مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا گفت: قبل از انقلاب تنها یک مرکز شهری، دو مرکز روستایی و سه خانه بهداشت در نکا وجود داشت که به برکت انقلاب در این شهرستان اکنون 75 خانه بهداشت، 16 مرکز روستایی، دو بیمارستان و چهار درمانگاه شبانه‌روزی در کنار ده‌ها مرکز دیگر درحال خدمت به مردم هستند.
کد خبر: ۷۰۲۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲ 12 January 2019

 علیرضا خانجانی در همایش رهروان ولایت شهرستان نکا با گرامیداشت روز پرستار در مسجد زینبیه این شهرستان، واژه پرستار را یک نماد دانست و اظهار کرد: منظور از پرستار کل کادر درمانی از پزشکان متخصص تا رشته‌های دیگر می‌شود که در روز ولادت حضرت زینب(س) به عنوان روز پرستار نام نهاده شد و باید از همه آن‌ها تقدیر کرد.

وی این الگو را در یک جایگاه وسیعی که دسترسی به آن الگو بسیار مشکل است توصیف کرد و افزود: در مناسبات تقویم جهانی روز پاسداشت یکی از پرستاران انگلیسی به نام روز پرستار نام نهاده شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا با بیان خاص بودن الگوی پرستاران کشور، خاطرنشان کرد: اما در یک شرایطی که فردی عزیزترین افراد خود از نزدیکترین اصحاب و یاران را از دست بدهد و در آن شرایط بتواند کار پرستاری انجام دهد تقریباً برای ما غیر ممکن است پس چنین الگویی به‌عنوان الگوی ما بوده و البته در قله قرار دارد که ما هم در دامنه به سمت آن قله حرکت کنیم.

 

* رشد غیر قابل قیاس بهداشت و درمان پس از انقلاب اسلامی

این مسئول در ادامه بر لزوم پرداختن به دستاوردهای نظام در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی تأکید و در حوزه بهداشت و درمان اضافه کرد: قبل از انقلاب تنها یک مرکز شهری، دو مرکز روستایی و سه خانه بهداشت در نکا وجود داشت که به برکت انقلاب، نظام اسلامی و خون شهدا در این شهرستان اکنون 75 خانه بهداشت، 16 مرکز روستایی، دو بیمارستان و چهار درمانگاه شبانه‌روزی در کنار ده‌ها مرکز درحال خدمت به مردم هستند.

وی شرایط فعلی کشور از نظر پزشکی را معادل کشورهای پیشرفته و از برکات نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: 760 نفر کادر پزشکی و درمانی در سطح شهرستان نکا که اگر ماهیانه سه میلیون حقوق داشته باشند بیش از دو میلیارد تومان در ماه حقوق آن‌ها است.

خانجانی با اشاره به مشخص بودن پیشرفت‌ها در شاخص‌های مختلف به‌گونه‌ای که با قبل از انقلاب حتی قابل مقایسه نیست، تصریح کرد: هم اکنون تقریباً چهار مرکز اورژانس و ده‌ها مرکز دیگر در حال خدمت هستند.

وی همچنین افزایش فضای فیزیکی شهرستان در حوزه بهداشت و درمان را با رشد قابل ملاحظه‌ای توصیف کرد و افزود: در این چند سال اخیر هم یک تحول و انقلاب دیگری اتفاق افتاد که تقریبا 15 هزار متر به فضای فیزیکی بهداشت و درمان از خانه‌های بهداشت و مرکز طوبی گرفته تا آزمایشگاه‌ها و فضایی بیمارستانی یا اضافه شد یا در حال بهره‌برداری است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان نکا با بیان در حال انجام بودن فاز دوم بیمارستان امام حسین(ع) این شهرستان، اذعان کرد: هم‌اکنون فاز دوم بیمارستان امام حسین(ع) در حال انجام است که با وحدت و همدلی مسئولان از امام جمعه و نمانیده تا فرماندار و مسئولان دانشگاه این تحقق درحالی که کمبود اعتبارات داشته و در دوران جنگ و تحریم هستیم پیدا کرد چراکه تحقق پروه‌ای که 50 میلیارد تومان هزینه دارد در چنین برهه‌ای جای تقدیر دارد.

 

* سطح هشدار بیماری‌های غیرواگیر در نکا

این مسئول در بخش دیگر سخنان خود بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون، سرطان، سکته‌های قلبی و مغزی را مشکل اصلی جامعه خواند و اضافه کرد: تقریباً 70 درصد مرگ و میر را این نوع بیماری‌ها به خود اختصاص می‌دهند که این بیماری‌ها یک مشکل جهانی بوده و تنها به کشور و شهر ما اختصاص ندارد.

وی با ارائه آماری از میزان ابتلای بیماری دیابت در سطح شهرستان نکا، تأکید کرد: 75 درصد چاقی در سطح شهرستان دامن‌گیر مردم بوده و هفت هزار بیمار دیابتی و هفت هزار فرد در آستانه دیابت در سطح شهرستان نکا وجود دارند که 25 درصد کار دست ما است و 75 درصد دست مردم است تا با رعایت در غذا خوردن بتوان از چاقی فزاینده جلوگیری کرد.

خانجانی خواستار توجه بیشتر شهروندان به وضعیت سلامت خود شد و اشاره کرد: با تشکیل کانون سلامت محلات که اولین مجمع سلامت شهرستان نیز برگزار شد تلاش می‌شود تا مردم خودشان برای حل مشکلات بهداشت و درمان شهرستان پای کار بیایند.

وی خواستار دست کشیدن مردم از مصرف ظرف‌های پلاستیکی شد و افزود: استفاده از ظروف پلاستیکی برای نگهداری غذاهای گرم، هم سرطان‌زا بوده و هم آلایندگی زیست‌محیطی را در بر دارد که با استفاده از سفره‌های پارچه‌ای و ظروف قدیمی به جای انواع پلاستیکی می‌توان به کاهش این موارد کمک کرد.
بلاغ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار