برنامه نظارتی دولت برای رساندن کالاهای ضروری به دست مردم کالاهای اساسی را «مهتاب» توزیع می‌کند
کد خبر: ۷۰۳۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۶ 15 January 2019


برنامه نظارتی دولت برای رساندن کالاهای ضروری به دست مردم کالاهای اساسی را «مهتاب» توزیع می‌کند
با خروج کالاهای اساسی از مرزهای کشور در برخی کالاها با کمبود و گرانی مواجه شدیم، کالاهایی که دولت برای تنظیم بازار و جلوگیری از رشد قیمت‌ها، ارز 4200 تومانی تخصیص می‌دهد این روزها بلای جان اقتصاد شده است.
مرجان اسلامی فر خبرنگار

 روزانه حجم قابل توجهی از کالاهای اساسی چون رب، روغن، کاغذ، چای، قند، سیگار، آرد، برنج، حبوب، ماهی، مرغ و گوشت به کشورهایی چون افغانستان، عراق، ترکیه، گرجستان، ارمنستان، پاکستان و جمهوری آذربایجان می‌رود. کالاهای اساسی که در ایران با ارز دولتی در حال کنترل است در کشورهای همسایه 3 تا 7 برابر گرانتر است و همین فاصله قیمتی انگیزه قاچاق شده است. با این اتفاق که روز به روز در حال گسترش است، فعالان اقتصادی تنها توصیه شان به دولت حذف ارز 4200 تومانی است. گزارش‌های مردمی خبر از رشد قیمت در شهرهای مرزی را می‌دهد. در حالی‌که در اکثر شهرهای مرزی قیمت کالاهای اساسی مناسب و به وفور بود این روزها گرانی و کمبود کالا دیده می‌شود. یکی از کالاها که گرانی آن برای شهرهای مرزنشین دشواری‌هایی را ایجاد کرده مربوط به مرغ است.
یکی از افرادی که در بانه زندگی می‌کند، می‌گوید: نوسان قیمت مرغ زیاد است و مغازه‌داران از تقاضاهای انبوهی که ایجاد شده است، متعجب شدند. این اتفاق در سایر شهرهای مرزی هم اتفاق افتاده است.
با خروج کالا (قاچاق) از کشورمان ستاد تنظیم بازار به ناچار می‌خواهد بر حجم واردات کالاهای اساسی بیفزاید. روز گذشته عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: قرار است از هفته آینده هفته‌ای ۵ هزار تن دام زنده کوچک از طریق فرودگاه پیام وارد کشور شده و ۲۴ ساعت بعد، کشتار و توزیع شود.
قرار است در ستاد تنظیم بازار مصوب کنیم که بخشی از توزیع گوشت وارداتی به تعاونی‌های مصرف واگذار شود.
هر کیلو گوشت 85 هزار تومان
در ماه گذشته قیمت گوشت قرمز روندی افزایشی داشت و به کیلویی ۸۵ هزار تومان هم در بازار رسید و براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی متوسط قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم گوشت قرمز ۸.۵ درصد نسبت به هفته مشابه ماه قبل و ۵۱.۹ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل افزایش داشته است به‌گونه‌ای که هر کیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان به صورت میانگین ۶۸ هزار و ۷۶۴ تومان در سطح شهر تهران و هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان ۶۸ هزار و ۹۶۰ تومان فروخته شده است و به ترتیب ۴۷.۸ درصد و ۶۶.۵ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل گران‌تر معامله می‌شود.
۱۶ فروند کشتی نهاده دامی منتظر تخلیه
قبادی درباره افزایش قیمت نهاده‌های دامی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۶ فروند کشتی حامل نهاده‌های دامی (معادل یک میلیون تن نهاده)، ۴۵ روز است که در حال پرداخت دموراژ کشتی است که هزینه دموراژ هر کشتی روزی ۱۵۰ میلیون تومان می‌شود و واردکننده نهاده‌ها مجبور است این مبلغ را در قیمت تمام شده نهاده‌ها وارد کرده و این موضوع سبب افزایش قیمت نهاده های دامی از ۱۲۲۰ تومان در هر کیلو به ۱۳۵۰ تومان شده است.
۸.۵ میلیارد یورو به تعاونی‌ها می‌دهیم
قبادی در نشست صبحانه کاری با مدیران اتحادیه‌های تعاونی‌های تولید و مصرف در اتاق تعاون ایران درباره نقش تعاونی‌ها در توزیع کالاهای اساسی اظهار داشت: قرار است ۵۳ میلیون تن کالای اساسی را تعاونی‌ها توزیع کنند که برای این منظور ۸.۵ میلیارد یورو از هزینه این طرح در اختیار اتاق تعاون قرار خواهد گرفت تا تعاونی‌ها کالاهای اساسی را توزیع کنند.
دولتی‌ها جنگ را باور نکردند
قبادی با بیان اینکه امریکا جنگ تمام عیاری را با ما شروع کرده و یکی از اشکالات دولتی‌ها این است که هنوز باور نکرده‌اند چه جنگی از سوی امریکا علیه ایران آغاز شده است، افزود: با توجه به تشکیل اتاق جنگ علیه ایران از سوی امریکا، تنها راه نجات کشور، تولید و صادرات است.
خروج گندم از بورس کالا
دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه قرار است گندم برای مصارف آزادپز تا پایان امسال از بورس کالا خارج و مستقیم به کارخانه‌های آسیاب گندم ارسال شود، در خصوص شیرخام یادآور شد: در این ستاد رقم خرید شیرخام از دامدار کیلویی ۲۰۰۰ تومان تعیین شد اما اتفاق بدی که افتاد، این بود که بخشی از شیرخشک قاچاق می‌شد. به گزارش ایران، وی در خصوص کمبود سیب درختی گفت: در سال‌جاری ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن کاهش تولید سیب داشتیم و از سوی دیگر ۶ برابر سال گذشته صادرات این محصول را داشته‌ایم. مطمئن هستم که در شب عید سال‌جاری با مشکل کمبود سیب درختی مواجه خواهیم شد چرا که۸۰۰ هزار تن سیب در انبار وجود دارد.
«مهتاب» به سامانه‌ها اضافه شد
در این میان بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون با تأکید بر اینکه اتاق تعاون یک برنامه و نرم‌افزار جامع کنترل و نظارت بر توزیع کالاهای اساسی با عنوان «سامانه مهتاب» تهیه کرده است، اظهار داشت: این سامانه به این شکل عمل می‌کند که از ابتدای تخصیص ارز برای تهیه کالای اساسی، مشخصات دریافت‌کننده ارز در سامانه ثبت می‌شود و تا زمانی که کالا به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد، سهمیه‌ای که باید به سرپرست خانوار داده شود، در آن درج می‌شود؛ این سامانه به صورت پایلوت یک هفته است که در ۴۰ فروشگاه تهران فعال شده و با توجه به استقبال دولت از این سامانه، قرار شد از ابتدای سال آینده در سراسر کشور مورد استفاده قرار گیرد.
مرغ ارزان می‌شود
همچنین مسعود بصیری مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی، تأمین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی گفته است: روزانه بیش از ۵۰۰ تن مرغ تنظیم بازار از سوی شرکت پشتیبانی امور دام در میادین میوه و تره‌بار تهران عرضه می‌شود. گوشت مرغ منجمد با قیمت هر کیلوگرم ۸ هزار و ۹۰۰ تومان برای مصرف کننده عرضه می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار