رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران با بیان اینکه کیفیت، مقاومت و عمر مفید ساختمان‌ها در ارتباط مستقیم استفاده از مصالح استاندارد است، اظهارکرد: استانداردسازی مصالح ساختمانی یکی از مهم ترین مشکلات ساخت و ساز مازندران است.
کد خبر: ۷۰۱۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸ 09 January 2019

هادی حمیدیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تعداد معادن تولیدکننده شن و ماسه استاندارد در مازندران بسیار اندک است و این معادن هم به دلیل عدم نظارت پیوسته در بیشتر مواقع غیراستاندارد تولید می‌کنند، اظهار کرد: باید در ارتباط با استاندارد سازی مصالح ساختمانی در سطح معاونت عمرانی استانداری جلساتی برگزار شود تا وظیفه هر بخشی مشخص شود.

استانداردسازی مصالح ساختمانی یکی از مهم ترین مشکلات ساخت و ساز استان

وی، استانداردسازی مصالح ساختمانی به خصوص شن و ماسه را یکی از مهم ترین مشکلات ساخت و ساز استان دانست و تاکید کرد: طی سال های گذشته پیگیری های فراوانی انجام شد تا استاندارد سازی مواد معدنی در مصالح ساختمانی به طور واقعی و تخصصی انجام شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران با انتقاد از عملکرد اداره استاندارد در حوزه معادن شن و ماسه اظهار کرد: اداره استاندارد برای پایش و تایید استاندارد بودن و فرآیند تولید شن و ماسه تولیدی معادن از کارشناسان غیرمرتبط بهره می‌برد درحالی که مجرب ترین کارشناسان مواد معدنی و فرآوری در سازمان نظام مهندسی معدن عضو هستند.

*امور استاندارد سازی مصالح ساختمانی در اختیار نظام مهندسی قرار گیرد

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه بیان کرد: اداره استاندارد باید با توجه به تخصص‌های موجود در نظام مهندسی معدن و اشرافیتش به بخش معدن، فرآوری شن و ماسه و قابلیت کنترل پیوسته، امور غیرحاکمیتی استاندارد سازی شن و ماسه مانند مسائل فنی، نمونه برداری و آزمایشگاهی را به نظام مهندسی واگذار کرده تا پس از بررسی و رعایت استانداردها های مورد نظر سازمان استاندارد، تاییده استاندارد برای معادن صادر کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران با اشاره به اینکه تاکنون دستورالعمل‌ها و استانداردهای مختلفی را نظام مهندسی معدن تدوین و تهیه شده است و در صدد اجرایی کردن آن ها است، اظهار کرد: نظام مهندسی معدن مازندران از سال 1383 تاکنون در تهیه و تدوین 12 جلد استانداردهای کاربردی مواد معدنی با اداره کل استاندارد همکاری داشته است.

حمیدیان، استاندارد مصالح ساختمانی در ایران را به‌دلیل زلزله‌خیز بودن دارای اهمیت بالایی برشمرد و تاکید کرد: باید نسبت به استفاده از مواد و مصالح ساختمانی استاندارد حساسیت بیشتری داشت، بخش مهمی از مصالح ساختمانی مورد استفاده در ساخت و سازها، شن و ماسه است که توجه به کیفیت آن موجب افزایش کیفیت ساختمان می شود.

*عوامل توجه نکردن به تولید استاندارد در معادن شن و ماسه

وی با بیان اینکه تلاش‌هایی در جهت استاندارد سازی شن و ماسه در استان مازندران صورت گرفته اما هنوز تا رسیدن تا سطح مورد قبول فاصله زیادی دارد، اظهار کرد: ضعف فرهنگ استاندارد سازی، کوچک بودن واحدهای تولیدی، استفاده از تجهیزات فرسوده و قدیمی، عدم هماهنگی دستگاه های مرتبط و ناظر، برداشت‌های غیر مجاز، استفاده از کارگران غیر متخصص و بدون آموزش، عدم برخورد با واحدهای تولید کننده بدون مجوز، عدم تفاوت قیمت محصول واحدهای تولید کننده دارای مجوز استاندارد با واحدهای بدون مجوز استاندارد، نبود نظارت و کنترل لازم از تولید تا مصرف، از دلایل توجه نکردن به تولید استاندارد در معادن شن و ماسه است.

حمیدیان به ظرفیت های علمی و مهندسی سازمان نظام مهندسی معدن اشاره کرد و گفت: سازمان نظام مهندسی معدن مازندران با توجه به توان نیروی انسانی باتجربه و تحصیل کرده، آمادگی کامل در جهت هماهنگی با دیگر دستگاه ها در راستای استاندارد سازی معادن و واحدهای تولید کننده شن و ماسه استان را دارد.

راهکارهایی دستیابی به تولید استاندارد شن و ماسه

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن مازندران در بیان ارائه راهکار در استاندارسازی تولید شن و ماسه معادن استان بیان کرد: الزام دستگاه‌های اجرایی به استفاده از شن و ماسه استاندارد در پروژه‌های عمرانی، الزام ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی در عدم پذیرش اسناد شن و ماسه فاقد نشان استاندارد، تأکید بر کیفیت در قراردادهای عمرانی، الزام مهندسین ناظر به استفاده از شن و ماسه استاندارد و لغو پروانه تولید و بهره‌برداری واحدهای تولیدی شن و ماسه که فاقد نشان استاندارد هستند از راهکارهایی است که می توان در دستیابی به تولید استاندارد مورد توجه قرار داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار