آیا می دانستید در کره زمین چند کشور واقعاً دموکراتیک وجود دارند؟ اصلاً حکومت دموکراتیک به چه معناست؟ دموکراسی نقطه ضعف ها و قوت های متعددی دارد و معمولاً واژه «دموکراسی» با بار معنایی بسیار مثبتی توأمان است. اگر چه تمامی کشورهای جهان خود را جزو دموکراتیک ترین کشورهای جهان می دانند اما دموکراتیک بودن مولفه هایی دارد که شاید در هیچ کشوری به طور کامل نتوان این مولفه ها را یافت. به عبارت دیگر هر کشوری میزانی از دموکراتیک بودن را در خود دارد از این رو نمی توان گفت که کشوری کاملاً دموکراتیک یا کاملاً غیردموکراتیک است.
کد خبر: ۷۱۵۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲ 17 February 2019

آیا می دانستید در کره زمین چند کشور واقعاً دموکراتیک وجود دارند؟ اصلاً حکومت دموکراتیک به چه معناست؟ دموکراسی نقطه ضعف ها و قوت های متعددی دارد و معمولاً واژه «دموکراسی» با بار معنایی بسیار مثبتی توأمان است. اگر چه تمامی کشورهای جهان خود را جزو دموکراتیک ترین کشورهای جهان می دانند اما دموکراتیک بودن مولفه هایی دارد که شاید در هیچ کشوری به طور کامل نتوان این مولفه ها را یافت. به عبارت دیگر هر کشوری میزانی از دموکراتیک بودن را در خود دارد از این رو نمی توان گفت که کشوری کاملاً دموکراتیک یا کاملاً غیردموکراتیک است.

تنها کاری که می توان کرد این است که کشورها را در این زمینه رتبه بندی کرد و در این میان مجله اکونومیست هر ساله فهرستی از دموکراتیک ترین کشورهای جهان تهیه می کند که عنوان «کامل ترین دموکراسی ها» یا «دموکراسی های مطلق» به آن ها اطلاق می شود. در این کشورها آزادی بیان به شکل کامل برقرار بوده و رسانه ها از آزادی نامحدودی برخوردارند. همچنین در این کشورها، مردم به میزانی از آموزش، انتخابات آزاد، آزادی های مدنی نامحدود و دخالت موثر در تصمیم سازی های حکومتی دسترسی دارند که گاهی می توان آن ها را زیاده روی دانست. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ مورد از دموکراتیک ترین کشورهای جهان بر اساس فهرست مجله اکونومیست آشنا کنیم که تقریباً تمامی آن ها در قاره اروپا حضور دارند.

۱۰- سوییس
دموکراتیک ترین کشورهای جهان

سوییس سرزمینی عمدتا محصور است که نماد کامل دموکراسی در بسیاری از حوزه هاست به حدی که در برخی از موارد به یک هیولای دموکرات غول پیکر و غیرقابل توقف تبدیل می شود. در این کشور همه پرسی چیزی عادی و روزمره است و در مورد هر یک از جنبه های زندگی در این کشور و در ۲۶ کانتون سوسیالیستی آن انتخابات و نظرسنجی برگزار می شود. در مورد هر چیزی می توان درخواست همه پرسی کرد و هر کسی می تواند چنین درخواستی داشته باشد به شرطی که شهروند سوییس بوده و بتوانید در عرض ۱۸ ماه بیش از ۱۰۰٫۰۰۰ رأی در موافقت با همه پرسی در آن موضوع خاص جمع آوری نمایید. در صورت برآورده شدن این پیش نیازها، تمامی مردم کشور پای صندوق های رأی رفته و نتایج آن را خواهند پذیرفت. چنین کاری که ظاهراً گاهی مضحک و خنده دار می شود نیاز به احزاب سیاسی را از بین برده است.

البته این سیستم بدون اشکال و نقطه ضعف نیز نیست؛ برای مثال بر اساس همین سیستم همه پرسی، زنان این کشور تا سال ۱۹۷۱ اجازه رأی دادن نداشتند. در یکی از کانتون های این کشور هیچ همه پرسی در این زمینه تا سال ۱۹۹۱ صورت نگرفت. از دیگر همه پرسی های خنده دار در این کشور این بود که تمامی شهروندان سوییس مبلغی به صورت ماهیانه دریافت کنند که البته در همه پرسی رد شد. در مورد عجیب دیگری در مورد این که به همه شهروندان این کشور شش هفته مرخصی با حقوق در طول سال داده شود همه پرسی برگزار شد که البته این همه پرسی نیز با جواب منفی شهروندان مواجه شد. باور می کنید در کشوری که یکی از دموکراتیک ترین کشورهای جهان است مردم به دریافت حقوق بی دلیل و مرخصی های باحقوق اضافی نه بگویند؟!!!

مطالب پیشنهادی ۹- فنلاند
دموکراتیک ترین کشورهای جهان

فنلاند کشوری است که با توجه به مجاورت سرزمینی و قرابت فرهنگی و تاریخی با روسیه بسیاری انتظار داشتند مانند این کشور بلوک شرقی در زمینه دموکراسی با شکست هایی مواجه شود که در میان کشورهای همسایه روسیه و عضو بلوک شرق مانند سه کشور حوزه بالتیک (لیتوانی، لتونی و استونی) دیده می شود. این سه کشور نتوانستند در میان ۲۰ کشور اول این رتبه بندی قرار بگیرند و کشورهای همسایه و نزدیک دیگر مانند بلاروس و اوکراین نیز حتی در میان ۱۰۰ کشور اول فهرست دموکراتیک ترین کشورهای جهان قرار ندارند. جالب این که فنلاند تا پایان جنگ جهانی اول بخشی از خاک روسیه به شمار می رفت اما فنلاندی ها برخلاف بسیاری از کشورهای حوزه دریای بالتیک، دموکراسی را به عنوان رییس دوست داشتنی کشور خود انتخاب کرده اند.

این کشور بالاترین میزان مشارکت زنان در حوزه سیاست را در جهان داراست و حدود ۶۰ درصد از وزرا و مناصب سیاسی این کشور در دست زنان است. علاوه بر این شهروندان این کشور به طور رومزه با فعالیت های سیاسی حکومت خود آشنایی داشته و از آن ها باخبرند. حتی نشست های کابینه با حضور ۶۰۰ نفر از شهروندان عادی این کشور برگزار می شود. در گذشته این نشست ها در خارج از پایتخت نیز انجام می شد تا تمامی مردم اصیل فنلاند بتوانند شاهد این نشست ها و تصمیم گیری ها باشند. آزادی مطبوعات چنان در قانون اساسی این کشور نهادینه شده و مقدس انگاشته می شود که فنلاند در این زمینه حتی رتبه ای بالاتر از ایالات متحده را دریافت کرده است. چنین میزانی از دموکراسی برای کشوری بسیار سرد که تنها ۵٫۵ میلیون نفر جمعیت دارد بسیار جالب بوده و آن را به یکی از دموکراتیک ترین کشورهای جهان تبدیل کرده است.

۸- استرالیا
دموکراتیک ترین کشورهای جهان

استرالیا در یکی از دوردست ترین نقاط جهان قرار دارد که فاصله ای هزاران کیلومتری با دیگر نقاط جهان داشته و نام آن با عروس های دریایی و عنکبوت ها و مارهای سمی اش گره خورده که شاید کمتر کسی دوست داشته باشد در آن زندگی کند. اما برای کسانی که در این کشور زندگی می کنند، زندگی در این کشور بسیار دوست داشتنی و راحت بوده و به این که کشورشان یکی از دموکراتیک ترین کشورهای جهان است افتخار می کنند. استرالیا به داشتن جامعه ای آزاد و دوست داشتنی شهرت دارد و هر کسی می تواند (بیشتر در گذشته) با داشتن شرایطی ساده به این کشور سفر کند.

این کشور در زمینه آزادی های مدنی نمره کامل ۱۰ را دریافت کرده است؛ حتی یک دهه بعد از این که قوانین ضد تروریسم باعث نگرانی برخی از شهروندان این کشور در مورد نظارت های بی سابقه دولت بر زندگی مردم شده است. اگر چه ممکن است در سال های آینده رتبه استرالیا در این فهرست بالاتر برود اما مردم این کشور هنوز هم از زندگی در یکی از دموکراتیک ترین کشورهای جهان لذت می برند. البته این کشور کاملاً بی نقص نیست و در سال های اخیر سقوط دولت ها و تغییر نخست وزیر و کابینه های زیادی در استرالیا به وقوع پیوسته است.

۷- کانادا
دموکراتیک ترین کشورهای جهان

همه می دانستیم که بدون شک کشور سرد و کوهستانی کانادا جایی در فهرست دموکراتیک ترین کشورهای جهان خواهد داشت. کانادا همواره کشوری بوده که اتفاقات نادری در آن رخ می دهد و همه چیز در برف و هاکی خلاصه می شود. اما کانادا چیزی فراتر از محیط دوستانه و گاه کسل کننده ای که از آن ترسیم شده می باشد. همان طور که رتبه این کشور نشان می دهد، سیستم حکومتی کانادا طوری مدیریت و برنامه ریزی شده که آزادی های مدنی شهروندان به هر قیمتی باید محترم انگاشته شود.

آزادی بیان و ادیان و تحمل تفاوت های دیگران در این کشور زبانزد جهانیان است. حقوق اقلیت های دینی، نژادی، جنسیتی و حتی زبانی در این کشور به خوبی مورد احترام قرار می گیرد و اقلیت فرانسوی زبان ساکن در ایالت کبک نیز به خوبی بر اساس قانون اساسی این کشور محافظت می شوند هر چند این ایالت بارها و بارها در دهه های اخیر نوای جدایی و استقلال سر داده است. اگر چه در نیمه اول قرن بیستم اقلیت ها هیچ اهمیتی در این کشور نداشتند اما امروزه کانادا به تمامی اقلیت های قومی و نژادی ساکن در این کشور به یک میزان توجه دارد.

۶- ایرلند
دموکراتیک ترین کشورهای جهان

در طول اقیانوس آتلانتیک شمالی کشوری جزیره ای با تاریخی بسیار پرفراز و نشیب قرار دارد که در میان کشورهای قدرتمندی محاصره شده اما یکی از دموکراتیک ترین کشورهای جهان به شمار می اید. در قانون اساسی ایرلند آزادی بیان اصلی بسیار مهم و محترم است و تنها محدودیت های اندکی در این زمینه وجود دارد که آن هم برای جلوگیری از درگیری و خشونت و یا جلوگیری از خشونت علیه کودکان و دیگر موضوعات حساس اجتماعی در قانون اساسی گنجانده شده است.

همه پرسی های متعدد نشان می دهد که مردم این کشور با کوچکترین مقدار کاهش در میزان آزادی های مدنی در این کشور مخالفند و هیچ دلیلی را در این زمینه مقبول نمی دانند. اما همیشه این طور نبوده زیرا در دوران آشوب و درگیری در ایرلند شمالی محدودیت هایی در زمینه سخنانی که در تلویزیون و رادیو بیان می شد وجود داشت به خصوص اگر در مورد درگیری ها بوده و یا به گسترش خشونت و تروریسم منتهی می شد. با خوابیدن درگیری ها این محدویت ها نیز ملغی شد.

۵- دانمارک
دموکراتیک ترین کشورهای جهان

هر گاه که در اینترنت به دنبال فهرستی در مورد بهترین کشورها بگردید بدون شک نام دانمارک را در رده های بالای آن خواهید دید. خانه هانس کریستین اندرسون، کپنهاگن، یکی از شادترین کشورهای جهان است که زندگی در آن بسیار لذت بخش بوده و مردم آن از لحاظ مالی بهترین شرایط را در میان کشورهای جهان دارند. مردم دانمارک در زمینه استفاده از انرژی های سبز رتبه اول را در جهان دارند. آزادی مدنی در مقیاس فردی هسته اصلی قانون اساسی دانمارک است و هر چیزی که در این کشور وجود دارد این موضوع را در ذهن متبلور می سازد.

سیستم اقتصادی و مالی این کشور با گشاده دستی با مردم خود رفتار می کند. همچنین در زمینه تعادل جنسیتی در محیط های کاری و سیاسی نیز این کشور در رتبه های بالای جهانی قرار دارد و آن چنان شفافیت در سیستم حکومتی این کشور وجود دارد که بازدیدکنندگان از شهر کپنهاگن به راحتی می توانند وارد ساختمان پارلمان این کشور شوند.

۴- نیوزیلند
دموکراتیک ترین کشورهای جهان

نیوزیلند را می توان همان کانادا در نظر گرفت اما با مساحتی بسیار کمتر که بسیار دورتر از دیگر نقاط جهان و در مجاورت استرالیا قرار گرفته است. در این کشور به جای هاکی کانادایی ها، راگبی طرفداران بسیاری دارد. این کشور چنان به آزادی های فردی و مدنی اهمیت می دهد که حتی دانمارک نیز در مقایسه با آن یک زندان بزرگ به نظر می رسد. به همین دلیل است که نیوزیلند یک رتبه بسیار عالی در فهرست دموکراتیک ترین کشورهای جهان دریافت کرده است. این کشور در بسیاری از معیارهای کشورهای آزاد رتبه اول را به خود اختصاص می دهد.

حقوق اقلیت های قومی و جنسیتی بسیار محترم شمرده شده و زنان قبل از هر ملیت دیگری در این کشور اجازه رأی دادن داشته اند. هیچ سطحی از سرکوب و رفتار خشونت آمیز با مردم این کشور توسط حکومت انجام نمی گیرد. تمامی قومیت ها و اقلیت های هر چند کوچک در اداره کشور سهم دارند و رهبر این کشور نیز یک زن به نام ژاکیندا آردرن است. در تمام این کشور چنان مناظر زیبا و خیره کننده ای وجود دارد که مردم و حتی توریست ها نیز فرصتی برای فکر کردن به مسئله دموکراسی و آزادی های شخصی و مدنی ندارند.

۳- سوئد
دموکراتیک ترین کشورهای جهان

کشورهای اسکاندیناوی معمولاً در زمینه دموکراسی و آزادی رتبه های بالایی را کسب می کنند و اولین کشور سرد شمال اروپا که در میان سه کشور برتر این فهرست قرار می گیرد سوئد است؛ کشوری که ولوو، Ikea و قهرمانان زن دوست داشتنی و سرخ موی فیلم ها و سریال های تلویزیونی را به ما داده است. این کشور در سال ۲۰۰۶ در رتبه اول فهرست دموکراتیک ترین کشورهای جهان قرار داشت. این کشور همواره یکی از سه کشور برتر جهان در زمینه آزادی و دموکراسی بوده و زندگی در آن آرزوی بسیاری از مردم جهان برشمرده می شود. اگر چه این کشور به دلایلی ساده به رتبه سوم دموکراتیک تری کشورهای جهان سقوط کرده اما هنوز هم یکی از سه کشور جهان با بیشترین میزان آزادی و دموکراسی به شمار می آید.

۲- ایسلند
دموکراتیک ترین کشورهای جهان

روی کاغذ نمی توان ایسلند را یک کشور دانست زیرا بخش اعظم این کشور را صخره ای یخ زده به اندازه انگلستان تشکیل داده است که زندگی در آن برای بسیاری از مردم دیگر نقاط جهان غیرممکن به نظر می رسد. این کشور در گذشته برای مدتی بسیاری طولانی تنها یک مرکز کوچک ماهیگیری بوده و سپس به مرکز کازینوهای جهان تبدیل شد و در نهایت در سال ۲۰۰۸ توسعه ای عظیم یافت. جمعیت این کشور حتی به اندازه یکی از شهرهای کوچک ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده نیز نیست.

با تمام این شرایط، کشور ایسلند همچنان به پیشرفت خود ادامه داده و در رتبه دوم دموکراتیک ترین کشورهای جهان قرار دارد. ایسلند نیز مانند بسیاری از کشورهای شمال اروپا به برابری و توجه به ارزش های انسانی اهمیت زیادی می دهد. زنان نیز به اندازه مردان در سیاست این کشور سهمی هستند و مردم نیز از چنان آزادی و دموکراسی برخوردار هستند که آزادانه در اداره کشور خود دخالت می کنند. تنها مشکل در این کشور این است که دولت ها به سرعت تغییر می کنند و این مسئله در دو سال اخیر شدت بیشتری گرفته است.

۱- نروژ
دموکراتیک ترین کشورهای جهان

آیا نروژ بی نقص ترین کشور جهان است؟ این کشور بسیار زیبا، ثروتمند، شاد و پر از مردمی جذاب است که قاطی شدن با آن ها لذت بخش تر از حد تصور شماست. این کشور اکنون و بر اساس رده بندی مجله اکونومیست در صدر دموکراتیک ترین کشورهای جهان قرار دارد که بسیاری از ما را برای اقامت در این کشور وسوسه می نماید اما این امر امکانپذیر نیست

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار