چهارمین دوره مسابقات بین المللی پاراگلایدر ارومیه
استان مازندران همواره با جنگل و دریا برای گردشگران شناخته شده اما اگر بخواهیم صنعت گردشگری را در این استان رونق ببخشیم باید حوزه های جدیدی را مطابق با نیازهای گردشگران تعریف کنیم که یکی از این بخش ها توجه به گردشگری ماجراجویانه و هیجان انگیز است، صنعتی مفرح و جذاب در برخی اوقات آمیخته با تفریحات ورزشی مانند ورزش های پروازی که می‌تواند تورهای زیادی را به مقصد مازندران روانه کند.
کد خبر: ۷۰۳۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۸ 15 January 2019

استان مازندران همواره با جنگل و دریا برای گردشگران شناخته شده اما اگر بخواهیم صنعت گردشگری را در این استان رونق ببخشیم باید حوزه های جدیدی را مطابق با نیازهای گردشگران تعریف کنیم که یکی از این بخش ها توجه به گردشگری ماجراجویانه و هیجان انگیز است، صنعتی مفرح و جذاب در برخی اوقات آمیخته با تفریحات ورزشی مانند ورزش های پروازی که می‌تواند تورهای زیادی را به مقصد مازندران روانه کند.

امید رضی خلبان پارا گلایدر با مدرک بین المللی پروازهای دونفره در مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه این نوع پرواز جدیدترین، زیباترین و ساده ترین روش پرواز کردن است، اظهار کرد: این وسیله با بهره گیری از جریان هوا و وزن به پرواز در می‌آید.

وی با بیان اینکه پاراگلایدر بال چتر مانندی است که به وسیله فشار باد شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این ورزش، با دویدن از فراز تپه‌ها به طرف پایین به پرواز در می‌آید و در واقع پرواز با پاراگلایدر نیاز به قدرت بدنی خاصی ندارد و تنها داشتن آمادگی جسمانی و شهامت لازم برای آن کافی است.

این خلبان ورزش‌های هوایی در مازندران با بیان اینکه پرواز پالاگرایدر در سایت روستای "سرکت" از توابع شهرستان ساری انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این سایت پروازی با 3 سال سابقه بیش از 3000 پرواز دونفره را انجام داده است که می‌تواند نقش بسزایی در جذب گردشگر داشته باشد. این خدمات پروازی از 12 ظهر تا غروب همه روزه انجام می شود؛ ارتفاع پرواز 410 متر از سطح دریا بوده و رفتن به بالاتر از این ارتفاعات نیازمند انرژی باد، آفتاب و گرماست.

وی درباره ویژگی خاص این نوع پرواز با بیان اینکه طبیعت پالاگرایدر سرخوردن است که از آن به عنوان وسیله سُرنده یاد می‌شود، گفت: در هنگام پرواز هر 8 متر، یک متر از ارتفاع کم می شود و آرام آرام به صورت سرخوردن پایین می‌آییم ضمن اینکه هدایت پاراگلایدر در اختیار خودمان بوده و هر جا که بخواهیم می‌توانیم به زمین بنشینیم.

استقبال مازندرانی‌ها از پاراگلایدر به عنوان وسیله تفریحی

این خلبان پروازی گفت: استقبال از این نوع وسیله تفریحی در مازندران زیاد بوده، خصوصا برای کسانی که آرزوی پرواز را در سر می‌پرورانند از اقبال عمومی خوبی برخوردار است. هزینه پرواز در مازندران ۲۰۰ هزار تومان برآورد و زمان پرواز از ۱۰ دقیقه تعیین شده است.

کاهش نرخ پروازی با سوبسیدهای دولتی راه جذب گردشگر

وی در پاسخ به اینکه با کاهش نرخ پروازی می توان گردشگرهای بیشتری را به این مقوله جذب کرد، یادآور شد: به دلیل اینکه سایت های پروازی از سوی سازمان های دولتی حمایت نشده و کاملا به صورت خصوصی اداره می‌شود، ما مجبوریم هزینه های خود را مدیریت کنیم.

رضی با بیان اینکه تجهیزات استفاده شده برای سایت های پروازی بیش از ۸۰ میلیون تومان بوده است، تصریح کرد: هرچند در استان‌های تهران و سایر استان ها قیمت پرواز پاراگلایدر به بیش از ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد اما اگر از سوی بخش های دولتی حمایت شویم می‌توان با ارائه سرویس های ارزان قیمت با کاهش تعرفه ها به جذب گردشگر و توریست در مازندران اقدام کرد.

پرواز 2 میلیونی با پاراگلایدر در ترکیه

این خلبان ورزشهای هوایی، یکی دیگر از دلایل تعرفه بالای پرواز با گلایدر را خرید تجهیزات با دلار عنوان کرد و گفت: به دلیل اینکه تمام تجهیزات پاراگلایدر با دلار تبادل می‌شود ما امکان کاهش تعرفه بدون سوبسیدهای دولتی را نداریم. در کشورهای همسایه مانند ترکیه و کشورهای اروپایی پرواز ۱۰ دقیقه‌ای با پاراگلایدر برای هر کدام از ایرانیان 1میلیون و 500 تا 2 میلیون تومان تمام می‌شود.

درآمد به ریال، هزینه با دلار

رضی یکی از چالش‌های مقوله را به دلیل درآمد ایرانیان به ریال و خرج کرد هزینه ها با دلار عنوان کرد و گفت: شاید مدیریت بر واحدهای پولی امری ضروری باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه تمام مردم می‌توانند از این امکان پرواز استفاده کند و نیاز به آموزشی جدی ندارند، خاطرنشان کرد: خلبان حرفه‌ای این پرواز را مدیریت خواهد کرد ضمن اینکه فیلمبرداری هم در حین پرواز انجام می‌شود تا خاطره ای خوش در لحظه را برای گردشگران ثبت کند.

این مربی پروازی تصریح کرد: پرواز پاراگلایدر برای افرادی که می‌خواهند در این رشته ورزشی به طور جدی فعالیت کنند نیز میسر است و این سایت، پروازهای آموزشی را نیز در دستور کار خود دارد که علاقمندان می‌توانند با ثبت نام از خدمات تخصصی و آموزشی استفاده کنند.

پرواز پاراگلایدر گردشگری همه فصلی در مازندران

رضی با بیان اینکه از پرواز با پاراگلایدر می‌توان یک ورزش و یا گردشگری همه فصلی در مازندران نام برد، خاطرنشان کرد: در همه فصول امکان پرواز در ارتفاع وجود دارد و تنها مانع عدم پرواز، بارش باران و برف است؛ در حین بارش باران و یا برف و طوفان امکان پرواز وجود ندارد.

تنها 4 شهر مازندران خدمات پروازی دارند

وی گفت: در ابتدا سایت پروازی ساری خدمات تفریحات پروازی و آموزشی را در مازندران راه اندازی کرد و سپس 3 سایت دیگر در شهرستان‌های بهشهر، قائمشهر و بابل مشغول به فعالیت در این زمینه شدند.

این خلبان بیان کرد: پرواز خلبان‌ها به صورت "تنها" با مجموع 40 تا 50 نفر روزانه در مازندران انجام می‌شود و پرواز دونفره با کمک خلبان نیز آمار خوبی را به خود اختصاص داده است که نشان از ظرفیت بالای این زمینه گردشگری در مازندران دارد. همچنین مسابقات کشوری پاراگلایدر در بخش "هدف زنی و فرود و دقت" نیز انجام شده که بازتاب فراوانی در کمیته انجمن های هوایی کشور داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار