مدیرعامل شرکت تعاونی عشایری مازندران ادعا کرد: در فروش سبوس به دامداران این استان رانت وجود دارد.
کد خبر: ۷۰۳۹۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۸ 16 January 2019

مدیرعامل شرکت تعاونی عشایری مازندران ادعا کرد: در فروش سبوس به دامداران این استان رانت وجود دارد.

صابر زینی در گفت‌وگو با ایسنا با کمرنگ شدن نقش تشکل‌ها در واردات، توزیع را مشکل اصلی بازار نهاده‌ها دانست و اظهار کرد: در حالی‌که دلالان در زنجیره تولید محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره مردم نباید وجود داشته باشند اما متاسفانه این واسطه‌ها بخش اعظمی از وظایف تشکل‌ها را بر عهده گرفته‌اند و این زنجیره را گسسته‌اند.

وی با بیان این‌که اگر نقش تشکل‌های مردمی دوباره در بازار پر رنگ شود می‌توان به بهبود اوضاع امیدوار بود، تصریح کرد: در صورتی که ارز در اختیار این تشکل‌ها قرار بگیرد و آنها اقدام به واردات کالا و فروش آن در بازار کنند به این علت که مدیریت و نظارت بر آن توسط مردم انجام می‌شود می‌توان مطمئن بود که بخش اعظمی از مشکلات برطرف خواهد شد.

مدیرعامل شرکت تعاونی عشایری مازندران افزود: با حذف دلالان قیمت تمام شده اقلام کاهش می‌یابد و دیگر شاهد افزایش کاذب قیمت ها نخواهیم بود.

زینی از دولتمردان، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی و تمامی مسئولان مازندران درخواست کرد با اقدام به همکاری با یکدیگر سعی در پر رنگ‌تر کردن نقش تشکل‌ها داشته باشند.

وی تصریح کرد: دلیل نیرومند شدن شبکه‌های واسطه‌ها و دلالان، حمایت از آنها توسط سازمان‌های مختلف بود اما دیگر زمان آن رسیده است که این مسئولیت را مردم برعهده بگیرند تا بازار به روال عادی بازگردد.

مدیرعامل شرکت تعاونی عشایری مازندران از وجود رانت در بحث محصولات حاصل از کشت گندم خبر داد و تصریح کرد: قیمت سبوس دولتی ۵۲۰ تومان و قیمت سبوس در بازار آزاد کیلویی 1550 تومان است و این یعنی سبوس از درب کارخانه تا فردی که از آن استفاده می‌کند هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

این‌که سبوس به صورت مستقیم به دست دامداران نمی‌رسد تنها مشکل دامداران مازندران نیست و پیش از این نیز یک مسئول در جهادکشاورزی سمنان از وجود دلالان در این بخش گلایه کرده بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از جلوگیری از فروش غیرمجاز سبوس و کوتاه‌کردن دست دلالان و واسطه‌ها از بازار سبوس یارانه‌ای خبر داد.

به گزارش ایسنا، مصطفی شاه حسینی از پایش نحوه توزیع و مصرف نهاده‌های دامی در استان سمنان خبر داد و اظهار کرد: بی‌شک با جلوگیری از فروش غیرمجاز سبوس و کوتاه‌کردن دست دلالان از آن، کنسانتره خوراک دام نیز به بهره‌برداران دامی استان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه خوراک دام مورد نیاز استان سمنان از استان‌های همجوار تأمین شده اضافه کرد: استان سمنان همواره با چالش و مانع در تأمین خوراک دام مورد نیاز دامداران استان مواجه بوده است.

شاه حسینی ادامه داد: با توجه به تخصیص ۵۰ درصد سبوس تولیدی در کارخانه‌های آرد استان سمنان به حوزه دامپروری این استان، این میزان سبوس از طریق اتحادیه‌ تعاونی‌های دامداران و عشایری استان سمنان بین تشکل‌های مرتبط در سطح شهرستان‌های این استان توزیع شده است تا بخشی از نیاز استان به نهاده‌های دامی رفع شود.

وی با اشاره به سیاست سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان مبنی بر تبدیل سبوس به کنسانتره خوراک دام و توزیع آن بین بهره‌برداران دامی این استان افزود: برای این‌که از سبوس موجود در استان سمنان استفاده بیشتری شود، این محصول به کنسانتره خوراک دام تبدیل می‌شود چرا که حجم خوراک دام به صورت کنسانتره سه برابر حجم خوراک دام به صورت سبوس است و منافع این فرآیند به خود دامداران می‌رسد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به این‌که از تبدیل فروش غیرمجاز سبوس، جلوگیری و دست واسطه‌ها را از بازار سبوس یارانه‌ای کوتاه می‌کند، خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که کنسانتره خوراک دام تنها مورد استفاده دامداران برای تعلیف دام‌هاست تبدیل سبوس به کنسانتره از فروش نهاده خام دامی جلوگیری کرده و کنسانتره خوراک دام به دست دامدار واقعی می‌رسد بنابراین سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان سیاست تبدیل سبوس به کنسانتره خوراک دام را از طریق تشکل‌های استانی دامداری دنبال کرده است.

شاه‌حسینی با اشاره به راه‌اندازی سامانه رصد و پایش نهاده‌های دامی در استان سمنان خاطرنشان کرد: سازمان جهاد کشاورزی باید نظارت کند تا سبوس تولیدی به صورت کنسانتره به دامدار و دام‌های استان سمنان برسد. نظارت و پایش توزیع خوراک دام در استان سمنان از طریق سامانه رصد و پایش نهاده‌های دامی اجرایی می‌شود. البته قیمت و کیفیت خوراک دام برای سازمان جهادکشاورزی بسیار مهم است تا بهره‌برداران دامی استان سمنان از خوراکی با کیفیت و با قیمت مناسب بهره‌مند شوند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار کرد: با توجه به یارانه‌ای که در نهاده‌های مورد نیاز دامداران دیده شده، انتظار می‌رود دامداران و تشکل‌های مربوطه نسبت به بیمه کردن دام‌های خود همت بیشتری داشته تا بتوانند در مواقع مورد نیاز از خدمات بیمه‌ای بیشتر استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار