استان مازندران با تردد روزانه حدود 3 میلیون نفر جمعیت با حدود یک میلیون دستگاه خودرو و دارا بودن محورهای مواصلاتی که جزء 10 محور پرتردد کشور است، همواره یکی از پرمصرف ترین مراکز سوخت کشور است.به طور میانگین در این استان روزانه تا 7 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود در حالی که در استان تهران با چهار برابر جمعیت مازندران روزانه 12 میلیون لیتر بنزین مصرف می کند.
کد خبر: ۷۰۷۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱ 24 January 2019

استان مازندران با تردد روزانه حدود 3 میلیون نفر جمعیت با حدود یک میلیون دستگاه خودرو و دارا بودن محورهای مواصلاتی که جزء 10 محور پرتردد کشور است، همواره یکی از پرمصرف ترین مراکز سوخت کشور است.
به طور میانگین در این استان روزانه تا 7 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود در حالی که در استان تهران با چهار برابر جمعیت مازندران روزانه 12 میلیون لیتر بنزین مصرف می کند.
علاوه بر این، آمارها نشان میدهد استان مازندران به علت گردشگر و مسافر پذیری و همچنین نزدیکی به پایتخت کشور، در ایام تعطیلات بیش از 10میلیون لیتر بنزین در روز مصرف سوخت دارد.
اگر این اعداد و ارقام را در کنار حساسیت بسیار بالای جغرافیای طبیعی استان بگذاریم، استفاده از سوخت با کیفیت برای مازندران امری ضروری خواهد بود.
استفاده از سوخت سوپر و بنزین یورو 4 به عنوان استانداردترین سوخت موجود در کشور یکی از راه حل هایی است که به نظر کارشناسان می تواند کمک موثری در کاهش آلودگی این خطه سر سبز از خروجی اگزوز ماشین ها داشته باشد.
این درحالی است که بعد از مدت ها در اسفند سال گذشته بنزین یورو 4 به اندک جایگاه های توزیع سوخت استان مازندران، آن هم فقط شهر ساری رسید که از آن زمان تا بیش از یک ماه پیش شاهد توزیع دست و پا شکسته این نوع سوخت بودیم.
قریب به یک ماه است نه تنها مازندران از بنزین یورو چهار بی بهره است، بلکه دیگر سهمیه ای هم برای بنزین سوپر به استان داده نمی شود در صورتی که پیش از این سهمیه بنزین سوپر استان حدود روزانه ۴۰۰ هزار لیتر و سهمیه یورو 4 نیز حدود یک میلیون لیتر بود.
مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی منطقه ساری استان مازندران در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر حدود یک ماه است که اصلا هیچ سهمیه ای برای بنزین سوپر و یورو چهار به استان مازندران داده نشده است.
حسینعلی طالبی افزود: بر اساس تصمیم شرکت ملی پخش فراورده های نفتی اولویت با کلان شهرها است و اکنون این نوع بنزین در استان های تهران، اصفهان ، شیراز، تبریز و مشهد در حال توزیع است.
وی با بیان اینکه معمولا مازاد مصرف کلان شهرها به مازندران ارایه می شود، ادامه داد: شرکت منطقه ای پخش فراورده نفتی تصمیم گیر در این زمینه نیست و در صورت ارائه سهمیه، مستقیم به جایگاه های سوخت برای مصرف مردم منتقل می شود.
اینکه باید مازندرانی ها منتظر بمانند تا مازاد سهمیه استان های دیگر به انها برسد به یک طرف و اینکه چرا استان مازندران در اولویت شرکت ملی پخش فرآورده ای نفتی قرار ندارد نیز مساله ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.
استاندارد یورو‌۴ از جمله استانداردهای سختگیرانه است که در تعیین این استاندارد حد مجاز در نظر گرفته شده برای بسیاری از ترکیبات بیماری‌زا که به افزایش آلودگی در شهرهای بزرگ منجر می‌شود تغییر پیدا کرده است.
استان مازندران دارای 218 جایگاه توزیع بنزین و 86 جایگاه گاز است که در گذشته تنها 18 جایگاه در ساری از بنزین یورو 4 و حدود 60 درصد از جایگاه ها از سوخت بنزین سوپر بهره مند بودند.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار