ایران و عمان روز یکشنبه ساعت 20:30 در ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی به قضاوت سزار آرتورو راموس مکزیکی با هم دیدار می‌کنند. ایران با دو برد مقابل یمن و ویتنام و تساوی مقابل عراق به عنوان صدرنشین گروه چهارم و عمان به عنوان تیم سوم گروه ششم به این مرحله صعود کردند.
کد خبر: ۷۰۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷ 20 January 2019

روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه با انجام هشت بازی آسیا هشت تیم برتر خود را خواهد شناخت.

این برای نخستین بار است که دور حذفی جام ملت‌های آسیا از مرحله یک هشتم نهایی آغاز می‌شود. ایران در نخستین گام از مرحله حذفی یکشنبه شب با عمان بازی می‌کند و در صورت پیروزی، پنج‌شنبه شب برای راهیابی به جمع 4 تیم برتر آسیا به مصاف برنده تیم‌های تایلند و چین خواهد رفت. در این گزارش به بررسی هشت بازی مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌ها آسیا پرداخته‌ایم.

 

 اردن – ویتنام؛ اولین بازی یک هشتم نهایی تاریخ جام ملت‌های آسیا

 

با 24 تیمی شدن جام ملت‌های آسیا مرحله یک هشتم نهایی به دور حذفی مسابقات اضافه شده است. اولین بازی مرحله یک هشتم نهایی روز یکشنبه ساعت 14:30 در ورزشگاه آل مکتوم دبی میان دو تیم اردن و ویتنام به قضاوت علیرضا فغانی برگزار می‌شود. این بازی اولین بازی یک هشتم نهایی در جام ملت‌های آسیا می‌باشد. اردن سید چهارمی صدرنشین گروهی شد که در آن استرالیا، سوریه و فلسطین هم حضور داشتند و ویتنام که همگروه با ایران، عراق و یمن بود در جایگاه سوم ایستاد و به لطف دریافت دو کارت زرد کمتر نسبت به لبنان به این مرحله راه یافت.

 

اردن پیش از این در سه دوره از جام ملت‌ها حاضر بوده و این سومین حضور پیاپی آن‌هاست. اردن در دو حضور اول موفق شد به مرحله یک چهارم نهایی برسد اما در دور قبل در همان دور گروهی حذف شد. "النشامی" یکبار در سال 2004 موفق به صعود به جمع 8 تیم برتر شدند و مقابل ژاپن زاکرونی قرار گرفتند. در ضربات پنالتی در حالی که ژاپن دو پنالتی از دست داده بود و اردنی‌ها 3-0 جلو بودند به یکباره جریان ضربات پنالتی عوض شد و چهار پنالتی آخر این تیم از دست رفت و باعث حذف آن‌ها با مربیگری محمود الگوهری مصری شد.

 

اردنی‌ها در سال 2011 هم موفق به صعود به یک چهارم نهایی شدند اما بازی را 2-1 به ازبکستان باختند و از رقابت‌ها کنار رفتند.

 

ویتنام بعد از سال 2007 که یکی از 4 میزبان مسابقات بود دومین باری است که موفق به صعود به مرحله حذفی می‌شود. در آن سال اژدهای طلایی با دو گل مقابل عراق قهرمان آن دوره شکست خورد و از مسابقات کنار رفت. ویتنام جنوبی در دوره اول بازی‌ها در سال‌های 1956 و 1960 که به صورت دوره‌ای برگزار می‌شد به مقام چهارم آسیا رسیده است.

 

این دو تیم هیچ گاه در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا به مصاف هم نرفته‌اند اما دو بار در مقدماتی همین جام با هم دیدار کردند که هر دو بازی به تساوی بدون گل و 1-1 رسید.

 

 

تایلند – چین؛ حریف یک چهارم نهایی ایران از شرق آسیا می‌آید

 

در دومین بازی این مرحله روز یکشنبه و از ساعت 17:30 در ورزشگاه هزاع بن زاید العین دو تیم چین و تایلند به مصاف هم می‌روند. تایلند در گروهی که امارات میزبان، هند شگفتی‌ساز و بحرین خوش شانس حضور داشت در جایگاه دوم ایستاد. چین هم که تا روز آخر به لطف تفاضل گل بهتر صدرنشین بود با باخت مقابل کره جنوبی به عنوان تیم دوم صعود کرد. تایلند در این بازی دفاع وسط خود سوفان تانگ سونگ را که با دریافت دو کارت زرد در بازی مقابل بحرین و امارات جریمه شد به دلیل محرومیت در اختیار ندارد.

 

تایلند به عنوان تیم دوم گروه اول مسابقات موفق شد به دور حذفی راه یابد. این تیم تنها در سال 1972 در حالی که میزبان بازی‌ها بود موفق به صعود به مرحله حذفی شده است. در آن دوره تیم‌های صعود کرده از گروه‌ها در مرحله نیمه نهایی بازی می‌کردند که تایلند در ضربات پنالتی2-1 مغلوب کره جنوبی شد و به دیدار رده‌بندی رفت. در بازی رده بندی هم در پنالتی خمر (کامبوج) را برد و سوم شد.

 

چین با 12 بار حضور متوالی از سال 1976 بعد از ایران و کره جنوبی باتجربه‌ترین تیم این تورنمنت است اما در یازده دوره قبلی هیچ گاه عنوانی بهتر از نایب قهرمانی (1984 و 2004) کسب نکرده است. چینی‌های ملقب به اژدها دو بار سوم (1976 و 1992) و دو بار هم به مقام چهارمی آسیا (1988 و 2000) رسیده‌اند. اژدهای زرد در سال‌های 1980، 2007 و 2011 موفق به صعود از گروه نشده و در 8 دوره دیگر حداقل در جمع 8 تیم پایانی حاضر بوده است. آن‌ها 6 بار به جمع 4 تیم برتر رسیده‌اند.

 

این دو تیم یک بار در مرحله گروهی جام ملت‌های 1992 با هم روبرو شدند که مساوی بدون گل حاصل تلاش این دو تیم بود. دو تیم یک بار هم در مقدماتی جام 1988 با هم بازی کردند که چین موفق شد با 5 گل تایلند را ببرد. آخرین بازی این دو تیم به ابتدای امسال بر می‌گردد که چین موفق شد در یک بازی تدارکاتی 2-0 تایلند را شکست دهد.

 

 

ایران – عمان؛ دستیاران بزرگ گذشته، مربیان بزرگ امروز

 

ایران و عمان روز یکشنبه ساعت 20:30 در ورزشگاه محمد بن زاید ابوظبی به قضاوت سزار آرتورو راموس مکزیکی با هم دیدار می‌کنند. ایران با دو برد مقابل یمن و ویتنام و تساوی مقابل عراق به عنوان صدرنشین گروه چهارم و عمان به عنوان تیم سوم گروه ششم به این مرحله صعود کردند.

 

ایران در چهارده دوره حضور در جام ملت‌ها در 65 بازی 136 امتیاز کسب کرده که از تمامی تیم‌های حاضر در تمام ادوار این مسابقات بیشتر است. 14 حضور متوالی در تورنمنت، هشت صعود به جمع چهار تیم پایانی، سه قهرمانی متوالی در نخستین حضور در سال‌های 1968، 1972 و 1976، شش صعود به نیمه‌نهایی در شش حضور اول حدفاصل سال‌های 1968 تا 1988، پنج مصاف پیاپی با کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی (1996،2000،2004،2007،2011)، تنها یک بار حذف در مرحله گروهی (1992)، سه حذف متوالی در یک‌چهارم نهایی (2015،2011و2007)، و بالاخره حسرت 43 ساله قهرمانی آسیا از مختصات تیم ملی ایران است.

 

ایران با کشیده شدن 8 بازی از مجموع 20 بازی‌اش در مراحل حذفی به ضربات پنالتی از این حیث در میان دیگر تیم‌های آسیا رکوددار است. گفتنی است ایران 6 بازی از این 8 بازی را باخته و تنها در دو بازی رده بندی برای کسب مقام سومی موفق بوده است.

 

عمان اولین بار است که پس از 4 دوره حضور در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا موفق به صعود از گروه می‌شود. آن‌ها در گروهی که ژاپن، ازبکستان و ترکمنستان حضور داشتند تنها 3 امتیاز کسب کردند و با دو گل دیرهنگام مقابل ترکمنستان موفق به کسب جواز صعود به این مرحله شدند.

 

مربیان دو تیم در گذشته دستیاران موفق در کنار مربیان نام آشنا بودند و امروز در کسوت یک مربی بزرگ روی نیمکت دو تیم قرار دارند. پیم فربیک در جام جهانی 2002 دستیار گاس هیدینک بود که توانستند کره جنوبی را به مقام چهارم جام جهانی برسانند. کارلوس کیروش نیز در دو مقطع دستیار سر الکس فرگوسن در منچستر یونایتد بود که در آخرین فصل حضورش، منچستر یونایتد فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد.

 

 

در تاریخ جام ملت‌های آسیا ایران و عمان فقط یک بار آن هم در زمان برانکو ایوانکوویچ در جام ملت‌های چین 2004 به مصاف هم رفتند که بازی با گل دقیقه 94 محمد نصرتی 2-2 مساوی شد. دیگر گل ایران را در آن بازی علی کریمی به ثمر رساند و ما توانستیم بازی دو هیچ باخته را مساوی کنیم که همان مساوی در روز آخر باعث صعود ایران شد. در مرحله مقدماتی جام ملت‌ها نیز چهار بار این دو تیم به مصاف هم رفته‌اند. دو بار در مقدماتی 96 که ایران با مربیگری محمد مایلی کهن در تهران و مسقط 2-0 و 2-1 این تیم را برد. دو بار هم در مقدماتی همین جام که بازی در مسقط 1-1 مساوی به پایان رسید اما ایران با کارلوس کیروش در تهران موفق به پیروزی 2-0 مقابل عمان شد.

 

این دو تیم دو بار هم در بازی دوستانه با هم بازی کرده‌اند. یک بار در آگوست 2001 و یک هفته پیش از آغاز مرحله انتخابی جام جهانی 2002 ایران با میروسلاو بلاژویچ موفق به برد 5-2 این تیم در ورزشگاه آزادی شد. بار دیگر ایران قبل از سه بازی حماسی آخر خود در انتخابی جام جهانی 2014 مقابل عمان قرار گرفت و با کارلوس کیروش 3-1 بازنده آن بازی دوستانه شد. تیم عمان یک بار هم ایران را با مربیگری مرحوم پورحیدری در بازی‌های آسیایی 1998 بانگکوک با نتیجه 4-2 شکست داد.

 

 

ژاپن-عربستان؛ این بار جایی غیر از فینال

 

ژاپن موفق شد هر سه بازی گروهی را با پیروزی به پایان برساند و به عنوان سرگروه صعود کند. عربستان که در دوبازی اول مقابل کره شمالی و لبنان به راحتی به پیروزی رسید در بازی آخر مقابل قطر شکست خورد تا حریف ژاپن در یک هشتم نهایی شود.

 

دو تیم عربستان و ژاپن غول‌های تازه متولد شده آسیا که تمام موفقیت‌ها و افتخارات خود را بعد از دهه 80 و 90 میلادی به دست آوردند این بار خیلی زود و در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف هم می‌روند. دو تیم دو بار در فینال‌های 1992 و 2000 با یکدیگر بازی کردند که هر دو بار ژاپن پیروز آن مسابقات بوده است. این دو تیم روز دوشنبه از ساعت 14:30 در شارجه با یکدیگر بازی می‌کنند.

 

ژاپن نهمین حضور متوالی خود را در جام ملت‌ها در امارات 2019 تجربه می‌کند. آن‌ها تنها در 8 دوره حضور خود موفق شدند از حریفان سنتی ایران، کره و عربستان پیشی گرفته و عنوان پر افتخارترین تیم آسیا را به تنهایی از آن خود کنند. "آبی سامورایی" چهار بار در سال‌های 1992 با هانس اوفت هلندی، 2000 با فیلیپ تروسیه فرانسوی، 2004 با زیکوی برزیلی و 2011 با آلبرتو زاکه‌رونی ایتالیایی به قهرمانی قاره کهن دست یافته‌اند. آبی‌ها یک بار هم در سال 2007 چهارم آسیا شدند. آبی سامورایی دو دوره در سال‌های 1996 و 2015 توسط کویت و امارات در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد. ژاپن تنها در سال 1988 از صعود به مرحله حذفی بازماند و در 8 دوره بعدی آن از گروه خود صعود کرد که آخرین آن جام ملت‌های فعلی است.

 

عربستان دهمین بار متوالی است که جام ملت‌های آسیا را تجربه می‌کند. این تیم از سال 1984 در همه جام‌ها حضور داشته است. نکته استثنایی و خارق‌العاده در مورد این تیم، قهرمانی آن‌ها در دو دوره نخست حضور و فینالیست شدن در 5 حضور اول است. "شاهین‌های سبز" در 9 دوره حضور سه بار قهرمان (1984، 1988 و 1996)، سه بار نایب‌قهرمان (1992، 2000 و 2007) و البته سه بار نیز در همان دور گروهی حذف شده‌اند(2004، 2011 و 2015). به عبارتی آن‌ها هر گاه از گروه خود صعود کرده‌اند تا فینال مسابقات پیش رفته‌اند! البته موضوع شایان توجه این است که عربستان در دو دوره اخیر حتی در صعود از مرحله گروهی و رسیدن به دور حذفی نیز ناکام بوده است که این بار موفق به شکست آن طلسم شد.

 

عربستان از جولای 2007 تا به امروز هرگز نتوانسته بود در مرحله حذفی جام ملت‌های آسیا حاضر باشد.

 

از رکوردهای جالب تیم خوش شانس عربستان پیروزی در هر چهار بازی این تیم در تاریخ جام ملت‌هاست که به ضربات پنالتی کشیده شده است. این آمار شامل دو نیمه نهایی 1984 و 1996 مقابل ایران و دو فینال 1988 و 1996 مقابل کره جنوبی و امارات است که هر 4 بار پیروز ضربات پنالتی تیم عربستان بوده است.

 

تیم ژاپن در تاریخ مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا تاکنون 22 بار با تیم‌های عربی بازی کرده که 11 بار به پیروزی رسیده و 4 بار شکست خورده است. در هفت مسابقه‌ای که ژاپن با تیم‌های عربی به تساوی رسیده سه بازی به وقت‌های اضافه رفته که یکی را برده و دو مسابقه‌ای که به ضربات پنالتی کشیده شده را یک بار برده و یک بار به حریف عرب باخته است.

 

دو تیم ژاپن و عربستان پیش از این هفت بار در جام ملت‌های آسیا به مصاف هم رفته‌اند که 5 برد سهم ژاپن و دو برد سهم عربستان است.

 

در آخرین بازی این دو تیم در مقدماتی جام جهانی 2018، تیم عربستان موفق شد با گل فهد المولد 1-0 مقابل ژاپن از پیش صعود کرده به برتری برسد و ضمن جبران شکست بازی رفت با این برد به جام جهانی 2018 صعود کند. دو تیم یک بار هم در مقدماتی جام جهانی 1994 به مصاف هم رفتند که بازی با مساوی بدون گل به پایان رسید.

 

 

 

استرالیا-ازبکستان؛ با کوپر دیگر نیمه نهایی 2011 تکرار نمی‌شود

 

استرالیا و ازبکستان در روز دوشنبه و از ساعت 17:30 در ورزشگاه خلیفه بن زاید شهر العین به مصاف هم می‌روند. تیم استرالیا بعد از شوک در روز اول مسابقات و شکست برابر اردن دو تیم دیگر منطقه شامات یعنی فلسطین و سوریه را برد تا با 6 امتیاز به عنوان تیم گروه صعود کند. ازبکستان هم که تا روز آخر در صدر جدول بود با قبول باخت 2-1 مقابل ژاپن دوم شد تا در برابر استرالیا قرار گیرد.

 

استرالیا که از سال 2007 به عضویت کشورهای عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا در آمده سه دوره در این مسابقات شرکت کرده است. نایب قهرمانی 2011 و قهرمانی 2015 در کنار سه صعود مستقیم به جام جهانی از نتایج مختصر و مفید کانگوروها در 12 سال حضور خود در کنفدراسیون فوتبال آسیاست. استرالیا در هر سه دوره حضورش حداقل در مرحله یک چهارم نهایی حاضر بوده و دو بار هم به فینال رفته است.

 

ازبکستان ملقب به گرگ‌های سفید در هفتمین حضور پیاپی خود حداقل به دنبال تکرار بهترین عنوان خود یعنی چهارمی آسیا که در سال 2011 بدست آمده هستند. ازبکستان در چهار دوره آخر حضور خود موفق شده حداقل به جمع 8 تیم برتر راه یابد و این پنجمین صعود متوالی ازبک‌ها به دور حذفی است.

 

استرالیا و ازبکستان در تاریخ جام ملت‌ها تنها یک بار با هم بازی کردند که بازی نیمه نهایی جام ملت‌های 2011 در قطر بوده است. در آن بازی استرالیا با مربیگری هولگر اوسیک آلمانی با 6 گل ازبکستان را در هم کوبید. این دو تیم دو بار هم در مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی به مصاف هم رفتند که هر دو مسابقه را استرالیا برد.

 

 

امارات – قرقیزستان؛ حریف تمرینی میزبان قبل از بازی با استرالیا؟

 

میزبان جام هفدهم در روز دوشنبه ساعت 20:30 در زاید اسپورت ابوظبی به قضاوت فو مینگ چینی به مصاف تیمی می‌رود که در اولین حضورش در مرحله نهایی موفق به صعود از مرحله گروهی شد. امارات با مساوی بحث برانگیز با پنالتی مشکوک دقایق پایانی مقابل بحرین، پیروزی بر هند و تساوی روز آخر مقابل تایلند با 5 امتیاز صدرنشین گروه نخست شد. قرقیزستان هم به لطف برد 3-1 روز آخر در مقابل فیلیپین به عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم راهی این دور شد. در صورت پیروزی استرالیا و امارات مقابل رقبایشان جمعه شب بر سر صعود به نیمه نهایی خواهند جنگید.

 

امارات چهارمین باری است که موفق به صعود از مرحله گروهی مسابقات می‌شود. آن‌ها در 10 حضور قبلی خود سه بار از گروه صعود کردند که در هر سه بار موفق به قرارگیری در جمع 4 تیم پایانی شدند. الابیض اولین بار در سال 1992 با مربیگری والری لوبانفسکی فقید در گروهی که ایران هم در آن حاضر بود موفق به صعود شدند اما امارات یکی از نمایندگان آسیا در جام جهانی قبلی در نیمه نهایی بازی را 2-0 به عربستان واگذار کردند. آن‌ها بازی رده‌بندی را نیز به چین باختند و نماینده آسیا در جام جهانی 90 به عنوانی بهتر از چهارمی آسیا نرسید. اماراتی‌ها در دوره بعد در سال 1996 با تومیسلاو ایویچ فقید به فینال آسیا رسیدند اما با شکست مقابل عربستان در ضربات پنالتی دوم شدند. در دوره قبل نیز با مربیگری محمد علی با شکست ژاپن در یک چهارم نهایی شگفتی‌ساز شدند اما بازی نیمه نهایی را به استرالیای میزبان باختند و بالاخره با برد عراق در رده بندی به سومی آسیا رسیدند.

 

قرقیزستان در اولین حضور خود در مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا موفق شد در گروهی که کره جنوبی، چین و فیلیپین حضور داشتند با برد روز پایانی مقابل دیگر تیم تازه وارد این گروه فیلیپین با سه امتیاز جواز حضور در یک هشتم نهایی را به دست آورد.

 

امارات و قرقیزستان تاکنون هیچ گاه با هم روبرو نشده‌اند.

 

کره جنوبی-بحرین؛ پائولو بنتوی شکست ناپذیر

 

دو تیم کره جنوبی و بحرین روز سه شنبه از ساعت 16:30 در استادیوم راشد دبی به مصاف هم می‌روند. کره جنوبی که دو بازی اول خود را مقابل فیلیپین و قرقیزستان با برد خفیف 1-0 به پایان رساند در بازی سوم با حضور سون هیونگ مین روان‌تر و شاداب‌تر از دو بازی قبل خود عمل کرد و چین را 2-0 برد و سرگروه شد. بحرین هم با پنالتی دقیقه 91 هند را برد تا هم هند شگفتی‌ساز حذف شود هم خود به عنوان بهترین تیم سوم صعود خود را قبل از اتمام بازی دیگر گروه‌ها مسجل نماید.

 

کره جنوبی به همراه ایران رکورددار حضور در جام ملت‌هاست. آن‌ها از نظر حضور در جمع 4 تیم پایانی رکورددار هستند و ده بار موفق به حضور در این مرحله شده‌اند. دو بار قهرمانی (1956 و 1960)، چهار بار نایب قهرمانی (1972، 1980، 1988 و 2015) و چهار بار سومی (1964، 2000، 2007 و 2011) از نتایج این تیم است. کره‌ای‌ها دو بار هم در سال‌های 1996 و 2004 توسط ایران در یک چهارم نهایی با جام خداحافظی کرده‌اند. آن‌ها مانند ایران تنها در یک دوره موفق به صعود از مرحله گروهی نشده‌اند که برای کره جنوبی این اتفاق در سال 1984 رخ داده است.

 

کره 20 بازی در مراحل حذفی این جام انجام داده که نتیجه 9 بازی در نود دقیقه مشخص نشده و به وقت اضافه یا ضربات پنالتی رفته است.

 

پائولو بنتو مربی این تیم در ده دیداری که روی نیمکت این تیم نشسته متحمل شکستی نشده است. کره جنوبی در پنج بازی آخر توانسته دروازه خود را بسته نگه دارد.

 

بحرین بهترین نتیجه خود را در چین 2004 رقم زد که توانست از گروه خود صعود کند و در نهایت چهارم شود. سرخ‌ها در مرحله یک چهارم نهایی ازبکستان را در پنالتی‌ها بردند اما در نیمه نهایی در ضربات پنالتی به ژاپن قهرمان آن دوره باختند. بحرینی‌ها در بازی رده بندی 4-2 به ایران برانکو باختند و چهارم آسیا شدند.

 

دو تیم کره جنوبی و بحرین در تاریخ جام ملت‌های آسیا سه بار با هم روبرو شده‌اند که یک بار آن در مرحله مقدماتی 1988 بوده که بحرین موفق به شکست 2-0 کره جنوبی شده است. در سال 2007 و در مرحله گروهی بحرین بار دیگر موفق به شکست 2-1 کره جنوبی شد اما در مرحله گروهی جام 2011 این کره جنوبی بود که توانست بالاخره بحرین را شکست دهد.

 

کره جنوبی در 14 دوره حضور خود 27 بار با تیم‌های عربی بازی کرده که در 11 بازی به پیروزی رسیده و در 8 بازی متحمل شکست شده است. سه بازی از هشت بازی‌ای که مساوی شده در مراحل حذفی بوده و به ضربات پنالتی رفته که هر سه بازی را کره جنوبی به حریف عرب واگذار کرده است.

 

 

قطر-عراق؛ آمادگی قطر یا تجربه و پختگی عراق؟

 

آخرین بازی دور یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا روز سه شنبه ساعت 19:30 در ورزشگاه آل نهیان ابوظبی برگزار می‌شود. قطر هر سه بازی خود را در مرحله گروهی با درخشش المعز علی سودانی‌الاصل که تا این مرحله بسیار چالاک و آماده نشان داده است با پیروزی پشت سر گذاشت و تیم اول گروه شد. عراق هم با برد میلیمتری ویتنام و پیروزی با سه گل بر یمن نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل مقابل ایران صدرنشین نگرفت تا به عنوان تیم دوم صعود کند.

 

قطر سومین صعود خود را به مرحله حذفی در این دوره تجربه کرد. از 1980 تاکنون قطر تنها یک بار در سال 1996 در جام ملت‌ها حضور نداشته و در تمام 9 دوره دیگر حاضر بوده است. عنابی‌ها جز در سال 2000 و 2011 که به مرحله یک چهارم نهایی رسیدند در سایر ادوار موفق به صعود از دور گروهی نشدند. آن‌ها در دو بار حضورشان در یک چهارم نهایی در سال 2000 مقابل چین 3-1 باختند و در سال 2011 نتیجه را 3-2 به ژاپن قهرمان واگذار کردند. قطر هیچ گاه به جمع 4 تیم برتر آسیا نرسیده است.

 

عراق موفق شد هفتمین صعود پیاپی خود را از مرحله گروهی از سال 1996 تاکنون تجربه کند. شیرهای بین‌النهرین در 8 دوره از جام ملت‌ها حاضر بوده و در سه دوره از آن موفق به قرارگیری در جمع 4 تیم برتر شده‌اند. عراقی‌ها در جام ملت‌های آسیا دو بار نیز در سال‌های 1976 و 2015 عنوان چهارمی جام را بدست آورده‌اند.

 

عراقی‌ها در تاریخ جام ملت‌ها 6 بازی را در مرحله یک چهارم نهایی انجام داده‌اند و تنها در دوبازی آن پیروز بوده‌اند، ویتنام در سال 2007 و ایران 2015. این تیم سه بازی در نیمه نهایی آسیا انجام داده و فقط کره جنوبی را در سال 2007 در ضربات پنالتی برده است. آن‌ها تنها فینال آسیایی که در آن حاضر بوده‌اند را نیز مقابل عربستان در سال 2007 پیروز شده‌اند. دو بار حضور این تیم در بازی رده بندی هم مقابل چین و امارات به ترتیب در سال‌های 1976 و 2015 با شکست همراه بوده است.

 

دو تیم قطر و عراق در تاریخ جام ملت‌های آسیا، تنها دو بار در مقدماتی جام 1976 ایران با یکدیگر بازی کرده‌اند که هر دو بازی را عراق برده است. اما این دو تیم مجموعاً 14 بار با هم روبرو شده‌اند که قطر 8 بار و عراق 4 بار به پیروزی رسیده و 2 بازی هم به تساوی رسیده است.

 

آخرین بازی این دو تیم مقابل هم دیدار دوستانه‌ای بود که روز یکم فروردین 1397 انجام شد که به برتری 3-2 قطری‌ها انجامید.

 

 

مرحله یک هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 امارات روز یکشنبه 30 دی با سه بازی آغاز، روز دوشنبه یکم بهمن با سه بازی پیگیری و بالاخره روز سه شنبه دوم بهمن با انجام دو بازی به پایان می‌رسد. چهار بازی مرحله یک چهارم نهایی روزهای پنج شنبه و جمعه همین هفته برگزار می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار