کد خبر: ۷۰۵۶۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹ 20 January 2019

تابناک / نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس گفت:‌ با توجه به بالا بودن هزینه‌های تولید،‌ نرخ فعلی خرید تضمینی برگ سبز چای برای کشاورزان گیلانی صرفه اقتصادی ندارد.

ذبیح‌الله نیکفر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: هزینه‌های تولید برگ سبز چای و مشکلات عمل‌آوری این محصول با نرخ فعلی خرید برگ سبز چای همخوانی ندارد و اکثر کشاورزان فعال در صنعت چای شمال از سر ناچاری حرفه آبادی و اجدادی خود را ادامه می‌دهند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با تأکید بر اینکه کشاورزان چایکار برای امرار معاش چاره‌ای به غیر از کشت چای ندارند عنوان کرد: هزینه‌ها و مرارت‌های تولید محصول چای بسیار بالاست و کشاورزان گیلانی تنها برای گذران زندگی خود به امر تولید برگ سبز می‌پردازند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس لزوم نگاه ویژه به محصول چای و بازبینی در فرآیندهای تولید و عمل‌آوری آن را با هدف کاهش هزینه‌ها ضروری خواند و تصریح کرد: پژوهشکده چای در این زمینه مسئولیت خطیری بر عهده دارد و باید برای رفع این مشکلات وارد عمل شود.

 

نیکفر ارائه دادن برنامه‌ای راهبردی و دقیق از سوی پژوهشکده چای برای تغییر در وضعیت تولید این محصول استراتژیک را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: قدمت باغات چای شمال بین 60 تا 100 سال تخمین زده می‌شود و کشاورزان نمی‌توانند محصول کافی و لازم را از آنان برداشت کنند.

وی سوق دادن ذائقه مردم به سمت مصرف چای داخلی را از وظایف و تکالیف پژوهشکده چای دانست و بیان داشت: مقام معظم رهبری در طلیعه امسال بر حمایت از کالای مطلوب ایرانی تأکید کردند بنابراین لازمه تحقق این هدف تعریف یک پیوست فرهنگی مشخص برای محصول داخلی است.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس با بیان نقش ویژه رسانه‌ها در امر حمایت مؤثر از محصولات استراتژیک داخلی به‌ویژه پای ایرانی ابراز داشت: واردات محصولاتی نظیر چای و برنج در سال‌های گذشته که به گفته مسئولان خالی از مفسده هم نبوده به تولید داخل آسیب زده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چایی که در شمال کشور به‌ویژه در گیلان کشت می‌شود را در دنیا منحصر به فرد اعلام کرد و گفت: در کشورهای دیگر که اکثراً باغات چای آنان در مناطق استوایی قرار گرفته از سموم کشاورزی بسیار زیادی برای دفع آفات استفاده می‌کنند.

نیکفر با بیان اینکه محصول چای داخلی بدون استفاده از سموم و در یک دوره شش ماهه توسط چایکاران استحصال می‌شود عنوان کرد: مجموعه این ویژگی‌ها چای ایرانی را در دنیا منحصر به فرد کرده به همین خاطر برای خودکفایی در تولید این محصول باید از صنعت چای داخلی حمایت شود.

وی روند پرداخت مطالبات چایکاران در سال‌های اخیر به‌ویژه امسال را مطلوب ارزیابی کرد و ابراز داشت: تلاش‌های دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه جهت حمایت از محصول چای داخلی مطلوب و رضایت‌بخش است اما برای اقتصادی‌کردن تولید باید رویه‌های فعلی مورد بازبینی قرار گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار