در اولین هفته از بهمن ماه شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه حقوقی و قضایی بودیم که مسئولان و کارشناسان این حوزه نظرات و مباحثی را در خصوص این اتفاقات و اخبار مطرح کردند.
کد خبر: ۷۰۷۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸ 25 January 2019

این خبر مروری است بر مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی در هفته ای که سپری شد.

توقیف ۱۸ خودروی سواری متخلف سرویس مدارس در بافت

در اولین روز هفته گذشته، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بافت از توقیف ۱۸خودروی سواری متخلف سرویس مدارس در این شهرستان خبر داد و گفت: عدم رعایت ظرفیت مجاز وسیله نقلیه، علت اصلی توقیف خودروهای مذکور بوده است.

روح الامینی با بیان اینکه رانندگان باید تعهد اخلاقی و حرفه‌ای داشته باشند و برای کسب سود و درآمد بیشتر، جان دانش آموزان را به مخاطره نیاندازند، اظهار کرد: سرویس‌های توقیف شده مذکور، سرویس‌های شخصی جابجایی دانش آموزان می باشند و تحت نظارت آموزش و پرورش نیستند و رانندگان متخلف در صورت بروز تصادف، بر اساس مواد ۷۱۴ به بعد قانون مجازات اسلامی مشمول مجازات‌های حبس و جزای نقدی می شوند.

اتحادیه‌های صنفی برای بقای خود با کم فروشان برخورد کنند

مدیرکل تعزیرات حکوتی استان تهران هم با اشاره به لزوم خودنظارتی در مقابله با کم فروشی گفت: در این بین اتحادیه ها نیز برای حفظ بقا و دوام خود باید با متخلفان برخورد کنند.

محمدعلی اسفنانی افزود: در بحث کم فروشی هم کالا و هم خدمات مدنظر قرار دارد، لذا در بحث خدمات اگر خدمتی از لحاظ کمی و کیفی نیز کمتر ارائه شود مشمول کم فروشی بوده و برای آن مجازات تعیین شده است.

وی همچنین گفت: بنده معتقد هستم که نظارت باید درون سازمانی باشد و خود نظارتی به نحو عمیقی تقویت شود، در این بین اتحادیه‌ها نیز برای حفظ بقا و دوام خود باید با متخلفان برخورد کنند.

توضیح رییس دادگستری یزد در مورد خبر دستگیری وارد کنندگان مواد مخدر به زندان

‌رییس کل دادگستری یزد هم درباره خبر منتشر شده درخصوص دستگیری افرادی که اقدام به ورود مواد مخدر به زندان می‌کردند، توضیحاتی ارائه کرد و گفت: پرونده این اتفاق مربوط به بیش از یکسال قبل است و تحقیقات این پرونده این مقدار زمان برده است اما در انتشار خبر، رسانه‌های معاند با تحریف خبر سعی کردند به مخاطبین این گونه القا کنند که کارکنان زندان در این اقدام نقش داشته‌اند.

وی افزود: این در حالی است که هم در متن خبر و هم در اوراق محتویات پرونده، حاکی است که افرادی خارج از زندان با همدستی بعضی از خانواده‌های متهمین بازداشتی در زندان اقدام به این عمل مجرمانه می ‌ کرده‌اند و هیچ یک از کارکنان زندان در این اقدام دخیل نبوده ‌ اند.

دغدغه ما در وضعیت فعلی بحث فساد در سازمان‌ها و نهادها است

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی روز شنبه (29 دی ماه) در دیدار با استاندار خراسان رضوی در محل استانداری گفت: دغدغه عمومی ما در وضعیت فعلی بحث فساد در سازمان‌ها، ادارات، نهادها و حتی جامعه بوده که منتهی به فساد اقتصادی شده است.

حجت الاسلام علی مظفری، اظهار کرد: دستگاه قضایی همچون سایر سازمان‌ها در تمام شهرستان‌ها و بخش‌ها، واحد و حوزه قضایی دارد. ما در استان ۳۲ واحد و حوزه قضایی داریم که ۵۲ درصد تشکیلات و کار قضایی ما در خود مشهد و ۴۹ درصد کار پرونده‌های ما در طول سال در شهرستان‌ها متمرکز است.

مظفری با اشاره به اینکه مدیر نمی‌تواند بدون اختیار باشد، تصریح کرد: باید مسائل استان در خود استان حل شود و نباید چشم به تهران و مرکز بدوزیم.

پلمب ۱۱ عطاری متخلف در کرج

در اولین روز هفته‌ای که سپری شد، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان البرز هم از اجرای طرح پاک‌سازی عطاری‌ها در کرج خبر داد و گفت : در این رابطه چهار متهم نیز بازداشت شدند.

عیادت رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح از بازمانده هواپیمای ۷۰۷

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور هم با حضور در بیمارستان بعثت نهاجا از نزدیک جویای احوال تنها بازمانده سقوط هواپیمای ۷۰۷ شد.

صرف ثبت شرکت موجب پرداخت تسهیلات و ارز نخواهد بود

دادستان تهران گفت: صرف ثبت شرکت موجب پرداخت تسهیلات، وام و ارز نخواهد بود بنابراین دستگاه‌های دولتی برای پرداخت تسهیلات توانایی، اعتبارسنجی مالی و صلاحیت شرکت را مورد بررسی قرار دهند و به این نکته توجه کنند که اگر یک شرکتی در چارچوبی ثبت شده است باید در پرداخت وام، ارز و تسهیلات توانایی آن شرکت و صلاحیت افراد و همچنین اعتبارسنجی مالی بررسی شود.

نتیجه یک نظرسنجی از زبان دادستان تهران: افراد در زندگی فردی از وضع خود رضایت دارند

دادستان تهران با تاکید بر نقش سلامت روانی و اجتماعی بر استحکام خانواده گفت: اخیرا گزارشی در شورای اجتماعی کشور ارائه شده که بر اساس آن از ۱۷ هزار نفر در ۳۱ استان نظرسنجی صورت گرفته که نتایج آن نشان می‌داد افراد در زندگی فردی از وضع خود رضایت دارند ولی وقتی از آن‌ها در مورد امید به آینده سئوال شده بود، ‌پاسخ‌ها متفاوت بود و برخی از آن‌ها نسبت به آینده اظهار نا امیدی کرده بودند.

وی رفع مشکلات نهاد خانواده را در سه بستر مردمی بودن، رایگان بودن و موثر بودن، الزام آور دانست.

درآمدهای حاصل از قاچاق در سیستم بانکی گردش می‌کند

دومین روز هفته گذشته نیز شاهد انتشار خبرهای مهمی در حوزه حقوقی و قضایی بودیم.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: درآمدهای حاصل از قاچاق در سیستم بانکی گردش کرده و حتی از کشور خارج می شود و در حوزه مبارزه با مواد مخدر تا زمانی که تقاضا وجود دارد، عرضه مسیر خود را پیدا می‌کند و به علت اینکه تقاضا در کشور حل نشده، مسئله عرضه مواد نیز حل نشده است.

حکم قطعی پرونده ۵ صراف صادر شد

خبر مهم دیگری که در دومین روز هفته گذشته منتشر شد این بود که شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی احکام ۵ صرافی که با همکاری تعدادی از دلالان بازار ارز و سوءاستفاده از کارت‌های ملی افراد مختلف، ارزهای مداخله‌ای بازار را تصاحب کرده و با این اقدامشان موجب افزایش قیمت ارز و کالاهای اساسی گردیده بودند را صادر کرد.

این متهمان هر یک به 10 تا 7 سال حبس محکوم شدند و از دیگر احکام صادره برای آنها ضبط اموالی که از این راه تحصیل کرده بودند به نفع دولت بود و همچنین هر کدام به 74 ضربه شلاق محکوم شدند و پرداخت مبالغی به عنوان جزای نقدی از دیگر احکام محکومیت آنها است و این رأی قطعی است.

صدور حکم اعدام برای شهردار اسبق کرج صحت ندارد

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز، خبر صدور حکم اعدام برای شهردار اسبق کرج را رد کرد و گفت که این خبر صحت ندارد.

جریمه ۱۴ میلیاردی برای قاچاق بیش از ۲ هزار گوشی همراه

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان آذربایجان شرقی هم از صدور حکم ۱۴ میلیاردی برای فرد سوء استفاده کننده از سامانه همتا برای ریجستری گوشی تلفن همراه خبر داد و گفت: برابر گزارش ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز و مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی در مورد سواستفاده از سامانه همتا در ریجستری تلفن همراه، برای فردی از شهرستان مراغه به دلیل سواستفاده و ریجستری غیرقانونی تعداد ۲ هزار و ۷۷۳ دستگاه گوشی همراه، پرونده تشکیل و در شعبه تعزیرات حکومتی آن شهرستان مورد رسیدگی قرار گرفت. پس از ثبت و اجرای تشریفات قانونی در اداره تعزیرات حکومتی شهرستان مراغه دستور احضار و جلب نامبرده صادر شد و بعد از استخراج سابقه متهم آدرس هایی که در شهرستان مراغه و شهر تهران به دست آمده بود مورد شناسایی قرار گرفت و با توجه به حساسیت موضوع و بالا بودن میزان ارزش ریالی تخلف، به منظور جلوگیری از فرار و متواری شدن متهم، تصمیم به ممنوعیت خروج از کشور وی اتخاذ شد و در نهایت متهم در شعبه رسیدگی کننده حضور یافت و از خود دفاع کرد. با احراز تخلف در شعبه رسیدگی کننده، متهم ضمن ضبط کالا به پرداخت مبلغ ۱۴ میلیارد ریال جریمه در حق صندوق دولت محکوم شد.

مدیرکل سابق محیط زیست یزد بازداشت شد

دادستان عمومی و انقلاب یزد هم از بازداشت مدیرکل سابق اداره حفاظت محیط زیست استان به اتهام ارتشاء و تضییع حقوق دولت خبر داد.

نتایج آزمون وکالت ۹۷ اعلام شد

نتایج آزمون کارآموزی وکالت سال ۹۷ اعلام شد و داوطلبان توانستند با مراجعه به سایت سازمان سنجش کشور به آدرس www.sanjesh.org از نتایج آزمون مطلع شوند.

آزمون وکالت 97، جمعه نهم آذر ماه برگزار شد و 73616 نفر در این آزمون شرکت کردند.

سوال ۷ نماینده مجلس در مورد پرونده «سکه ثامن» تقدیم هیات رئیسه شد

وکیل مدافع مالباختگان پرونده سکه ثامن هم گفت که سوال ۷ نماینده مجلس از وزیر صمت پیرامون این پرونده تقدیم هیات رئیسه مجلس شده و از بدو قبول وکالت در این پرونده، بدلیل کوتاهی، قصور و تخلفات وزارت صمت، بانک مرکزی و اتحادیه طلا، تلاش کردم تا توجه اتهام به سمت نهادهای مذکور جلب شود. با توجه به پیگیری و رایزنی‌های انجام شده با نمایندگان عضو کمیسیون‌های مربوطه مجلس و مصاحبه‌های متعدد و درخواست‌های فراوان موکلین و مالباختگان، سوال ۷ نفر از نمایندگان مجلس از رضا رحمانی وزیر محترم صمت در خصوص پرونده سکه ثامن تقدیم هیات رئیسه مجلس شد.

سگ گردانی در پارک‌های لواسان ممنوع شد

شریعتی رئیس حوزه قضایی لواسانات نیز طی دستوری به رییس کلانتری ۱۶۶ لواسانات، سگ گردانی در پارک‌ها را ممنوع اعلام کرد. همچنین در بخشی از این نامه با اشاره به حادثه اخیر در پارک دریاچه لواسان به علت سهل انگاری صاحب سگ و حمله به دختر بچه آمده است: در راستای پیشگیری از جرم، سگ گردانی در پارک‌ها که احتمال حمله به عابرین و یا احساس ناامنی برای افرادی که برای پیاده روی و یا تفریح مراجعه نموده‌اند را به همراه داشته، ممنوع است.

رئیس حوزه قضایی لواسانات به رییس کلانتری ۱۶۶ لواسانات تاکید کرده است که با همکاری ماموران شهرداری به محض مشاهده به صاحب سگ متذکر گردند تا سریعا نسبت به انتقال آن اقدام و در صورت عدم اجرای دستور قضایی نسبت به جلب وی اقدام و نتیجه جهت اقدامات قانونی به این حوزه قضایی اعلام شود.

تشریح جزئیات دستگیری اسماعیل بخشی از سوی دادستان دزفول

در سومین روز از هفته‌ای که سپری شد، دادستان دزفول گفت: با نیابت قضایی از سوی دادستانی شهرستان شوش و درخواست جلب بازداشت اسماعیل بخشی، دستور جلب این فرد در دادسرای دزفول صادر شد.

محمدی با بیان اینکه با نیابت قضایی از سوی دادستانی شهرستان شوش و درخواست جلب بازداشت اسماعیل بخشی، دستور جلب این فرد در دادسرای دزفول صادر شد، گفت: این فرد شب گذشته در دزفول با همکاری نیروهای امنیتی-انتظامی دستگیر شده است.

همچنین اخباری مبنی بر بازداشت دوباره سپیده قلیان خبرنگاری که اعترافات او همچون اسماعیل بخشی در روزهای اخیر از صدا و سیما پخش شد، منتشر شده است.

خودروی رانندگان مست ۲ ماه توقیف می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز هم از تشدید برخورد با رانندگان مرتکب شرب خمر و استفاده کنندگان از مواد روانگردان خبر داد و گفت: خودروی مرتکبین به مدت دو ماه توقیف خواهد شد و دستگاه قضایی در زمینه برخورد با متخلفین و هنجارشکنان، قاطع و بدون چشم پوشی برخورد خواهد کرد.

واریز سه میلیارد تومان به حساب همسر پرویز کاظمی با یک نامه جعلی

یکی از اعضای هیات مدیره بانک سرمایه در دومین جلسه رسیدگی به اتهامات اعضای هیات مدیره سابق این بانک ضمن تاکید بر این که جزو هیات مدیره غیر موظف این بانک بوده است، گفت‌: توصیه می‌کنم بانک‌ها عضو غیر موظف انتخاب نکنند.

متهم با بیان اینکه قوه قضاییه به فرموده حضرت امام خمینی (ره) مرجع ستمدیدگان است، اظهار کرد: من جزو هیات مدیره غیر موظف بانک بودم. در آن زمان استناد ما بر این بود که عملا ماده "116" در قانون تجارت زمانی اعمال می‌شود که تسویه حساب صورت گرفته باشد. در نتیجه‌ به نظر من اینجا استجازه حضرت آقا لزومی برای اجرا نداشته است.

وی با اشاره به اتهامات مربوط به استیل ‌آذین نیز گفت: با توجه به جستجویی که در گوگل داشتم در سال 89 مالک این باشگاه از من و چند نفر دیگر دعوت کرده بود تا با آنها همکاری کنیم که پیگیری و انجام نشد. بحث آقای هدایتی مربوط به سال 93 است، اصلا شرکت استیل ‌آذین چه انگیزه‌ای برای من دارد که بخواهم عضو هیات مدیره آن شوم.

تشکیل پرونده برای مسئولان شهرداری در استان قزوین به اتهام مالی

دادستان قزوین هم از تشکیل پرونده برای برخی مسئولان شهرداری یکی از شهرهای استان به اتهام تخلف مالی خبر داد و گفت: شهرداری یکی از شهرستان‌های استان با برگزاری قراردادها و مزایده‌های صوری، مبالغی با واسطه به حساب مدیران و مسئولان شهرداری واریز می‌کرده است و چون این پرونده در مراحل ابتدایی قرار دارد تا زمانی که حکم قطعی صادر نشده است، نمی‌توانیم درباره آن اطلاع‌رسانی کنیم.

اخبار ضد و نقیض از اجرای حکم کرباسچی

سومین روز از هفته گذشته خبری در منتشر شد که توجه مخاطبین بسیاری را به خود جلب کرد و هر لحظه نیز اخبار جدیدتری در مورد آن مطرح شد و آن خبر این بود که یک منبع آگاه گفت که غلامحسین کرباسچی برای اجرای حکم حبس به اوین می‌رود و حکم قطعی یک سال زندان غلامحسین کرباسچی که به جرم تبلیغ علیه نظام در دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان محاکمه شده بود، امروز به اجرا در آمد.

پیرو این موضوع یک منبع آگاه در ابتدا به ایسنا عنوان کرد که «این خبرصحت ندارد و تا این لحظه او را به زندان نیاورده‌اند» اما دقایقی بعد تایید کرد که کرباسچی برای گذراندن دوران یک سال محکومیت زندان در مسیر اوین است.

همچنین حسین مرعشی، از اعضای حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌و گو با ایسنا اظهار کرد: آقای کرباسچی دقایقی پیش با منزلشان تماس گرفتند و اعلام کردند که صبح امروز از منزل به قصد رفتن به دفتر حزب کارگزاران سازندگی خارج شدند که توسط تعدادی از مامورین به دادسرای اجرای احکام هدایت شدند و ایشان الان در دادسرای اجرای احکام هستند و احتمالا این حضور برای شروع اجرای حکم محکومیتی است که داشتند.

در همین حال سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع کرباسچی در گفت‌وگو با ایسنا مدعی بازداشت موکلش از سوی پلیس امنیت شد و بعد از ساعتی اعلام کرد که کرباسچی پس از ارائه توضیحات در دادسرا به منزل برگشته است و موکلم اصلا بازداشت نشده بود.

مرتضوی در زندان است و به کاری مشغول نشده است

سخنگوی قوه قضاییه هم در پاسخ به سئوالی در رابطه با ادعای خروج سعید مرتضوی از کشور، گفت: این فرد در زندان است و نه در ایران و نه در غیرایران به کاری مشغول نشده است.

مدیران و کارکنان یک دستگاه‌ اجرایی به اتهام رشوه دادگاهی شدند

رئیس کل دادگستری استان گیلان از برگزاری اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیران کل سابق یکی از دستگاه‌های اجرایی استان گیلان به همراه عده‌ای از کارکنان این اداره خبر داد.

امکان برگزاری مجدد آزمون کادر اداری قوه قضاییه وجود دارد

رئیس امور اداری و استخدامی کارکنان اداری قوه قضائیه هم با اشاره به روند برگزاری آزمون کادر اداری قوه قضاییه گفت که آزمون کادر اداری قوه قضاییه در قالب ۶۴۰۰ سهمیه استخدامی در مورخ ۹۶/۰۹/۱۰ برگزار شد و تعداد ۷۲۲۸ نفر به عنوان نفرات قبول شده جهت مصاحبه به دادگستری استان‌ها معرفی شدند و طبق قانون پنج‌ساله ششم توسعه، مجوز قانونی برای برگزاری آزمون به شرط تامین اعتبار لازم از سوی دولت وجود دارد.

مراسم تودیع و معارفه فرمانده یگان حفاظت زندان‌های استان تهران برگزار شد

با حضور مدیر کل زندان‌های استان تهران، معاونین، روسای ادارات و فرماندهای یگان حفاظت زندانهای استان مراسم تودیع و معارفه فرمانده یگان حفاظت زندان‌های استان در محل سالن جلسات اداره کل زندانهای استان برگزار شد و مدیر کل زندان‌های استان در ادامه با تشکرو تجلیل از زحمات سرهنگ ملا علی زاده؛ سرهنگ یدالله هنرمند را به عنوان فرمانده یگان حفاظت زندان‌های استان معارفه کرد.

وحدت مردم و مسئولان، تاثیر فشارها و تحریم‌ها را از بین خواهد برد

رئیس قوه قضاییه هم در سومین روز از هفته‌ای که سپری شد گفت: وحدت مردم و مسئولان تحت رهبری‌های داهیانه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، عامل در هم کوبیدن دشمن است و تاثیر فشارها و تحریم‌ها را از بین خواهد برد.

همچنین بحث و بررسی پیرامون لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» در دستور کار امروز مسئولان عالی قضایی قرار داشت.

نتوانسته‌ایم خاوری را برگردانیم/ پرونده عراقچی دوباره در دادسرا/ سلطان، سکه نداشت

چهارمین روز هفته گذشته با خبری از دادستان تهران آغاز شد که وی آخرین وضعیت پرونده‌های خاوری، معاون ارزی سابق بانک مرکزی، شهرام جزایری و ... را تشریح کرد.

عباس جعفری دولت آبادی در گفت‌وگویی رادیویی درباره خبر منتشر شده مبنی بر قتل خاوری گفت: خاوری محکوم شده ولی هنوز نتوانسته‌ایم از طریق پلیس بین الملل او را برگرداندیم.

همچنین دادستان تهران در رابطه با سوالاتی مانند اینکه "پرونده عراقچی به دادسرا بازگشت، سلطان سکه، سکه نداشت، عوامل داخلی مهر خروج از کشور را برای شهرام جزایری زده بودند، پرونده حمله سگ در لواسان مربوط به چند ماه پیش است، چرا نظام اسلامی را به شکنجه متهم می‌کنید و اینکه آیا رییس سازمان خصوصی سازی ممنوع الخروج است؟ توضیحاتی ارایه کرد.

آخرین خبرها درباره مدیران بازداشتی خراسان رضوی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی هم آخرین وضعیت پرونده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و فرماندار پیشین خواف را تشریح کرد و گفت: ایشان با وثیقه آزاد نشدند و فعلا قرار بر بازداشت موقت است و تا زمانی که تحقیقات کامل نشده باشد، شرایط فک قرار فراهم نمی‌شود و این قرار باقی خواهد ماند.

توضیح دادستانی تهران درباره یک خبر

دادستانی تهران درباره یک خبر با ارائه توضیحی به اصلاح صبحت‌های منتشر شده جعفری دولت‌آبادی در رادیو پرداخت.

به گزارش ایسنا، پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران در این باره اعلام کرد: درج خبر خروج از کشور قبل از دستگیری مربوط به میثم رضایی مدیر شرکت مفتاح خودرو بوده نه شهرام جزایری، لذا مطلب اعلامی با رادیو تهران در این زمینه اصلاح می‌شود.

انتقال ۲۱۵ نفر محکوم افغانستانی به کشور متبوعشان

رئیس کمیته انتقال محکومان وزارت دادگستری از انتقال ۲۱۵ نفر از محکومان افغانستانی به کشور متبوعشان خبر داد و گفت: در مرحله سوم از انتقال حدود ۷۰۰ نفر محکوم افغانستانی به کشور متبوعشان، تعداد ۲۱۵ نفر از آنان امروز در مرز دوغارون به مقامات افغانستانی تحویل شدند.

وی اتهام اکثر این محکومان را ورود غیر مجاز و قاچاق مواد مخدر عنوان کرد که در چارچوب موافقت نامه انتقال محکومان برای گذرانیدن ادامه محکومیتشان به کشور متبوعشان منتقل می شوند.

بازداشت ۷۲ نفر در یک پارتی شبانه

دادستان مرکز مازندران هم از بازداشت ۷۲ نفر در یک پارتی شبانه در ساری خبر داد و گفت: گزارش مردمی مبنی بر میهمانی مختلطی در ساری به سپاه اطلاع داده و پس از آن با نیروی انتظامی و دادستانی هماهنگی‌های لازم انجام شد. با دستور دادستانی مامورین وارد شده‌ و ۷۲ نفر زن و مرد به صورت مختلط و کاملاً غیر شرعی که در حال عیش و نوش بودند دستگیر شده و به مراجع انتظامی تحویل داده شدند.

کاهش پرونده‌های قضایی در گرو تقویت شورای حل‌اختلاف

رئیس‌کل دادگستری استان زنجان تاکید کرد: ایجاد صلح و سازش و نیز کاهش پرونده‌ها در محاکم با تقویت شورای حل ‌اختلاف و نهاد داوری محقق خواهد شد. تنظیم امور و اقدامات اگر با قصد قربت باشد، اجر الهی مضاعفی خواهد داشت و مسیری که شما قرار دارید برای اعمال و اجرای قانون بسیار ارزشمند است.

صدور کیفر خواست برای یک مقام دولتی به دلیل اظهار نظر درباره حصر

دادستان تهران با اشاره به اظهارات یک مقام دولتی مبنی بر این‌که «از حصر پوسته‌ای باقی نمانده است»، گفت: در مورد گوینده این مطلب کیفرخواست صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است و حصر باقی است و پوسته آن نیز نشکسته است، هر زمان این پوسته شکست، از سوی مراجع ذیربط اعلام خواهد شد و مطبوعات اخبار حوزه حصر را صرفاً پس از تایید دبیر­خانه شورای امنیت ملی کشور منتشر نمایند.

نمایندگی یونسکو در یزد فرصتی برای ترویج فرهنگ مدارا است

معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری هم از ایجاد دفتر نمایندگی یونسکو در یزد خبر داد و گفت: ایجاد این دفتر در استان یزد فرصت مناسبی برای ترویج و پیاده سازی فرهنگ صلح و مدارا است.

مقیمی خبر داد: صدور رای میثمی و خندان از دادگاه انقلاب

در چهارمین روز از هفته ای که سپری شد، وکیل مدافع رضا خندان و فرهاد میثمی از ابلاغ حکم موکلانش خبر داد و گفت: حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران در خصوص اتهامات موکلانم، فرهاد میثمی و رضا خندان به ابلاغ شد و هر یک از آنها به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به ۵ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس محکوم شدند. همچنین آنها به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب و گروه های سیاسی و اجتماعی، فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها، مطبوعات و خروج از کشور محروم شده‌اند و رای صادره قطعی نیست و در دادگاه تجدیدنظر قابل اعتراض است و امیدوارم، این حکم در دادگاه تجدیدنظر نقض شود.

پنجمین روز هفته گذشته هم خبرهای مهمی بر خروجی خبرگزاری ایسنا قرار گرفت.

لزوم توجه به چالش آسیب‌های فضای مجازی

‌رئیس کل دادگستری فارس گفت : پیشگیری از تصادفات جاده‌ای، آسیب توزیع مشروبات الکلی و خطرات و آسیب‌های فضای مجازی ‌از موضوعات اولویت دار در حوزه پیشگیری از وقوع جرم در سطح استان فارس است و خواستار مدیریت و درایت اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم استان و برنامه ریزی و ارائه طرح های پیشگیرانه در راستای کنترل آسیب های این سه حوزه شد.

باید از پشت میزها بیرون بیاییم به جنگ اقتصادی برویم

رئیس‌کل دادگستری استان قزوین هم گفت: باید همه مسئولان امر جدی‌تر از همیشه به وظایف عمل کرده و برای موفقیت در این جنگ اقتصادی باید از پشت میزها بیرون آمده و به این جنگ برویم و مسئولان امر باید با سرعت بیشتر به پرونده‌ها رسیدگی کرده و به وظایف خود عمل کنند.

احمد جنتی: مدتی است گرانی‌ کالاهای اساسی ذهنم را مشغول کرده است

دبیر شورای نگهبان می‌گوید مدتی است که گرانی‌های مکرر کالاهای اساسی ذهنش را مشغول کرده است و نباید عملکرد مسئولان به صورتی باشد که مردم احساس کنند که مسئولان نمی‌خواهند و یا نمی‌توانند روند گرانی‌ها را مهار کنند.

جنتی با انتقاد از بی‌توجهی به گرانی‌های مکرر از سوی مسئولان تاکید کرد: در همین زمینه قاچاق دام زنده از کشور وضع غیرقابل قبولی را از جهت تامین گوشت قرمز برای مردم ایجاد کرده است.

دبیر شورای نگهبان با قدردانی از نجابت مردم شریف ایران اظهار امیدواری کرد با تلاش و توجه بیشتر مسئولان اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم سامان یابد.

انتقال ۸۹ نفر محکوم افغانستانی به کشورشان

رئیس کمیته انتقال محکومان وزارت دادگستری هم از انتقال ۸۹ نفر از محکومان افغانستانی به کشور متبوعشان خبر داد و گفت: اتهام اکثر این محکومان ورود غیر مجاز و قاچاق مواد مخدر بوده که در چارچوب موافقت نامه انتقال محکومان برای گذرانیدن ادامه محکومیتشان به کشور متبوعشان منتقل می شوند. در مجموع ظرف مدت دوهفته انتقال تعداد ۶۵۰ نفر با توافق وزاری دادگستری جمهوری اسلامی ایران و افعانستان انجام شده است. با توافق مقامات دو کشور به زودی حدود بیست تن از محکومان ایرانی که در زندان های افغانستان دوره محکومیتشان را می گذرانند به کشور منتقل خواهند شد.

درصد بالایی از پرونده‌های مطرح شده در هیات داوری منجر به صدور رای شده است

دبیر هیأت داوری موضوع قانون برنامه سوم توسعه، گفت: تاکنون تعداد ۳۱۷ فقره دعوی و اختلاف در دبیرخانه هیات داوری قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ مطرح که تعداد ۲۸۹ فقره آن پس از رسیدگی در جلسات داوری منجر به صدور رأی شده است.

وی درباره موضوع پرونده ها نیز گفت: نوع دعاوی مطروحه شامل دعوی ابطال قراردادهای واگذاری، فسخ آن، الزام به انجام شروط و تعهدات مندرج در قرارداد واگذاری، مطالبه ضرر و زیان ناشی از اطلاعات ناقص و وقایع مالی مورد معامله و مانند اینها است.

وضع اقتصادی باعث افزایش پرونده‌های قضایی شده است

رئیس کل دادگستری استان البرز گفت: با توجه به نامطلوب بودن شرایط اقتصادی کشور افزایش طرح دعاوی را شاهد هستیم و این اتفاق نشان می‌دهد که بین مشکلات اقتصادی و روند افزایش پرونده‌های قضایی ارتباط مستقیمی برقرار است.

آیین رهایی ۴ محکوم به قصاص نفس در ندامتگاه شهر ری برگزار شد

در پنجمین روز از هفته گذشته، آیین رهایی ۴ نفر از محکومان به قصاص نفس با حضور رئیس شورای حل اختلاف استان تهران، محبی مدیرکل زندان‌های استان تهران و برخی خیرین در ندامتگاه شهر ری برگزار شد.

آزادی ۱۸ محکوم زندان شهرری تا پایان سال

مدیرکل زندان‌های استان تهران هم در مراسم رهایی ۴ نفر از محکومان به قصاص نفس در زندان شهر ری گفت: تا پایان سال ۹۷، ۱۸ نفر از زندانیان بدهی مالی و دیه آزاد خواهند شد.

کیفر خواست امیرسالار داودی صادر شد/ پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب رفت

وکیل مدافع امیرسالار داودی- وکیلی که آبان امسال بازداشت شد- از صدور کیفرخواست پرونده موکلش و ارجاع آن به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داد و گفت: پرونده موکلم دو روز است که با اتهامات تبلیغ علیه نظام و توهین به مقامات و صدور کیفرخواست به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است.

دادستانی نمی‌تواند در رابطه با تولید و قیمت‌گذاری کالاها ورود زیادی داشته باشد

دادستان تهران گفت: چون تولید و قیمت‌گذاری بر کالاها کلاً در اختیار دولت است و دادستانی نمی‌تواند بر این امور ورود زیادی داشته باشد، اما در بخش نظارت می‌تواند کمک کند که نظارت‌ها بهتر صورت گیرد و تصمیم بر این شد که امور در چهار حلقه تامین و تولید کالا، قیمت‌گذاری کالا، توزیع کالا و نظارت بر اقلام توزیع شده متمرکز شود.

مسئولین به جای توجه به احزاب حواسشان به وظایفشان باشد

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور گفت: حکومت‌داری از بالاترین تا کوچکترین سمت، مسئولیتی سنگین است و مسئولین باید به جای توجه به احزاب، حواسشان به مسئولیت و وظایفشان باشد تا گرفتار حزب زدگی نشویم.

همچنین «محمد حنیفه نظری» به عنوان رئیس جدید سازمان قضایی نیروهای مسلح استان زنجان معرفی شد که وی پیش از این دادستان نظامی استان بود.

در پنجمین روز هفته ای که سپری شد اخبار مهم دیگری نیز منتشر شد.

محکومیت یاشار سلطانی به حبس

وکیل مدافع یاشار سلطانی -سردبیر سایت معماری‌نیوز و منتشر کننده گزارش واگذاری املاک شهرداری- از صدور حکم محکومیت موکلش توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داد و گفت: اتهامات یاشار سلطانی شامل «جمع آوری و انتشار اطلاعات طبقه بندی شده مربوط به سازمان بازرسی کشور»، «نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی»، «افترا نسبت به شرکت عمران تکلار» و «تهدید نسبت به شرکت عمران تکلار» است که بر اساس رای صادره، یاشار سلطانی به استناد مواد ۶۶۹، ۶۹۷، ۶۹۸ و ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در مورد اتهام «نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش اذهان عمومی» به تحمل ۲ سال حبس، در مورد اتهام «افترا نسبت به شرکت عمران تکلار» به تحمل یک سال حبس و در مورد اتهام «تهدید نسبت به شرکت عمران تکلار» به دو سال حبس محکوم شده است.

وی، افزود: پرونده در مورد اتهام «جمع آوری و انتشار اطلاعات طبقه بندی شده مربوط به سازمان بازرسی کشور» مفتوح است و هنوز رایی در این باره صادر نشده است و یاشار سلطانی همچنین با توجه به محتویات پرونده و ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته جات سیاسی، فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ها و مطبوعات و خروج از کشور محروم شده است.

رسانه‌ها مطالبه­‌گر اجرای قوانین بر زمین مانده باشند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: حقوق شهروندی می­‌تواند یک موضوع و اولویت همیشگی رسانه­‌ها باشد و با استفاده از این ظرفیت می­‌توان در تببین حقوق و تکالیف شهروندی گام­‌های موثری برداشت.

افزایش ۷ درصدی آمار نزاع در سال ۹۷

پزشکی قانونی هم در پنجمین روز هفته گذشته اعلام کرد: در ۹ ماهه سال ۱۳۹۷، آمار ارجاعات نزاع به سازمان پزشکی قانونی به ۴۵۸ هزار و ۴۴۰ مورد رسید که نسبت به آمار مدت زمان مشابه سال گذشته، ۷ درصد رشد داشته است. همچنین تهران در صدر مراجعات نزاع قرار دارد و اوج نزاع در مرداد و فصل تابستان بوده است.

توضیح دادستانی تهران درباره یک خبر

پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران هم در رابطه با یک مطلب نقل قول شده از دادستان تهران توضیحاتی ارائه کرد بر این اساس که نظر به این‌که برخی رسانه‌ها، بخشی از اظهارات دکتر عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در گفت و گوی مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۰۲ با رادیو تهران را به اشتباه منعکس نموده‌اند، مراتب به شرح زیر اصلاح می‌شود:

جمله‌ «چرا نظام اسلامی را شکنجه می‌کنید» که در برخی سایت‌ها و مطبوعات به عنوان تیتر هم انتخاب شده بود، مبنی بر اشتباه است و مفاد اظهار دادستان تهران این بود که: «چرا نظام اسلامی را به شکنجه متهم می‌کنند».

تغییر مدیریت دستگاه قضایی نباید موجب سستی در کارها شود

رئیس کل دادگستری استان تهران هم با اشاره به تغییر مدیریت دستگاه قضایی، گفت: این امر نباید موجب سستی در کارها شود چرا که این نوع جابجایی ها امری کاملا طبیعی است لذا بایستی همه همکاران در بخش‌های مختلف با جدیت تمام به رتق و فتق امور قضایی مردم بپردازند.

برخی مشکلات واحدهای تولیدی به قانون برمی‌گردد

رئیس‌کل دادگستری لرستان گفت: برخی مشکلات واحدهای تولیدی به قانون برمی‌گردد و اینکه کار تولیدکنندگان سخت و دشوار است و نیاز به حمایت‌های قانونی دارد. برخی از مشکلات واحدهای تولیدی به قانون بر می‌گردد چرا که قانون یا ابهام دارد یا الزام‌آور نیست. قانون را باید مدیریت کرد، اگر تدبیر شود از قوانین بد هم می توان به بهترین وجه استفاده کرد.

رسول عسگری به عنوان سرپرست هسته گزینش سازمان زندان‌ها منصوب شد

با صدور حکمی از سوی اصغر جهانگیر، رسول عسگری به عنوان سرپرست هسته گزینش سازمان زندان‌ها منصوب شد.

مدیران کل زندان‌های همدان و خراسان شمالی منصوب شدند

رییس سازمان زندان‌ها صبح روز چهارشنبه با صدور احکام جداگانه‌ای، مدیران کل زندان در استان‌های همدان و خراسان شمالی را منصوب و پژمان پروین و مجتبی محمدی را به ترتیب به عنوان مدیرکل زندان‌های استان همدان و استان خراسان شمالی منصوب کرد.

در ششمین روز از هفته ای که سپری شد نیز شاهد اتفاقات و خبرهای مهمی در حوزه حقوقی قضایی بودیم.

دستگیری معاون فرماندار یکی از شهرستان‌های قزوین

دادستان عمومی و انقلاب قزوین از دستگیری معاون یکی از شهرستان‌های استان به دلیل مشارکت در تخلفات شهرداری این شهرستان خبر داد و گفت: در ادامه رسیدگی به پرونده تخلفات مالی برخی از مسئولان شهرداری یکی از شهرستان‌های استان، معاون فرماندار این شهرستان نیز دستگیر شد.

وی اتهام این فرد را مشارکت در تخلفات مالی شهرداری یکی از شهرستان های استان بیان کرد و افزود: متخلفان این پرونده برای رسیدگی در زندان بسر می‌برند.

روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور با آملی‌ لاریجانی دیدار کردند

در ششمین روز از هفته گذشته، روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور و دادستان‌های مراکز استان، با ریاست قوه قضاییه دیدار کردند.

توانمندسازی راهی برای نجات زندانیان است

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور گفت: در حال حاضر 3500 زندانی ایرانی در 60 کشور دنیا وجود دارد.

وی همچنین گفت: 3000 نوع کالا در 14 گروه توسط بنیاد تعاون زندانیان کشور تولید می شود که بیشترین این کالاها در حوزه نساجی است که برای 8000 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است و همه عایدات این بنیاد صرف حرفه آموزی زندانیان می شود.

رئیس قوه قضائیه: به زودی عفو گسترده ای اعلام می شود

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه امروز «معیشت مردم» مرکز و هدف اصلی حملات دشمن و به راه انداختن جنگ روانی است، تاکید کرد که به هیچ عنوان اجازه ندهند کارخانه یا واحد تولیدی به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل شود و کارگران بیکار شوند.

دادستان کل کشور: فیلترینگ مساله اصلی مردم کشور نیست

دادستان کل کشور هم در نشست دادستان های مراکز استانها با اشاره به موضوع فیلترینگ گفت که ما دنبال این نیستیم جایی را ببندیم و نه اینکه جا می زنیم، ما می گویم باید فضای سالمی در اختیار مردم باشد.

دادستان تهران: دادگاه متهمان پرونده محیط زیست به زودی برگزار می شود

در ششمین روز از هفته ای که سپری شد، جعفری دولت آبادی در حاشیه جلسه با دادستان های سراسر کشور در جمع خبرنگاران در رابطه با برگزاری دادگاه متهمان پرونده محیط زیستی، اظهار کرد: دادگاه این متهمان به زودی برگزار می شود و درباره صدور حکم علی اکبر عمارت ساز، یکی از متهمان بانک تجارت کرمان که اخیرا محاکمه وی برگزار شد هم گفت که هنوز حکمی برای این متهم صادر نشده است.

منتظری: رییس سازمان خصوصی سازی در راستای رعایت حقوق عامه ممنوع الخروج شده است

دادستان کل کشور در رابطه با حکم ممنوع الخروجی رییس سازمان خصوصی سازی گفت: گزارشاتی در مورد عملکرد ایشان مطرح بود که در جهت حفظ حقوق عام ممنوع الخروج شده است.

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار