مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال آینده مجوز نخستین واحد فرآوری و صنایع تبدیلی گل نرگس و تامین منابع مالی و دانش فنی در مازندران رقم میخورد.
کد خبر: ۷۰۴۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰ 16 January 2019

 

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال آینده مجوز نخستین واحد فرآوری و صنایع تبدیلی گل نرگس و تامین منابع مالی و دانش فنی در مازندران رقم میخورد.

 ایسنا، غلامرضا تقوی در آیین افتتاحیه جشنواره گل نرگس جویبار با اشاره به اهمیت پرورش گل و گیاه و در صدر آن گل نرگس برای کشور اظهار کرد: سال آینده مجوز اولین واحد فراوری و صنایع تبدیلی گل نرگس و تامین منابع مالی و دانش فنی در مازندران رقم می‌خورد.

وی، سطح زیر کشت گل و گیاه در کشور را بیش از ۷۰۰۰ هکتار با ۴ میلیارد شاخه و گلدان و در همین سطح ۱۲۰۰ هکتار گل نرگس با بیش از ۳۶۰ میلیون شاخه اعلام کرد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی افزود: تولید نهاله پایه گل نرگس و افزایش دانش فنی، افزایش عملکرد تولید گل نرگس را در استان مازندران چندین برابر می کند. از جمله ویژگی های گل نرگس تبدیل اراضی کم بهره به اراضی پر بهره است که می‌تواند نسخه شفابخشی برای جلوگیری از خردشدن اراضی، تغییر کاربری و افزایش درامد سرانه باشد.

تقوی ضمن نارضایتی از واردات بسیاری از کالاهای اساسی در کشور، یکی از منابع و ریشه‌های تامین ارز را صادرات گل و گیاه و در راس آن گل نرگس عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر در حوزه گل و گیاه بیش از ۱۵۰ هزار نفر مشغول به فعالیتند و به طور اختصاصی در حوزه گل نرگس بیش از ۲۰ هزار نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی، تولید گل نرگس را نسخه مناسبی برای جلب سرمایه هایی دانست که بدون برنامه از طرف دولت منتهی به بازاری شدند که کسب و کارهای مردم را تحت الشعاع قرار داده است.

وی بیان کرد: اگر قرار باشد الگوی کشتی برای بسیاری از مناطق معرفی کنیم، قطعا کشت گل نرگس خواهد بود که بیش از ۳۵ درصد بصورت دیم و ۶۵ درصد کم آب بر کشت می‌شود.

تقوی با اشاره به اینکه در دنیا کشورهایی مثل ترکیه، اسپانیا، پرتغال و فرانسه به طور مختصر به این کشت مشغولند، اضافه کرد: منشاء اصلی و حجم بالای تولید با وجود رقیبی مثل مصر عمدتا در ایران است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه تشکیل هیئت موسس انجمن تولید کنندگان گل نرگس، محصور کردن باغات گل نرگس و اقدامات پژوهشی جهت جلوگیری از همرسی تولیدات در یک زمان را از جمله اقدامات انجام شده، ذکر و خاطرنشان کرد: این جشنواره چهارمین جشنواره گل نرگس در سال ۹۷ است و در هفته‌های آینده این جشنواره را در استان ایلام خواهیم داشت.

تقوی، روان سازی و تسهیل اخذ مجوزهای مربوط به فرآوری گل نرگس، ثبت ارقام بومی کشور، ادامه فعالیت های آموزشی و ترویجی، رفع مشکلات صادرات گل نرگس و گردشگری در این حوزه را در دستور کار این وزارتخانه عنوان کرد.

عبدالله رضیان، نماینده حوزه قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی، ظرفیت های شهرستان جویبار را خصوصا در بخش کشاورزی بالا دانست و گفت: با تقویت شرایط و رفع موانع تولید می‌توان افزایش تولید را شاهد بود.

وی، کمبود آب را مهمترین مشکل این شهرستان در بخش کشاورزی برشمرد و افزود: هدایت آب سد البرز به مناطق پایین دست جویبار در دست اقدام است و با اعتبارات قطره چکانی امیدواریم بتوانیم طی یکی دوسال آینده مسیر را تکمیل کرده و مشکل آب را برطرف کنیم.

رضیان بازاریابی خرید محصولات را از جمله مشکلات دیگر کشاورزان عنوان کرد و گفت: گل نرگس یکی از این محصولات بوده و با مناسب شدن فضای خرید محصولات، کشاورزان برای کشت محصول رغبت بیشتری نشان می‌دهند.

نماینده مجلس شورای اسلامی، محل استقرار صادرات محصولات کشاورزی و بزرگترین پایانه پرورش ماهیان خاویاری را از ظرفیتهای شهرستان جویبار برشمرد.

وی همچنین با اشاره به مشکلات بخش زیرساختهای جاده‌ای این شهرستان و نگاه ملی در این بخش عنوان کرد: برای مسیر ساحلی جاده کنار دریا از فرح آباد ساری به بابلسر ۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایسنا، جشنواره گل نرگس در جویبار با تعداد ۶۵ غرفه نمایشگاهی در قالب صنایع دستی و سوغات استان ها،همچنین عرضه محصولات گل نرگس، گل و گیاه و ادوات کشاورزی افتتاح شده و تا ۲۸ دی ماه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۱ به همراه برگزاری جنگ شبانه ادامه دارد.
انتهای پیام

دبیر:شیما عباس زاده

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار