این روز‌ها یک مینی سریال ارزشمند از منظر مضمون و محتوا، داستان و ساختارهنری و تصویری در ارتباط با خدمات و اقدام‌های برجسته و ایثارگرانه پلیس از تلویزیون پخش می‌شود به نام سریال گشت پلیس که نگاهی نو و متفاوت به پلیس، مناسبات پلیسی، زندگی و فعالیت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی پلیس‌ها دارد
کد خبر: ۷۰۳۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴ 15 January 2019

سریال گشت پلیس نگاهی نو و متفاوت به پلیس، مناسبات پلیسی، زندگی و فعالیت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی پلیس‌ها دارد.

 ژانر پلیسی گونه‌ای از آثار سینمایی و تلویزیونی است که در دنیا طرفداران زیادی دارد. در سال‌های اخیر تلویزیون نگاه ویژه‌ای به تولید و ساخت مجموعه‌های پلیسی داشته است چراکه مخاطبان بسیاری این ژانر را پیگیری می‌کنند.

 

دلهره، تعلیق، پیچیدگی، غیرقابل پیش‌بینی بودن و هیجان از جمله مهمترین دلایل جذابیت سریال‌های پلیسی معمایی است.

 

با نگاهی به تاریخچه آثار پلیسی در تلویزیون متوجه می‌شویم کارگردان‌های زیادی سریال های پلیسی برای تلویزیون ساخته اند و این شب‌ها مجموعه سریال گشت پلیس به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیه کنندگی سعید پروینی از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

 

سریال گشت پلیس درباره چند مامور نیروی انتظامی است که درگیر عملیات‌های شهریِ خاص می‌شوند. فرهاد قائمیان، برزو ارجمند، امیررضا دلاوری، بهرام ابراهیمی، نیلوفر شهیدی، رضا کریمی بازیگران اصلی سریال سریال گشت پلیس هستند و با توجه به داستان، بازیگران مهمان دیگری نیز به کار اضافه می‌شوند.

 

به بهانه پخش این سریال جبار آذین- منتقد سینما در یادداشتی درباره این سریال نوشته است:

 

ژانر پلیسی از محبوب‌ترین و پراستقبال‌ترین گونه‌های هنری، سینمایی و تلویزیونی در ایران و جهان است. با آنکه تاکنون ده‌ها فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی با موضوعات پلیسی و کاراکتر پلیس، فعالیت ها، مبارزات و فداکاری‌های پلیس، به مثابه یک نیروی کارآمد و مورد اعتماد انتظامی وامنیتی در کشور ساخته شده است، ولی در میان آن‌ها به ندرت به آثار شاخص و استاندارد، جذاب، تاثیرگذار، بامحتوا و همسو با واقعیت‌ها و فرهنگ ایران اسلامی برمی خوریم.

 

اغلب این نوع آثار یا بر مدار تکرار و کلیشه و سطحی نگری به پلیس تولید شده اند یا سازندگان آن‌ها با تقلید و کپی برداری از روی فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی خارجی اقدام به ساخت آن‌ها کرده اند. از این رو کمتر اثری در این ژانر توانسته آینه واقع نمای شخصیت و عملکرد پلیس، فرهنگ جامعه و نقش و جایگاه راستین این نیروی ارزشمند در کشور باشد.

 

این روز‌ها یک مینی سریال ارزشمند از منظر مضمون و محتوا، داستان و ساختارهنری و تصویری در ارتباط با خدمات و اقدام‌های برجسته و ایثارگرانه پلیس از تلویزیون پخش می‌شود به نام سریال گشت پلیس که نگاهی نو و متفاوت به پلیس، مناسبات پلیسی، زندگی و فعالیت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی پلیس‌ها دارد. پرهیز از دیدگاه کلیشه‌ای در ساخت و پرداخت و تاکید بر نگاه واقع گرا، قابل پذیرش و سلامت علمی و تحلیلی به رخداد‌های ناپسند و نامطلوب و خلاف اجتماعی و برخورد مناسب، هوشمندانه ومقتدرانه نیروی پلیس با آن ها، سبب شده تا پلیس ها، ماجرا‌ها و برخورد‌های پلیسی با مخاطیان و اشرار و مخالفان در این سریال، باورپذیر باشند.

 

نگارش فیلمنامه‌ای جمع وجور، براساس پرونده‌های پلیسی و رویداد‌های واقعی از جمله سرقت و قاچاق مواد مخدر، زورگیری و برپایی بزم‌های آلوده مانند استخر پارتی، پردازش هنرمندانه، خلاقانه، نمایشی و درست، ابعاد مختلف شخصیت‌ها و حوادث و داستان سازی پر چالش و تعلیق، متن خوبی را در اختیار مهرداد خوشبخت در مقام کارگردان قرار داده تا او با بهره گیری از تجارب خود در سینما و تلویزیون و گزینش و اجرای ساختاری جذاب و تماشایی و همچنین استفاده از عوامل و بازیگران حرفه ای، به سوژه‌ها و مضامین وقایع مینی سریال سریال گشت پلیس جان ببخشد و مجموعه‌ای درخور شخصیت و مقام پلیس و مورد توجه و استقبال مخاطبان سیما بسازد.

 

سریال گشت پلیس مجموعه‌ای واقعگرا، اکشن، جذاب، بامحتوا و خوش ساخت است و درمیان تولیدات رایج پلیسی سینما و سیما در ردیف مطلوب‌ها و مقبول‌های ایرانی ژانر پلیسی قراردارد. سریال گشت پلیس، سطح تولید آثار پلیسی تلویزیون و انتظارمخاطب را ارتقا داده وامتیاز‌های هنری و محتوایی آن، از این سریال یک الگو و نمونه برای تولید انبوه چنین آثاری ساخته است.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار