این روزها بررسی بودجه۹۸ شهرداری تهران، در کمیسیون های تخصصی، مهمترین برنامه شورای شهر تهران است. بودجه‌ای که با نگاه مدیریت شهری در دوره جدید فاصله دارد.
کد خبر: ۷۱۴۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹ 13 February 2019

این روزها بررسی بودجه۹۸ شهرداری تهران، در کمیسیون های تخصصی، مهمترین برنامه شورای شهر تهران است. بودجه‌ای که با نگاه مدیریت شهری در دوره جدید فاصله دارد.

پیروز حناچی در صد و بیست و یکمین جلسه شورای شهر در صحن علنی، لایحه بودجه سال۹۸ را با رقم ۱۸ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان برای سال آینده به شورای شهر پیشنهاد داد.

لایحه بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای سال ۹۸ با ۱,۵۰۰ میلیارد تومان افزایش نسبت به سال۹۷، حدود ۹ درصد افزایش داشته است.

حناچی در واکنش‌ها نسبت به افزایش ۹ درصدی بودجه گفته است، سقف بودجه در شهرداری تهران ۳ سال است که افزایش پیدا نکرده و با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم به نظر می‌رسد که این میزان افزایش، چندان زیاد هم نیست.

چند نکته درباره بودجه سال ۹۸

در بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران، هزینه‌ها ۸ درصد، تملک و دارایی ۳ درصد، تملک دارایی‌های مالی ۹ درصد و بودجه شرکت‌ها ۱۱ درصد افزایش داشته است.

بیشترین سهم از افزایش بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران برای بخش حمل و نقل عمومی پیش‌بینی شده است. توسعه مترو، خطوط بی‌آرتی و گسترش محورهای تردد پیاده و دوچرخه از جمله مواردی است که در این بخش نظر گرفته شده است. بودجه حمل و نقل عمومی که در سال ۹۸ نسبت به سال جاری ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، پس از حقوق و دستمزد، بیشترین سهم از اعتبارات شهرداری را به خود اختصاص می‌دهد.

بازگشت بودجه به مدیریت سابق

اما با مروری بر کلیات بودجه ۹۸ آن چه قابل توجه است این است که در بودجه امسال شاهد افزایش توجه به درآمدهای نقد در حوزه پروانه های ساختمانی هستیم و این در حالی است که پیش بینی می کنیم در حوزه ساخت و ساز رکود داشته باشیم؛ یعنی حجمی از درآمدهای محقق نشده خواهیم داشت. این در حالی است که در بودجه مدیریت نجفی شاهد کاهش در این حوزه بودیم.

بودجه درآمدهای پایدار با ۲۰ درصد بسته شده و این عدد در سال گذشته ۴۰ درصد بوده است. در این بودجه برای پارک حاشیه‌ای رقم پایینی در نظر گرفتند. قطعا ۱۰۰۰ میلیارد در بودجه ۹۷ واقع بینانه نبود اما ۵۰ میلیارد امسال هم سلب مسئولیت در این زمینه است.

به بیان دیگر باید گفت بودجه ۹۶ با آرمان های مدیریت جدید شهری هم خوانی بیشتری داشت و بودجه سال آتی، در واقع بازگشت به بودجه های قدیم است و نگاه به مدیریت جدید شهری کم رنگ شده است.

درآمدهای بودجه در معرض ریسک قرار دارد

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرآنلاین درباره بودجه ۹۸ می گوید: ما بودجه سال ۹۸ را با توجه به آن چه در سال ۹۷ محقق شده تصویب می کنیم.

وی توضیح می دهد: ما عدد و رقم ها را سعی کردیم طوری ببندیم که محقق شود. اتفاق خوب در شورای پنجم این است که ما ماه به ماه گزارش بودجه را در صحن داریم و آقای رسولی هر ماه میزان تحقق را ارائه می دهد و شهرداری هم گزارشی از مناطق به صورت دائم ارائه می دهد.

اعطا ادامه می دهد: اما وضعیتی که در بحث اقتصادی داریم طبیعتا ممکن است بخشی از منابع درآمدی در معرض ریسک قرار بگیرد. ما در سال آینده به طور جدی تحریم ها و رکود را داریم که یک مقداری بخش های بودجه را در معرض ریسک قرار می دهد که ما همان را هم در لایحه ارسالی هم پیش بینی هایی شده است اما باید وارد جزئیات بیشتری بشویم.

سخنگوی شورای شهر تهران در خاتمه می گوید: به هر حال لایحه بودجه تازه به دست اعضای شورای شهر رسیده و ما پس از بررسی همه موارد می توانیم شفاف تر درباره آن صحبت کنیم.

شهرداری در بودجه ۹۸ به دنبال درآمدزایی از شهر است؟

تحقق درآمدها بهتر از سال۹۷ نخواهد بود

محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در گفتگو با خبرآنلاین درباره بودجه و درآمدهای آن می گوید: رویکرد و اولویت مدیریت شهری دوره پنجم این است که بودجه شهرداری تهران به هر میزان که شده از درآمدزایی شهرسازی مبتنی بر بارگذاری و تغییر کاربری کاهش پیدا کند و به سمت منابع درآمدی دیگر برود. ما نباید در فرایند بودجه ریزی طوری سیاست گذاری کنیم که مجددا بخواهیم برویم به سمت درآمدزایی بیشتر از حوزه شهرسازی و بارگذاری بیشتر در فضای شهری.

وی اضافه می کند: اما مشکلی که در فرایند عملیاتی کردن بودجه سال۹۷ پیش آمد، این بود که به دلیل تغییر مدیریت‌ها در شهرداری تهران در این دو سال، حوزه مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و سازمان املاک و مستقلات و شهرداری های مناطق نتوانستند سیاست مصوب در بودجه ۹۷ مبنی بر تامین منابع درآمدی از حوزه غیرنقد را عملیاتی کنند.

سالاری با بیان این مطلب که این موضوع باعث شد اعضای شورای شهر همواره نگران باشند و نگرانی خود را بارها اعلام کردند، ادامه می دهد: اینکه حوزه منابع غیرنقد باید افزایش پیدا کند خوب است اما مشروط بر اینکه با فروش املاک و اراضی ارزشمند شهر نباشد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه ما دوست داریم منابع غیرنقد اگر از محل فروش املاک است کاهش پیدا کند و درآمدهای پایدار داشته باشیم می گوید: در حال حاضر نمی شود درباره لایحه ارائه شده خیلی اظهارنظر کرد. باید کمیسیون های تخصصی شورا با معاونت های تخصصی جلساتی بگذارند و مبتنی بر یک ارزیابی دقیق تصمیم گیری کنیم.

وی با اشاره به بودجه سال۹۸ و ایرادات آن می افزاید: این بودجه پیشنهاد شهرداری تهران است و هنوز کمیسیون‌های تخصصی به آن ورود نکردند و رویکرد ما در کمیسیون شهرسازی افزایش درآمد بخصوص درآمد خارج از مفاد طرح تفصیلی نخواهد بود.

سالاری در عین حال تاکید می کند: اما اینکه ما تصویب کنیم که از حوزه شهرسازی چقدر درآمد کسب شود خیلی منطقی و الزام آور نیست. این موضوع بستگی به مولفه های دیگری هم دارد اینکه آیا ساخت و ساز رونق دارد یا نه و...

وی می گوید: با این حال پیش بینی ما این است که واقع بینانه دیده نشده است. با فضای موجود و تورم قابل توجهی که داشتیم و الان به رکود جدی رسیده پیش بینی ما این نیست که وضعیت بهتر از سال ۹۷ خواهد بود.

 

تصویب بودجه در راستای عملی شدن کلیات برنامه

صدراعظم نوری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در گفتگو با خبرآنلاین با بیان اینکه هنوز زود است که درباره بودجه اظهار نشود شود، می گوید: با این حال قطعا بودجه در راستای عملی شدن احکام و کلیات برنامه است در برش یک ساله به تصویب خواهد رسید.

وی می گوید: در بودجه ۹۸ اولویت هایی داریم که باید حتما لحاظ شود؛ یکی بحث توسعه حمل و نقل عمومی و ریلی است که بخش قابل توجه بودجه به این حوزه اختصاص می یابد و با توجه به فاینانس هایی که انجام گرفته و می گیرد و اوراق مشارکتی که به فروش می رسد طبیعتا حدود ۲هزار میلیارد صرف خطوط ۶ و ۷ می شود و هزار میلیارد صرف اتوبوس و تاکسی و ون خواهد شد.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر مسائل زیست محیطی ادامه می دهد: کاهش آلودگی، کاهش ترافیک و توجه به باغ ها نیز از اولویت هایی است که ما در کمیسیون به جد آن را پیگیری خواهیم کرد.

شهرداری در بودجه ۹۸ به دنبال درآمدزایی از شهر است؟

در عین حال مجید فراهانی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز با اشاره به تورم ۳۰ تا ۵۰ درصدی که از سوی مراکز پژوهشی کشور اعلام شده است، می گوید: به دلیل آنکه کسری بودجه اجتناب ناپذیر را در بخش عمومی خواهیم داشت از این رو، مهم‌ترین بخش کار حاکمیت و انضباط مالی و شفافیت، تدوین بودجه خواهد بود. چرا که تغییر نگاه شورای شهر و لزوم پیشرفت‌های تحول آفرین مبتنی بر مدیریت هزینه و افزایش سرمایه‌گذاری است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بخش‌های مهم سیاست‌های بودجه سال آینده می گوید: در بخش مصارف تاکید جدی بر مدیریت هزینه، کنترل هزینه، به خصوص در بخش شرکت‌ها، سازمان‌ها، مناطق و تشکیل ستادی برای این موضوع و همچنین جلوگیری از کسری بودجه مورد انتظار خواهد بود.

حالا باید منتظر بررسی لایحه بودجه در کمیسیون های تخصصی بود تا ببینیم بودجه آتی پایتخت دچار چه تغییراتی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار