دبیرکل حزب اراده ملت ایران گفت: استانی شدن انتخابات، رقابت داوطلبان را برنامه محور کرده و احزاب می توانند نقش موثرتری در ترکیب و حفظ کرسی های مجلس شورای اسلامی داشته باشند.
کد خبر: ۷۱۳۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷ 11 February 2019

«احمد حکیمی پور» روز جمعه در گفت و گو یی اظهار داشت: استانی شدن انتخابات جایگاه مجلس، شان نماینده و کیفیت قوانین را نیز ارتقا می دهد، به شرطی که در کنار این تغییر فرایند و ساز و کار انتخابات نیز حزبی شود، یعنی نامزدها به صورت واقعی از مجرای احزاب معرفی، توسط مردم انتخاب و به پارلمان وارد شوند.
دبیرکل حزب اراده ملت ایران به مزیت های استانی شدن انتخابات اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح داوطلبانی که چهره ملی و پایگاه محلی دارند شانس بیشتری برای ورود به پارلمان دارند؛ همچنین انتخابات حزبی تر شده و لیست های انتخاباتی و برنامه ها اولویت پیدا کرده و در مجلس رای می آورند نه کشمکش های محلی.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: با تصویب و اجرای طرح استانی شدن انتخابات، چهره های ملی و کلان نگر به مجلس وارد می شوند و همچنین انتخابات به گونه ای می شود که رقابت بین احزاب افزایش یافته و به نهادیه شدن دموکراسی و مردمسالاری در ایران کمک می کند.
حکیمی پور با بیان این که «استانی شدن انتخابات، رقابت های داوطلبان را برنامه محور می کند» توضیح داد: به همین دلیل احزاب می توانند نقش موثرتری در ترکیب کرسی های مجلس داشته باشند؛ از طرفی جایگاه مجلس، شان نماینده و کیفیت قوانین ارتقا می یابد به شرطی که در کنار این تغییر فرایند، ساز و کار انتخابات نیز حزبی شود، یعنی نامزدها به صورت واقعی از مجرای احزاب معرفی، توسط مردم انتخاب و به پارلمان بروند.

**حفظ کرسی نمایندگی مهمتر از حفظ یک شخص در پارلمان
دبیرکل حزب اراده ملت ایران خاطرنشان کرد: قبل از انتخابات مجلس برخی از احزاب افتخار می کردند که این نماینده عضو حزب ما است، اما پس از انتخابات منکر می شدند؛ در حالی که اگر یک داوطلب نمایندگی برای کرسی پارلمان، از مجرای رسمی یک حزب شناسنامه دار به مجلس راه پیدا کند، خود حزب بر رفتار نماینده نظارت خواهد داشت.
وی گفت: وقتی حزب در فرایند انتخابات نقش موثر داشته و دخیل باشد، برای صیانت از اعتبار و جایگاه سیاسی و پایگاه اجتماعی خود، به خاطر حفظ آبروی جریان، تشکیلات و هویت سیاسی خود، اگر نماینده ای تخلفی هم کرد با او برخورد می کند.
حکیمی پور گفت: با استانی شدن انتخابات، حفظ کرسی نمایندگی برای حزب مهمتر از حفظ یک شخص در پارلمان خواهد شد، پس اجازه نمی دهد که یک نماینده با یک رفتار نامنسب، به اعتبار حزب و تشکیلات آن آسیب بزند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: با استانی شدن انتخابات احزاب باید نامزد و فهرست نمایندگان داشته و به رای دهندگان معرفی کنند، البته می توان برای نامزدهای انفرادی و مستقل هم چند درصدی کرسی نمایندگی در نظر گرفت؛ در اغلب دموکراسی ها نیز این موضوع با شرایط خاص وجود دارد، مثلا داوطلب مستقل باید یک حداقل و نصابی از رای را نیز کسب کند.

** کاهش هزینه های اداری کشور و رقابت های سیاسی
حکیمی پور با تاکید بر ضرورت استانی شدن و حزبی شدن انتخابات مجلس، بیان کرد: اکنون که این طرح در مجلس در حال بررسی و تصویب است، نمایندگان به «حزبی شدن انتخابات» نیز توجه کنند و به قانون جامعیت بدهند، تا نامزدهای نمایندگی برای پارلمان از مجرای احزاب و تشکل های سیاسی رسمی و شناسنامه دار کشور معرفی شوند و انتخابات از قومی و قبیله ای بودن به برنامه محوری تبدیل شود.
دبیرکل حزب اراده ملت ایران تاکید کرد:اگر انتخابات استانی و نقش احزاب فعال تر شود، مردم با انتخاب نماینده پارلمان در سطح ملی، خواسته های کلان خود را از جریان های سیاسی واحزاب کشور مطالبه می کنند؛ در واقع احزاب پاسخگوی مردم شده و هزینه های اداری کشور و رقابت سیاسی و نیز کاهش می یابد.

**نمایندگان مجلس مسئولیت ملی دارند نه محلی
حکیمی پور گفت: استانی شدن انتخابات در چندین دوره مجلس شورای اسلامی مطرح و دنبال شده است و جای کار دارد که مجددا در مجلس بررسی و تصویب شود.
دبیرکل حزب اراده ملت ایران با آسیب شناسی انتخابات و نمایندگی مجلس، تصریح کرد: در مجلس نمایندگان درگیر مسائل جزئی حوزه های انتخابیه خود هستند و عملا تدارکاتچی مناطق و حوزه های انتخابیه خود شده و در مسائل اجرایی شهری و روستایی و برخی پروژه های عمرانی که صرفا جنبه تبلیغاتی دارد وارد می شوند که در آمایش سرزمینی و توسعه ملی کشور هم تاثیر ندارد، همین مسائل باعث شده نماینده از وظایف اصلی خود که قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است، باز بماند.
وی اظهار داشت: شیوه کنونی انتخابات پارلمان، برای بردن رقابت در سطح محلی و منطقه ای کاربرد دارد و باعث شده نمایندگان از دولت بودجه بگیرند و البته بخش زیادی از همین بودجه ملی کشور، برای طرح های محلی به هدر برود.
حکیمی پور گفت: همین روش و دیدگاه به نمایندگی پارلمان، منجر شده پروژه هایی در مناطق اجرایی شوند که حتی قبل از بهره برداری مرده اند؛ وجود انبوهی از دانشگاه ها که خارج از ظرفیت هستند، ساخت فرودگاه ها و سدهایی که هیچ توجیه اقتصادی ندارند، محصول همین نوع نگرش به جایگاه نمایندگی در پارلمان و محلی بودن رقابت های داوطلبان است.
این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: نماینده مجلس وقتی انتخاب می شود مسئولیت ملی دارد نه محلی؛ اما اکنون مطالبات محلی و منطقه ای مردم، مسئولیت های ملی نماینده پارلمان را تحت تاثیر قرار داده و کمرنگ کرده و نگاه ملی نمایندگان در مجلس شورای اسلامی را نسبت به طرح های کلان کشور، تحت الشعاع قرار داده است.
دبیرکل حزب اراده ملت ایران تاکید کرد: نمایندگان اگر قرار است یک قانون را تصویب و یا اصلاح کنند، طرح و لایحه آن را به صورت جامع بررسی کنند، زوایای مختلف آن را نیز ببیند تا در دوره بعدی، مجدد مجبور به بررسی، تغییر و یا اصلاح نشوند.
به گزارش ایرنا، 121 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای طرحی یک فوریتی درمورد «استانی شدن انتخابات مجلس» خواستار اصلاحاتی در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب (هفتم آذرماه 78) شدند.
نمایندگان امضاء کننده این طرح پیشنهاد کردند ماده 8 قانون به شرح زیر باید اصلاح شود: «از هر حوزه انتخابیه موجود در استان نامزد یا نامزدهایی که حداقل 20 درصد آرای صحیح مأخوذه حوزه انتخابیه تبصره ذیل ماده 1 این قانون را کسب کرده و بالاترین رأی را در کل استان به دست آورده اند، نماینده یا نمایندگان استان از آن حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.»
در این طرح آمده است: «در صورتی که حدنصاب در این ماده، برای یک یا چند کرسی بدست نیاید نامزد یا نامزدهایی که بیشترین رأی را نسبت به سایر نامزدهای آن حوزه انتخابیه در سطح استان کسب کرده باشند به عنوان نماینده یا نمایندگان آن استان از آن حوزه انتخابیه به مجلس راه می‌یابند.»
در این طرح با اشاره به ماده 10 قانون، - که به شرایط زمانی و مکانی برای رای دهندگان می پردازد- پیشنهاد شده است که ماده ای نیز با این مضمون که « رأی دهندگان در هر استان می‌توانند برای هر یک از حوزه‌های انتخابیه در استان در بین نامزدهای مربوط به همان حوزه انتخابیه به میزان تعداد کرسی‌های موجود نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب نمایند» الحاق شود.
امضاء کنندگان این طرح در مقدمه آن، «استانی شدن انتخابات مجلس» را دغدغه بسیاری از مسئولان نظام عنوان کرده و دلایل توجیهی خود را چنین بیان کرده اند:«باوجود این که مجلس شورای اسلامی قوانین متعددی در زمینه برگزاری انتخابات مجلس منعقد کرده ، ولی در دو دهه اخیر با اصلاحات بیشماری مواجه شده که این مهم نشان از این دارد که قوانین مربوط می‌تواند دارای ایراداتی باشد و اصلاح آن می‌تواند زمینه حضور مردم در عرصه انتخابات را پررنگ تر کند.»
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار