و 555 هکتار از شالیزارهای شهرستان جویبار با احتساب کشت دوم شخم و شیار زمستانه شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار با بیان اینکه تاکنون آب تخت اولیه در 926 هکتار از زمین های شالیزاری این شهرستان انجام شده است، تصریح کرد: شخم زمستانه یکی از راهکارهای موثر در مبارزه با آفات زراعت برنج بخصوص کرم ساقه خوار و مبارزه با علف های هرز است.

وی افزود: برای آگاهی مردم نسبت به اهمیت آب و مدیریت مصرف بهینه آب کشاورزی در زمان خشکسالی یا معضل کم آبی با همکاری شوراهای اسلامی و دهیاران، دوره های آموزشی ترویجی برای کشاورزان در سطح روستاها و مراکز جهاد کشاورزی این شهرستان برگزار شد.

شعبانی در پایان یادآور شد: این شهرستان دارای 9 هزار و 750 هکتار اراضی شالیزاری و دو هزار و 307 هکتار آببندان بعنوان منابع تامین آب کشاورزی است که تاکنون حدود 80 درصد آن آبگیری شده است.

امسال کشاورزان مازندران با دلی پُرامید خودشان را برای کشت برنج آماده می‌کنند و از همان آغاز فصل زراعی بذر را آماده کرده و درحال حاضر نیز در تدارک آماده‌سازی شالیزارها هستند تا بتوانند نشاهای سبز را به‌امید خوشه‌های طلایی در دل زمین بنشانند.

بلاغ
اخبار تبریز

اخبار اردبیل

اخبار البرز

اخبار اصفهان

اخبار ایلام

اخبار تهران

اخبار خراسان جنوبی

اخبار خراسان رضوی

اخبار خراسان شمالی

اخبار مازندران

اخبار خوزستان

اخبار فارس

اخبار قزوین

اخبار قم

اخبار کردستان

اخبار کرمانشاه

اخبار کهکیلویه و بویراحمد

اخبار گیلان

اخبار همدان

اخبار یزد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار