شهرستان بابلسر بعنوان قطب گردشگری مازندران و یکی از پر طرفدارترین شهرهای شمالی کشور محسوب شده و سالانه میزبان میلیون‌ها مسافر و گردشگر از تمامی نقاط کشور و حتی کشورهای دیگر است.
کد خبر: ۷۰۱۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۳ 11 January 2019

 

 به گزارش تابناک مازندران، رئیس محیط زیست شهرستان‌ بابلسر، گفت: برای حل مشکل زباله و فاضلاب‌های شهرستان‌ بابلسر باید بودجه ملی اختصاص یابد، گرچه نماینده مجلس این دو شهرستان بودجه‌ای مناسب برای تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب اختصاص دادند اما در میانه راه طرح متوقف شد.

زهرا اشکیود در ادامه اظهار داشت: بابلسر بعنوان قطب گردشگری مازندران و یکی از پر طرفدارترین شهرهای شمالی کشور محسوب شده و سالانه میزبان میلیون‌ها مسافر و گردشگر از تمامی نقاط کشور و حتی کشورهای دیگر است.

شهرستانی که خدمات ملی ارائه می‌دهد نیازمند تخصیص بودجه ملی است و مسئولان باید نگاه و اهتمام ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

دغدغه مدیریت پسماند و دفن زباله مشکل دیرینه استان مازندران بوده و مباحث مختلفی چون کمپوست و زباله‌سوز مطرح و اقداماتی نیز انجام شد اما به‌دلایل مختلف مشکل مردم را حل نکرد و همچنان معضل زباله برای مردم مشکلات جدی را به دنبال دارد.

مشکلات دفن زباله را می‌توان با استفاده از فناوری‌های نوین و احداث کارخانه‌های زباله سوز و کمپوست تا حدود زیادی رفع کرد که این امر به حل معضلات بخش پسماند کمک کند که این مهم نیز نیازمند یاری همه مردم و تلاش مسئولان است.

حل مسئله زباله و پسماند مستلزم چاره‌اندیشی جدی‌ است بر تداوم آموزش‌های شهروندی در زمینه مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدا و توجه به مسائل زیست محیطی و بهداشتی است.

مصطفی عرب رئیس محیط زیست شهرستان‌ بابلسر در گفت و گو با تیتر امروز، درباره مشکلات زباله و فاضلاب در این شهرستان، گفت: در شهر بهنمیر به شکل پایلوت طرح تفکیک زباله از مبدأ به شکل پایلوت در نیمی از این شهرستان به اجرا در آورد و آموزش داد اما باید مسئولان چاره‌ای برای دفن زباله‌های تر انجام دهند.

عرب افزود: مرکز دفن زباله نیز در شهرستان بهنمیر مناسب نیست و از آنجایی که اقدام به دفن کردن زباله در حال حاضر منسوخ است بنابراین باید اقدامی انجام شود.

وی تصریح کرد: فضای دفن زباله در شهرستان بابلسر علارغم آنکه از بهترین مراکز دفن است اما از آنجایی که این سایت دفن زباله در داخل شهر واقع شده بنابراین جا نمایی آن اصلا درست نیست و هر چه سریعتر باید اقدامی انجام شود.

رئیس محیط زیست شهرستان‌ بابلسر، یادآور شد: مکان دفن زباله در بابلسر از آنجایی که فقط ۲۷۰ متر با آب دریا فاصله دارد بنابراین شیرابه آن به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ می‌کند.

این مسئول عنوان کرد: اکر در یک شهرستانی به محوریت یک شهر کارخانه‌ای احداث شود به طور مثال بابلسر، فریدونکنار و بهنمیر زباله‌هایش با هم ادغام شود.

وی تصریح کرد: در این شهرستان‌ها با توجه به آنکه اوج مسافر است زباله آن به حجم چند برابر می‌شود.

عرب گفت: اگرچه تفکیک زباله مناسب است اما فقط یک مسکن بوده و باید اقدامی جدی برای زباله‌های تر انجام داد و مراکز دفن را ساماندهی کرد و نیروگاه زباله سوز شاید بتواند یک مسکنی برای اینکار باشد.

وی افزود: در زمینه فاضلاب متاسفانه شهرستان بابلسر هر چند به مرکز جمع‌آوری فاضلاب شهری متصل است و علارغم آنکه فاضلاب شهری در باقر تنگه ظرفیت پذیرش کل را دارد اما فقط نیمی از این تصفیه‌خانه فعال است.

رئیس محیط زیست شهرستان‌ بابلسر٬ عنوان کرد: حل مشکل فاضلاب بابلسر در گرو راه‌اندازی بخش دیگر تصفیه خانه بخش غربی یعنی از رودخانه به سمت فریدونکنار است و این واحدها ساماندهی نشدند.

این مسئول یادآور شد: اجرای طرح تصفیه فاضلاب با اولویت پارکینگ‌ها بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: گرچه خودمان نیز در صورت مشاهده واحدهایی که پساب خود را به دریا یا رودخانه روانه می‌کنند اقدام قانونی انجام می‌دهیم اما این اقدام شامل صدور اخطاریه با مهلت زمان مشخص برای تصفیه مناسب و عدم فعالیت آن واحدها و مراجعه به مراکز قضایی است.

عرب یادآور شد: در روزهای عادی حدود ۳۰ تن زباله در بابلسر تولید می‌شود اما در هنگام حضور مسافران به حدود صد تن می‌رسد که زباله‌ها به روبروی پارکینگ ۸ در نوار ساحلی انتقال داده می‌شود.

 رئیس محیط زیست شهرستان‌ بابلسر، گفت: برای حل مشکل زباله و فاضلاب‌های شهرستان‌ بابلسر باید بودجه ملی اختصاص یابد، گرچه نماینده مجلس این دو شهرستان بودجه‌ای مناسب برای تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب اختصاص دادند اما در میانه راه طرح متوقف شد.

برچسب ها: بابلسر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار